عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بررسی کرد:
حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی به مقایسه اصحاب کهف و اصحاب امام حسین (ع) پرداخت.

عقیق: حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در مراسم عزای امام حسین (ع) در مدرسه علمیه محمودیه شهر کرمان به مقایسه اصحاب کهف و اصحاب امام حسین (ع) پرداخت و در این رابطه گفت: خداوند متعال در قرآن کریم و در سوره کهف در دو صفحه از اصحاب کهف تعریف کرده است. خداوند معمولا در قرآن در یک یا دو کلمه از فردی یا گروهی تعریف می‎کند. به عنوان مثال در رابطه با حضرت ابراهیم می‎فرماید «وَ إِبْراهيمَ الَّذي وَفَّي» (نجم/37) اما در دو صفحه به تمجید اصحاب کهف می‎پردازد.
وی افزود: خدا در رابطه با اصحاب کهف می‎فرماید «إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ» (کهف/13) جوانمرد بودند‌. اسمشان را «فتیه» جوانمرد می‌گذارد. دوم می‎گوید «آمنوا» ایمان آوردند، آن‎هم در دنیای شرک. یعنی در محیط فاسد هضم نشدند.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی انسان‎ها را سه دسته تقسیم کرد و بیان داشت: سه گونه انسان در دنیا وجود دارد. دسته اول افرادی هستند که در جامعه فاسد هضم می‎شوند. قرآن می‎گوید یکی از دلایل به جهنم رفتن که انسان‎ها هضم شدن آن‌ها در جامعه فاسد است‌. در قرآن آمده است که اهل بهشت از اهل جهنم می‎پرسند «ما سَلَکَکُمْ في‏ سَقَرَ» (مدثر/ 43) چطور شد شما جهنمی شدید؟ پاسخ می‎دهند «قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّينَ» نماز نمی‎خواندیم «وَ لَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکينَ» یتیمان را اطعام نمی‎کردیم «و کُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضينَ» و به هر سازی می‎رقصیدیم. می‎گفتیم حالا که همه احتکار می‌کنند ما هم احتکار می‌کنیم. حالا که همه گران فروشی می‎کنند ماهم گران فروشی می‎کنیم.
وی در رابطه با دسته دوم و سوم گفت: دسته دوم عده‎ای هستند که در جامعه فاسد هم که باشند عوض نمی‎شوند.‌ مانند اصحاب کهف که از این جامعه فاسد بیرون رفتند و با رفتن در غار دینشان را حفظ کردند. دسته سوم هم افرادی هستند که نه تنها در جامعه هضم نمی‌شوند، بلکه باقی جامعه را هم حفظ می‌کنند. این‎ها امام و هدایت‎گر جامعه هستند.
مفسر قرآن به دیگر توصیفات خداوند از اصحاب کهف پرداخت و تصریح کرد: قرآن در توصیف اصحاب کهف می‎فرماید «قاموا» قیام کردند؛ و دعا کردند و گفتند «رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا» (کهف/ 10) بار الها، تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتی عطا فرما و بر ما وسیله رشد و هدایتی کامل مهیّا ساز. خدا برای آن‎ها چه کرد؟ چون برای خدا ایمان آوردند و قیام کردند خدا فرمود: «فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ» (کهف/ 16) بروید و در غار پناه بگیرید. «وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ» (کهف/ 25) سیصد سال خوابیدند‌. خدا به آن‎ها گفت حالا که برای من قیام کردید از شهر بیرون بروید و در غار فضای خواب را برای آن‎ها مهیا کرد. محافظ هم برایشان گذاشت. سگی را دم غار  گذاشت تا از آن‎ها حفاظت کند. برای آنکه زخم بستر نگیرند آن‎ها رو غلطاند «وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ» (کهف/ 18) و شر دشمنان را از سرشان برداشتآن‎ها نه شمشیری و نه تیری خوردند. اگر خدا تعریف اصحاب کهف را می‌کند باید ببینیم منزلت اصحاب امام حسین (ع) چقدر است.
وی خاطر نشان کرد:خداوند دو صفحه قرآن برای آن‌ها اختصاص داده تنها به علت اینکه حرکت کردند. اصحاب امام حسین (ع) از مدینه به کربلا هجرت کردند. حرکت از شهر به بیرون از شهر کجا و حرکت از مدینه به کربلا کجا. حرکت به سمت خواب کجا و حرکت به سمت نیزه و شمشیر کجا. اینها تشنگی نخوردند و برهنگی ندیدند اما چه که بر سر اصحاب امام حسین (ع) نیامد. امام حسین (ع) و یارانش  الگوی رشادت و جوانمردی هستند.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به ویژگی‎هایی که خدواند به امام حسین (ع) اعطا نموده است اشاره کرد و افزود: البته خدا هم به امام حسین (ع) ویژگی‎های خاصی عطا نمود. خیلی از کارها و توصیه‎ها خاص امام حسین (ع) است. کام بچه‎ای که به دنیا می‎آید را با تربت کربلا باز می‎کنند و زمانی که انسان را در قبر می‎گذارند سرش را روی تربت کربلا می‎گذارند. یعنی کربلا از زایشگاه تا قبرستان با انسان است. هر وقت آب می‎خوریم سلام بر حسین می‎گوییم. اگر مکه خطرناک است مستطیع نمی‎شویم اما کربلا اگر خطرناک هست باید برویم. هرجای دنیا به غیر از وطن نماز شکسته است اما در حرم امام حسین (ع) می‌شود نماز را کامل خواند. یعنی اینجا وطن ما است.
وی ادامه داد: سه مساله باعث قبولی نماز است. یک حواس جمع در نمازاست، دوم خاندن نافله‎ها و سوم نماز خواندن بر مهر کربلا است. امام حسین (ع) با دیگر ائمه شریک است، یکی‌از اعمال نیمه شعبان زیارت امام حسین (ع) است و در شب قدر سلام بر امام حسین (ع) آمده است. امام دهم امام معصوم است اما به اصحاب خود می‎گوید برای او  بر سر قبر امام حسین (ع) دعا کنند.
مفسر قرآن در ادامه در رابطه با جایگاه حضرت زینب بیان داشت: خداوند در قرآن می‎فرماید: «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ» (مریم/ 16) یاد مریم را زنده بدار. مگر مریم چه کرد که خدا خواست یادش زنده باشد؟ برای چند صباحی نسبت به حضرت مریم سو ظن برده شد و  پرسیدند این بچه از کجا پیدا شده؟ یک مدت کمی سوخت، ولی حضرت عیسی در گهواره به زبان آمد و شهادت به پاکی مادرش داد. خداوند به خاطر این سختی برای او چنین جایگاهی قائل است. اما حضرت زینب سختی زیادی متحمل شد. زینب کبری در کوفه اسیر شود و خانواده اش را در جلوی چشمانش به شهادت برسانند. پس مقام حضرت زینب به چه صورت است؟
وی در رابطه با جایگاه مراسمات عزاداری تاکید کرد: باید  به این مراسمات عزاداری اهمیت داده شوند. رمز زنده ماندن شیعه در روضه خوانی برای امام حسین (ع) است. این جلسات عزاداری هستند که دین ما را نگه داشته است. باید دهه محرم و اربعین را مهم بدانیم و مهم هم میدانیم. چند روز دیگر ‌اربعین را خواهیم دید که با همه نقشه‎های آمریکا امسال اربعین پررنگتر برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی یادآور شد: کمر داعش را اربعین شکست. سیلی که اربعین به آمریکا می‌زند سیلی محکمی است. این‎ها نقشه‎ها می‎کشند تا اربعین کمرنگ‎تر شود. هرچه فساد بیشتر می‌شود ما باید محرم را جدی‎تر کنیم. محرم جرقه نیست یک جریان است. پیام محرم این است که زیر سم اسب می‌رویم اما زیر حرف زور نمی‌رویم. این کشور‎های بیچاره  برای حفظ پادشاهی خود مانند دم سگ برای آمریکا هستند و هرجوری که و را به هر طرف بخواهد آن‎ها می‎کشاند. امام حسین (ع) فرمود سرم به نی می‌رود ولی سرم جلوی شما خم نمی‌شود.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین