عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
وضعیت فروش اقلام محرم
با وجود اینکه یک روز به اول ماه محرم باقی مانده است، بازار اقلام ماه محرم در سکوت کامل به سر می برد بر اساس گزارش میدانی شبستان علت اصلی این موضوع گرانی های اخیر بازار ارز و تاثیر آن بر روی کالاها بوده است.
عقیق:در کمتر از یک روز مانده به اول ماه محرم الحرام سال ۱۴۴۰ خبرگزاری شبستان به سراغ بازار داغ کالای ماه محرم رفته است.

بر اساس گزارش میدانی از پاساژ مهستان تهران متوجه شدیم که بازار اقلام ماه محرم با افت 50 درصدی فروش و بعضا در بسیاری از کالا با افت 70 درصدی مواجه بوده است.

 

در بخش اقلام پرچم، پلاکارد، کتیبه، بازوبند و سربند بازار با افت 50 درصدی روبرو بوده و گرانقیمت ترین پرچم بازار 550 هزار تومان (سایز 6 متر و جنس پارچه ساتن اعلا) است که در اصل متری 20 هزار تومان می باشد. پلاکارد نیز گرانقیمت ترین کالای بازار با قیمت 45 هزار تومان در سایز 2 متر، سربند هزار تومان در بهترین کیفیت عرضه می شود.

 

در بخش پوشاک نیز تی شرت از قیمت 15 هزار تومان تا قیمت 30 هزار تومان و شال عزا نیز از قیمت پنج هزار تومان تا 70 هزار تومان در حال خرید و فروش است. در قسمت بازار بنرفروش ها نیز اغلب کسبه بیکار بوده و با نارضایتی تمام از گرانی ها از وضعیت بازار خود شکایت و گله داشتند. به گفته آنها گرانی دلار باعث شده است پارچه های بنر از متری شش هزار تومان به متری 30 هزار تومان افزایش پیدا کند البته بسیاری از کسبه این صنف برای آنکه مشتریان خود را از دست ندهند بنر را با متری 15 هزار تومان نیز عرضه می کردند.

 

در صنف حکاکی نوری نیز اوضاع وخیم تر از سایر کسبه بود به طوری که یکی از کسبه این صنف گفت: متاسفانه حکاکی نوری یا به طور کلی بسته های فرهنگی از سال 90 با افت مواجه بوده و از سال 92 نیز به شدت با فروش کم مواجه شده و دلیل آن نیز ارایه بودجه های کم فرهنگی دولت است زیرا در گذشته بسیاری از دستگاه های دولتی برای کارمندان خود به خرید بسته های فرهنگی روی می آوردند اما امروز این موضوع دیگر وجود ندارد.

 

خبرنگار شبستان در گفتگو با یکی از کسبه اقلام ماه محرم متوجه شد که فروش اقلام بخصوص در بخش علمات با کاهش 70 درصدی مواجه بوده است. این کسبه معتقد بود گرانی های بیش از حد باعث شده است اعتقادات مردم متعاقب گرانی ها ضعیف شود و اگر هم امروز فروش 30 درصدی برای ما مانده است به خاطر شور حسینی است.

 

این کسبه ادامه داد: امروز بیشترین پرچم فروخته شده متبرک به نام امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) می باشد اما متاسفانه وسایل دسته های عزاداری با فروش بسیار پایین روبرو بوده و این نیز به خاطر گرانی ها می باشد.

 

وی افزود: گرانی های اخیر باعث شده است قیمت کالاها بخصوص در علمات به دست بالا برود به طوری که امروز علمات کوچک در حدود 2 تا دو و نیم میلیون تومان می باشد. همچنین پرچم نیز از سایز کوچک با مبلغ هزار تومان تا 500 هزار تومان در حال تغییر است.

 

این کسبه در پایان گفت: میزان فروش کسبه اقلام ماه محرم تا پنجم ماه محرم متعادل بوده اما بعد از آن با افت مواجه خواهد شد.

 

گفتنی است اکثر کسبه بازار اقلام ماه محرم گرانی ها را علاوه بر تاثیر بازار ارز، حضور کالاهای چینی در بازار اعلام کردند. به گفته آنها حضور کالاهای چینی که متاثر از بازار ارز است باعث گرانی ها شده به همین منظور استقبال مردم همانند سال های گذشته نبوده است.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین