عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی در جمع مردم کرمان؛
رئیس ستاد اقامه نماز کشور به مناسبت ایام عزاداری امام حسین (ع) در دهه اول محرم، در مسجد امام شهر کرمان به کمالات و ویژگی‎های موجود در تاریخ شهادت امام حسین (ع) در کربلا پرداخت.
عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی، به مناسبت ایام عزاداری امام حسین (ع) در دهه اول محرم، در مسجد امام شهر کرمان به کمالات و ویژگی‌های موجود در تاریخ شهادت امام حسین (ع) در کربلا اشاره کرد و گفت: خداوند می‌فرماید کارهایی که من انجام می‎دهم همگی بهترین هستند «أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلَقَه» هرچه آفریده‎ام کامل است، «فِي أَحْسَنِ تَقْوِيم» در ساختن بشر بهترین‎ها را به انسان دادم، «أَحْسَنَ الْقَصَص» قصه‎های قرآن بهترین قصه‎ها هستند است. در قرآن کلمه احسن زیاد است. خداوند می‌گوید حال که تمامی افعال من احسن است می‎خواهم تو هم احسن باشی. «فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه» ببینید چه کسی احسن است و دنبال‌رو او باشید، «يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَن» می‎خواهید سخنی بگویید بهترینش را بگویید.
وی افزود: اوج تمامی کمالات در صحرای کربلا وجود داشت. به‌عنوان نمونه مساله توحید در کربلا در اوج بود. امام حسین (ع) فرمود: «لا معبود سواک» هیچ موجودی به‌غیراز تو لیاقت عبادت را ندارد. فقط تو شایسته بندگی هستی. ما مردم هم خدا را صدا می‎زنیم اما تفاوتمان این است که به‌غیراز خدا را هم فرامی‌خوانیم. قرآن می‎گوید «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِکُون» (یوسف/ 106) اکثر مومنین رگ شرک هم دارند. ایمان دارند اما صد درصد خالص نیست. ما فکر می‎کنیم کارها به دست خودمان است و در کارهایمان مستقل هستیم. حتی در موضوع کوچکی مانند خنداندن دیگران، خداوند در قرآن می‎فرماید خنده‎ها دست من است. «وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى» (نجم/ 43) خنده و گریه به دست خداوند است.
مفسر قرآن کریم به دیگر کمالات موجود در کربلا اشاره کرد و بیان داشت: اوج نبوت در کربلا بود. امام حسین (ع) فرمود: «اسیر بسیرة جدی» خط من خط پیامبر است؛ یعنی نبوت در او مجسم شده بود. کمال دیگر یقین است. بالاترین درجه ایمان یقین است یعنی انسان لحظه‎ای شک نکند و به‌جایی برسد که شعارها و موج‎ها او را تکان ندهد. امام خمینی می‎فرمود چه مردم بگویند زنده‌باد یا مرده باد خمینی، من در راهم شک نمی‎کنم. در کربلا یقین بود. حضرت علی‌اکبر به امام حسین (ع) فرمود: «هذا جدی رسول الله» یعنی پیامبر‌ را دیدم. به اینجا رسیده بودند.‌ خیلی‎ها پول و‌ علم دارند اما یقین کم است. حدیث داریم «ما اوتی شی اقل من الیقین» هیچ‌چیز مثل یقین کم داده نشده است.
وی ادامه داد: مساله بعدی نماز است.‌ در تاریخ نماز، نمازی نداشتیم که دو‌ رکعت همراه با سی تیر باشد. عصر تاسوعا زمانی که دشمن حمله را آغاز کرد، امام حسین (ع) فرمود: بروید و به این‌ها بگویید فردا بجنگیم، زیرا «انی احب صلاة» من نماز را دوست دارم. این علاقه به نماز است. ویژگی دیگر جهاد است. در تاریخ جنگ زیاد بوده است؛ اما جنگ لشکری که یک طرف آن علی اصغر و طرف دیگر آن پیرمردی چون حبیب مظاهر بوده باشد یک استثنا است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی تصریح کرد: رعایت حق‌الناس در کربلا، امام حسین (ع) ر بدو وردشان به کربلا، زمین‎های آنجا را خرید تا خونش در زمین دیگران ریخته نشود و زائرینش در محل غصبی ورود نکنند. عدالت امام حسین (ع)، حر و برده برای امام (ع) تفاوتی نداشت‌. همان‌طوری که بالای سر فرزندش علی‌اکبر (ع) رفت، همان‌طور هم بالای سر غلامش رفت. حق تبلیغ؛ امام حسین (ع) در روز عاشورا سه سخنرانی کرد و تا می‎توانست به روشنگری پرداخت. عفو و ‌بخشش که نمونه آن بخشش حر بود.
وی افزود: ویژگی دیگر کربلا حق آزادی بود. شب عاشورا امام (ع) فرمود: این‌ افراد مشکلشان با من است، اگر می‌خواهد برود در تاریکی شب جدا شود. در شبی که امام حسین (ع) نیاز به لشکر داشت اصحابش را آزاد گذاشت. کرامت در کربلا در اوج خود بود. زمانی که امام حسین (ع) نزدیک به کربلا رسید به اصحابش گفت: مقداری آب ذخیره کنید زیرا الان لشکر حر می‎رسد درحالی‌که هم خودشان و هم اسب‎هایشان تشنه‎اند. آب ذخیره کردند برای اسب دشمنشان. این‌ها چیزهای است که جای دیگر پیدا نمی‎شود.
مفسر قرآن بیان کرد: اینکه سر امام حسین (ع) بر سرنیزه قرآن خواند یعنی سرم از تنم جدا می‎شود ولی از قرآن جدا نمی‎شود. این حق قرآن بود که در کربلا به نمایش درآمد. ویژگی دیگر رضایت و ‌تسلیم ‌در برابر امر خداوند بود. ممکن است فردی سختی را تحمل کند و در برابر امر خدا تسلیم باشد، اما آیا نسبت به آن راضی هم هست؟ امام حسین (ع) به رضایت و تقدیر خدا راضی بود. حق اطاعت از امام در کمال بود، یاران امام که بر زمین می‌افتادند، زمانی که امام بالای سرشان می‎رسد، می‌پرسند: ا رضیت عنی؟ آیا از من راضی هستی؟ من هدفم این است که شما از ما راضی باشید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: این‎ها کمالاتی است که در کربلا بوده است، اوضاع ما چطور است؟ ما چقدر با اصحاب امام حسین (ع) فاصله داریم؟ آیا ما از خداوند راضی هستیم؟ قرآن نسبت به رفتار انسان‎ها انتقاد می‎کند و می‎گوید مردم وضعیتشان که خوب شود می‎گویند «رَبِّي أَكْرَمَن» وضعیتشان بد شود می‎گویند «رَبِّي أَهَانَن» قرآن می‎گوید: «كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيم» این‌طور نیست، پیش‌ازاین به تو دادیم و تو به یتیم کمکی نکردی و باعث شدی مالت تلف گردد. ما باید دقت کنیم ببینیم ملاکات زندگی ما چیست؟ در انتخاب همسر ملاکمان چیست؟ در انتخاب شغل چطور؟
وی در ادامه به دیگر ویژگی‎های کربلا پرداخت و بیان داشت: ویژگی دیگر سبقت است. در قرآن آیاتی وجود دارد که به مومنین توصیه می‎کند در کارهای خیر سبقت بگیرند «فاستبقوا»، «سارعوا»، ‌»یسارعوا». در اذان می‎گوییم حی علی الصلاة، یعنی عجله کنید زمانی که نماز جمعه شروع می‎شود باید به سمت نماز جمعه بدویم. ثواب صف اولی‎ها در نماز جماعت بیشتر است زیرا از دیگران زودتر به نماز جماعت آمده‎اند. آن‌ها که قبل از فتح مکه اسلام آوردند مقامشان بیشتر است از کسانی که بعد مسلمان شدند و آن‌ها که قبل از انقلاب انقلابی بودند خیلی متفاوت‌اند با آن‎هایی که بعد از انقلاب انقلابی شدند. در کربلا عجله بود. امام حسین (ع) قبل از جوانان بنی‌هاشم اول علی‌اکبر (ع) را به جنگ‌ فرستاد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: وقف در کربلا بود. امام حسین (ع) همه‌چیزش را وقف کرد. وقف موقت را دائمی می‎کند و فرد را جمع می‎کند. هرکس که می‌تواند چیزی را وقف کند، وقف کند و این فرصت را از دست ندهد. دفاع از ناموس ویژگی دیگر بود. زمانی که امام حسین (ع) در قتلگاه افتاد و لشکر دشمن به سمت خیمه‎ها حمله کردند، امام (ع) فرمود: تا من زنده هستم چه‌کار به ناموس من دارید؟ یعنی از ناموس دفاع کرد. تمام کمالاتی که در قرآن است در اوج و در حد اعلی آن در کربلا بود.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین