عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
با اینکه در طول ماه محرم، مخصوصا دهه اول یکی دو تا هیئت، به برنامه روزانه ما اضافه میشه، اما تجربه شخصی بنده میگه که اتفاقا فرصت مطالعه بیشتر پیش میاد. خاصه اگر موضوع مطالعه هم مربوط به این ماه باشد.
عقیق:محمدرضا شهبازی از فعالان رسانه و طنز، در شبکه های اجتماعی اقدام به معرفی چند کتاب درباره محرم و عاشورا کرد. او در مطلبی نوشت:
با اینکه در طول ماه محرم، مخصوصا دهه اول یکی دو تا هیئت، به برنامه روزانه ما اضافه میشه، اما تجربه شخصی بنده میگه که اتفاقا فرصت مطالعه بیشتر پیش میاد. خاصه اگر موضوع مطالعه هم مربوط به این ماه و حضرت سید الشهدا علیه السلام باشه.
چند تا کتاب رو بر اساس تجربیات شخصی خودم توی مطالعه کتب عاشورایی معرفی می کنم:
اگر دنبال کتاب های ادبی هستید، بی‌شک کتابهای سید مهدی شجاعی اولین گزینه‌تون میتونه باشه. تعداد دفعاتی که آفتاب در حجاب رو خوندم از دستم در رفته. یه بار گذاشته بودم توی کیفم تا ببرم برای کسی. توی ایستگاه مترو از وسطاش باز کردم که تا اومدن قطار چند صفحه بخونم. یه ساعت بعد کتاب رو بستم و سوار مترو شدم! کتاب پدر عشق پسر هم کولاکه. جمع و جورتر هم هست. از دیار حبیب رو هم بخونید. نقلی و شیرینه.
توی کتابهای شعر، من می گویم شما بگریید علیرضا قزوه خیلی خوبه. مجموعه مراثی عاشورایی با سبک و سیاقها موضوعات مختلف در دویست و خرده ای صفحه. اما اون یکی کتاب قزوه یعنی باکاروان نیزه رو حتما باید بخونید. یک ترکیب بند عاشورایی کولاک. سید علی موسوی گرمارودی هم یک ترکیب بند عاشورایی دارد به اسم آغاز روشنایی آینه؛ این رو هم توی برنامه تون بذارید اگر علاقه مند به شعرید. گنجشک و جبرئیل سید حسن حسینی و ظهر روز دهم قیصر امین پور هم هست. حدود ساعت سه هم از حمیدرضا برقعیه که احتمالا تک بیتهاش رو اینور اونور شنیده باشید.
توی کتابهای معرفتی و اخلاقی که خب حماسه حسینی شهید مطهری معرف حضور هست. مجموعه کتاب سلوک عاشورایی آیت الله مجتبی تهرانی هم خوبه البته بنده همه جلدهایی که منتشر شده از اون رو نخوندم اما جلدهای جمع و جوری داره که میشه به راحتی خوند و استفاده کرد.
کتاب آذرخش کربلا از آیت الله مصباح یزدی رو هم توی برنامه تون بذارید. همچنین مرتضی آقاتهرانی کتابی داره به اسم یاران شیدای حسین بن علی علیه السلام که ارزش خوندن داره. درباره اینکه محتواش چیه یه جستجوی کنید خوبه. کتاب حسین عقل سرخ رحیم پور ازغدی هم خوبه.
حتما مقتل بخونید. یکبار که مقتل بخونید اونوقت یه جور دیگه پای روضه ها اشک میریزید. توی مقاتل، فتح خون شهید آوینی اگرچه به اون معنا مقتل نیست، اما خوندنیه واقعا. کتاب لهوف رو آدم یه بار باید بخونه. اما به نظرم کتاب «کتاب آه» که نوشته یاسین حجازی و بازنویسی نفس المهمومه یه چیز دیگه است. حتما کتاب آه رو یه بار بخونید.
یک کتاب جمع و جوری هست به اسم رساله شور و شعور از حاج آقا جعفر صالحان که درباره عزاداری و هیئت و هیئت داری و... است. قطعش پالتوئیه و خوندنش خیلی وقت نمیگیره اما حسابی خوندنی و کاربردیه. فکر کنم بتونید متنش رو دانلود هم کنید و ناشر هم راضیه.
راستی اگر میخواید معرفتتون درباره زیارت عاشورا بالا بره هم کتاب عالی و دو جلدی کیمیای وصل از همین حاج آقای صالحان خیلی خوندنیه و خوبه. شرح معارف زیارت عاشوراست و...
یک کتاب پالتویی هم قبلا کتاب دانشجویی میزد به اسم اشک باید رازدار باشد که گزیده صحبتهای رهبر انقلاب درباره هیئت و عزاداری و... بود. نمی دونم هنوز توی بازار هست یا نه اما میدونم توی کتاب الکترونیک فروشی ها میتونید نسخه الکترونیکیش رو پیدا کنید.
الان اینها یادم اومد. باز چیزی یادم بیاد مینویسم.

منبع:مشرق

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین