عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
حجت‌الاسلام کفیل مطرح کرد
معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت: امام باقر(ع) علت غیبت فرزندشان مهدی(عج) را نیز شرح می‌دهند و می‌فرمایند:‌ تا بیعت کسی به گردنشان نباشد؛ یعنی امام زمان غائب می‌شوند به خاطر اینکه با طاغوت بیعت نکنند.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه لقب «باقرالعلوم» را پیامبر (ص) به حضرت محمد بن علی (ع) داده است، گفت: امام محمد باقر (ع) در سال ۵۷ هجری در مدینه به دنیا آمدند و در سال ۱۱۴ هجری به شهادت رسیدند. ۵۷ سال عمر کردند که ۱۹ سال امام بودند. «باقرالعلوم» یعنی کسی که علم را تمام و کمال بشکافد.

وی افزود: دغدغه اهل بیت (ع) در هر زمانی این بود که دین حفظ شود. در زمان امام باقر (ع) نیز با سیاست تقیه امام، دین حفظ شد. یعنی در حدی که امام فرمود: هر کس تقیه ندارد، دین ندارد و با این شیوه بود که یکی از شاگردان امام، هزاران حدیث از حضرت نقل کرده است.

حجت‌الاسلام کفیل تصریح کرد: امام باقر (ع) در حالی دین را حفظ کرد که در آن دوران نظرات متعددی مطرح شده بود؛ برخی شبهات در حال توسعه بود و حتی برخی مکاتب یهود در حال نشر بودند. امام با همین سیاست تقیه دین را به شدت توسعه دادند؛ یعنی از یک راهکار اساسی و پایه‌ای استفاده کردند.

وی با اشاره به اقدامات مهدوی باقر آل محمد (ص) ادامه داد: امام نسبت به غیبت حضرت حجت (ع) بسترسازی کردند و در آن زمان، از غیبت صغری و غیبت کبری سخن به میان آوردند. علت غیبت فرزندشان مهدی (عج) را نیز شرح می‌دهند و می‌فرمایند:‌ تا بیعت کسی به گردنشان نباشد؛ یعنی امام زمان غائب می‌شوند به خاطر اینکه با طاغوت بیعت نکنند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) ابراز داشت: سایر اهل بیت (ع) چون تعداد یارانشان اندک بود، مجبور به بیعت، تقیه و سکوت بودند. امام باقر (ع) می‌فرماید: باید تعداد یاران حضرت حجت (عج) به تعدادی برسد که ایشان مجبور به بیعت با طاغوت نشوند.

وی گفت: همچنین امام باقر (ع) در روایتی دیگر پیرامون دوران غیبت سخن می‌گویند که «یَأْتِی عَلَی النّاسِ زَمانٌ یَغِیبُ عَنْهُمْ اِمامُهُمْ فَیاطُوبی لِلثّابِتِینَ عَلی اَمْرِنا فِی ذلِکَ الزَّمانِ اِنَّ اَدْنی ما یَکُونُ لَهُمْ مِنَ الثّوابِ اَنْ یُنادِیَهُمُ الْبارِی ءُ عَزَّ وَ جَلَّ عِبادِی آمَنْتُمْ بِسِرّی وَ صَدَّقْتُمْ بِغَیْبی فَأَبْشِرُوا بِحُسْنِ الثَّوابِ مِنّی»، خوشا به حال کسانی که در دوره غیبت او به امر ما ثابت باشند. درباره دوران غیبت هم باقر آل طه مژده می‌دهد که خداوند به این افراد بشارت می‌دهد بندگان من سر من ایمان آوردید و غیبت حجت من را تصدیق کردید، بهترین پاداش از سوی من بشارت باد بر شما.

حجت‌الاسلام کفیل خاطرنشان کرد: سفارش امام باقر (ع) ثابت قدمی در دوران غیبت است. زیرا در زمان اهل بیت (ع) با اینکه مردم امام را دوست داشتند، اما هر گاه تعارض میان امام و دنیا پیش می‌آمد، به سوی دنیا گرایش پیدا می‌کردند. امام می‌خواهند بیان کنند اگر تعارض میان امام و دنیا پیش آمد، جامعه به سمت دنیا نرود، بلکه در امر خدا ثابت  قدم باشد.

وی افزود: از منظر امام باقر (ع) دوران غیبت، دوره معرفت و شناخت امام است «من ماتَ وَ هو عارفُ لأمامِهِ لا یَضُرُّهُ تَقَدُّمُ هذا الأمرِأو تأخُرُ و من ماتَ عارفاً لِإمامِهِ کانَ کَمَن هو مَع القائم فی فُسطاطِهِ»، زیرا هر کس امام را بشناسد و با شناخت امام از دنیا برود، ضرر نمی‌کند. حال چه ظهور در زمان حیاتش رخ دهد یا ندهد. چرا که شناخت مقدمه ثابت قدمی و استقامت در امر دین است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) بیان داشت: همچنین امام محمد باقر (ع) خطاب به منتظران می‌فرماید «اِصبِروا عَلی اداء الفَرائضِ وَ صابِرو عَدُوُّکم وَ رابِطوا امامَکمُ المُنتَظَرِِ»، صبر کنید بر انجام احکام شرع و شکیبایی ورزید در برابر دشمنتان و آماده و حاضر باشید برای امامتان که در انتظار او هستید.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین