عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
در گفتگویی مطرح شد؛
حجت الاسلام موسوی هوایی با اشاره به سیره زندگی امام کاظم (ع) گفت: از محدودیت‌ها باید فرصت بسازیم، یقه سفید‌های ما باید در مقابل توطئه دشمنان مقاومت کنند و در راستای مواضع رهبر انقلاب پیش روند.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی سخنران و کارشناس مسائل دینی در گفتگویی درباره مبارزات و تربیت شاگردان حضرت موسی الکاظم (ع) گفت: در سیره اهل بیت (ع) آنچه که بسیار حائز اهمیت است، درنظر گرفتن رسالت اهل بیت (ع) است که خداوند بنا به اقتضائات زمانه هر معصوم (ع) برای آنها درنظر گرفته بود، با این اوصاف ابتدایی ترین و مهمترین وظیفه حضرات تببین دین میان مردم بود تا در
موقعیت های مختلف با فشارهای گوناگون حاکمیتی مقابله کنند و به تبلیغ دین و مبارزه با انحرافات بپردازند.
این سخنران و کارشناس مسائل دینی در ادامه با اشاره به دوران امامت امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع)، درباره دستاوردهای علمی دوران امامت این امامان عظیم الشأن بیان کرد: دوران امامت امام محمد باقر(ع) و امام صادق (ع) با تربیت شاگردان و ایجاد دانشگاهی برای مکتب شیعه همراه بود. اما پس از درگیری حکومت بنی امیه و بنی عباس که در دوره امام صادق (ع) به وجود آمد، حکومت عباسیان در زمان امامت امام موسی الکاظم (ع) تثبیت شد و پس از مدتی به مبارزه با اهل بیت (ع) پرداختند و در شهید کردن ائمه اطهار (ع) یدطولانی داشتند. البته هارون الرشید حاکم زمان وقت خودش شاعر بود و بسیاری از کتب لاتین را به زبان عربی ترجمه کرد و باعث نفوذ فرهنگ شرقی و اغلب فرهنگ غربی به بلاد عرب شد. دوراقع با نفوذ این عقاید افکار بسیاری مانند فرهنگ و فرائق مسیحیت و صوفی به کشورهای عربی کشیده شد و باعث انحرافات زیادی در پیروان شیعه و مردمان آن زمان به وجود آمد.

حجت السلام موسوی هوایی با بیان اینکه امام موسی الکاظم (ع) با تمام جریان‎‌های غلط فرهنگی، اجتماعی و ... زمانه خودشان مبارزه کردند، افزود: درتمام سیر زندگی امام کاظم و تربیت شاگردانشان کاملا مشهود است که ایشان با آگاهی تمام دست به مبارزه می زدند. در دوره امام صادق شیعیان دوازده امامی پرورش یافتند و آنها بودند که در خط مبارزه با دشمنان اهل بیت (ع) قیام کردند. به همین سبب حاکمان وقت از حرکت سیاسی امام کاظم (ع) می ترسیدند و به بهانه های مختلف امام (ع) زندانی می کردند. اما امام کاظم (ع) به هیچ وجه دست از تربیت شاگردان نکشیدند و زندان را هم به کلاس علمی -  اعتقادی تبدیل کردند، تا رسالت امامت خود را به معنی واقعی در بین مردم زمانه خودشان نشر بدهند.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در تمام طول مدتی که امام کاظم (ع) در زندان حضور داشتند، شاگردانشان با ایشان در رفت و آمد بودند و نقل قول های امام (ع) را مانند یک مرجع تقلید به مسلمانان به ویژه شیعیان می رساندند.
حجت السلام موسوی هوایی با اشاره تربیت شاگردان امام کاظم (ع) گفت: باید در نظر داشته باشیم که اگر امام  (ع) 35 سال در زندان حبس بودند، در آن یکسال آزادی باز به مبارزات خود ادامه می دادند و بیشترین شاگردان خود را تربیت می کردند. در آن مدت هم زنان و هم مردان نیز به دیدار امام می رفتند و از فرصت استفاده می کردند، اما حکومت احساس خطر می کرد و امام را از زندانی به زندانی دیگر و از شهری به شهر دیگر منتقل می کردند.

این سخنران و کارشناس مسائل دینی با اشاره به نمود امروزی سیره زندگی امام کاظم (ع) در سبک زندگی و حکومتداری ما، اظهار کرد: تله ها و توطئه های دشمن برای امت ما روشن است و به دفعات متعدد در تاریخ اسلام، ایران و انقلاب تجربه کردیم که هروقت با قدرت گوش به فرمان علمای خود بودیم، تهدیدات دشمن در حد یک حرف مانده است. امروز هم باید نظر و گوش ما به صحبت های مقام معظم رهبری باشد و فرمایشات ایشان را هم در مسائل خارجی و هم مباحث داخلی سرلوحه امور خود قرار بدهیم؛ درواقع بن بستی برای ما وجود ندارد و از محدودیت ها باید فرصت بسازیم، یقه سفیدها باید در مقابل توطئه دشمنان مقاومت کنند و در راستای مواضع و بیانات رهبر انقلاب پیش روند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین