۱۸ مهر ۱۴۰۳ ۶ ربیع الثانی ۱۴۴۶ - ۴۲ : ۱۷
آیت الله یوسفی غروی:
استاد تاریخ و حوزه گفت: این که آل بُوَیه یا به بیان رضاخانی آل بویه جشن غدیر را به تبعیت از فاطمیان راه انداخته باشد صحیح است اما آل بویه موسس این کار نیستند.
عقیق:همایش مبلغان و پاسخ به شبهات ولایت صبح امروز ۱۴ شهریور ماه در پژوهشکده باقرالعلوم در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
آیت الله محمد هادی یوسفی غروی در ابتدای این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در پاسخ به برخی شبهات رایج گفت: اولین گروهی که در تاریخ غدیر را گرامی داشته اسماعیلیانِ فاطمی (فاطمیان) بوده اند. این گونه نیست که هر چه که در صحیح بخاری عنوان شده درست باشد و یا این که هر آن چه آمده غلط باشد. آل بویه و یا همان دیلمیان وقتی سر کار آمدند مناظره ای میان آن ها و شیعیان ۶ امامی (یا به تعبیر آن ها ۷ امامی) بر سر برخی مظاهر شیعی در گرفت. این که آل بُوَیه یا به بیان رضاخانی آل بویه جشن غدیر را به تبعیت از فاطمیان راه انداخته باشد صحیح است چرا که از نظر تاریخی چندین سال بعد از فاطمیان هستند. پس آل بویه موسس این کار نیستند. مرکزیت اسلام آن زمان بغداد بود در نتیجه این مراسمات در بغداد انجام می شد. در کتاب آیات غدیر این نکات را آورده ام.
وی در ادامه افزود: گفته می شود که آیه تبلیغ یعنی آیه ۶۷ سوره مائده زمانی که توسط جبرئیل بر پیغمبر نازل شد در ۳ مرحله نازل شد. این گونه دلیل آورده می شود که چون پیامبر به توصیه این آیه اقدام نکردند در نتیجه بعد از ۳ مرحله کل آیه به او نازل شد. آیه ولایت (آیه ۵۵ سوره مائده) در اکثریت محافل ما به گونه ای نقل می شود که گویی با آیه ۶۷ هیچ ارتباطی ندارد. بعد از این که از پیامبر اکرم (ص) سوال شد که بعد از شما به چه کسی رجوع کنیم ایشان این آیه یعنی آیه «إنّما وَلیّکُمُ الله ...» را خواندند و گفتند به مسجد برویم تا مصداق آیه را به شما نشان دهم. تبیین عملی آیه اکمال نیز همان آیه ولایت است.
یوسفی غروی سپس گفت: واقعه غدیر در مدینه و دهات اطراف آن یعنی در شعاع جهفه به بعد بوده است. از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند چرا در امر ولایت به گونه ای عمل شد که شک و شبهه ای باقی نماند؟ ایشان پاسخ دادند این از الطاف خدای متعال است چرا که اگر غیر از این بود، خارجین از تسلیم به این امر کافر تلقی می شدند. درباره شرایط آب و هوایی زمان واقعه غدیر قدیمی ترین و معتبرترین کتاب تاریخی که تاریخ شمسی را بیان می کند، تاریخ یعقوبی است که ذکر می کند این واقعه در زمان زمستان نبوده است. شرایط به گونه ای بوده که خیلی هوا گرم نبوده اما مقداری به گرمی تمایل داشته است. یعقوبی منجم نیز بوده است. در کتاب مجمع فکر که توسط انتشارات موسسه آموزشی امام خمینی (ره) به عربی و فارسی به چاپ رسیده مستندات این مسأله را ذکر کرده ام.
وی همچنین عنوان کرد: گاهی به برخی ذاکرین گفته ام که چرا برخی مسایل را درباره شیعیان و امام حسین (ع) و ... می گویید این ها آبروی شیعه و امام حسین (ع) را می برد. پاسخ می دهند که شما مطالب بهتری دارید به ما بدهید. از این جا بود که با خودم عهد بستم تا یک مقتل معتبر بنویسم.
آیت الله محمد هادی یوسفی غروی در ابتدای این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در پاسخ به برخی شبهات رایج گفت: اولین گروهی که در تاریخ غدیر را گرامی داشته اسماعیلیانِ فاطمی (فاطمیان) بوده اند. این گونه نیست که هر چه که در صحیح بخاری عنوان شده درست باشد و یا این که هر آن چه آمده غلط باشد. آل بویه و یا همان دیلمیان وقتی سر کار آمدند مناظره ای میان آن ها و شیعیان ۶ امامی (یا به تعبیر آن ها ۷ امامی) بر سر برخی مظاهر شیعی در گرفت. این که آل بُوَیه یا به بیان رضاخانی آل بویه جشن غدیر را به تبعیت از فاطمیان راه انداخته باشد صحیح است چرا که از نظر تاریخی چندین سال بعد از فاطمیان هستند. پس آل بویه موسس این کار نیستند. مرکزیت اسلام آن زمان بغداد بود در نتیجه این مراسمات در بغداد انجام می شد. در کتاب آیات غدیر این نکات را آورده ام.
وی در ادامه افزود: گفته می شود که آیه تبلیغ یعنی آیه ۶۷ سوره مائده زمانی که توسط جبرئیل بر پیغمبر نازل شد در ۳ مرحله نازل شد. این گونه دلیل آورده می شود که چون پیامبر به توصیه این آیه اقدام نکردند در نتیجه بعد از ۳ مرحله کل آیه به او نازل شد. آیه ولایت (آیه ۵۵ سوره مائده) در اکثریت محافل ما به گونه ای نقل می شود که گویی با آیه ۶۷ هیچ ارتباطی ندارد. بعد از این که از پیامبر اکرم (ص) سوال شد که بعد از شما به چه کسی رجوع کنیم ایشان این آیه یعنی آیه «إنّما وَلیّکُمُ الله ...» را خواندند و گفتند به مسجد برویم تا مصداق آیه را به شما نشان دهم. تبیین عملی آیه اکمال نیز همان آیه ولایت است.
یوسفی غروی سپس گفت: واقعه غدیر در مدینه و دهات اطراف آن یعنی در شعاع جهفه به بعد بوده است. از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند چرا در امر ولایت به گونه ای عمل شد که شک و شبهه ای باقی نماند؟ ایشان پاسخ دادند این از الطاف خدای متعال است چرا که اگر غیر از این بود، خارجین از تسلیم به این امر کافر تلقی می شدند. درباره شرایط آب و هوایی زمان واقعه غدیر قدیمی ترین و معتبرترین کتاب تاریخی که تاریخ شمسی را بیان می کند، تاریخ یعقوبی است که ذکر می کند این واقعه در زمان زمستان نبوده است. شرایط به گونه ای بوده که خیلی هوا گرم نبوده اما مقداری به گرمی تمایل داشته است. یعقوبی منجم نیز بوده است. در کتاب مجمع فکر که توسط انتشارات موسسه آموزشی امام خمینی (ره) به عربی و فارسی به چاپ رسیده مستندات این مسأله را ذکر کرده ام.
وی همچنین عنوان کرد: گاهی به برخی ذاکرین گفته ام که چرا برخی مسایل را درباره شیعیان و امام حسین (ع) و ... می گویید این ها آبروی شیعه و امام حسین (ع) را می برد. پاسخ می دهند که شما مطالب بهتری دارید به ما بدهید. از این جا بود که با خودم عهد بستم تا یک مقتل معتبر بنویسم.
منبع:مهر