عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
این روزها با نزدیک شدن به ایام حج تمتع، بسیاری از زائران مدینه به مکه مکرمه مشرف می‌شوند و غم غربت شهر پیامبر اعظم(ص) و اعمال محدودیت‌ها نیروهای سعودی، با دیدن خانه خدا برای آن‌ها التیام می‌یابد.
عقیق:

در آستانه حج تمتع و با توجه به اینکه اعمال حج از پنجم ذیالحجه آغاز می‌شود، تعداد زائران در مدینه منوره هر روز کمتر می‌شود، اما با این وجود زائران در تمامی ساعات شبانه‌روز سعی می‌کنند خود را به حرم نبوی برسانند و از فرصت باقیمانده استفاده کنند.

با وجود تلاش زائران و خیل مسلمانان در مسجدالنبی(ص)، نیروهای سعودی که عمدتا از وهابیت هستند، اجازه زیارت با اخلاص را به زائران نمی‌دهند تا جایی که زائران حتی اجازه گریه و ناراحتی برای آخرین پیامبر اسلام(ص) و ظلم‌هایی را که به اصحاب و خویشاوندان ایشان روا شده است، ندارند.

 

 

مدینه شهر پیامبر اعظم(ص) و نگرانی‌های حضرت زهرا(س) و فرزندانش است؛ شهری که با وجود حضور زائران از نقاط مختلف جهان، همچنان غربتی آن را فراگرفته است که دل هر مسلمانی را آشفته می‌سازد.

بسیاری از شیعیان در گوشه‌ و کنار حرم پیامبر اعظم(ص) آرام و بی‌صدا می‌نشینند و به ضریح نگریسته و در دل برای خود با مدیحه‌سرایی اشک می‌ریزند و به دلیل محدودیت‌‌هایی که نیروهای سعودی در آنجا اعمال می‌کنند، زائران باید سریع اشک‌های خود را پاک کرده و حالت عادی به خود بگیرند.

حسینی از کاروان زنجان که برای اولین بار به این سفر معنوی مشرف شده است، می‌گوید: وقتی وارد مدینه منوره شدیم از همان لحظه نخست حس غربت در دلم سنگینی می‌کرد، به طوری که حتی با تشرف به حرم نبوی این غربت را بیشتر حس کردم چرا که نیروهای سعودی با ممانعت‌های پی‌درپی اجازه زیارتی که به دل بنشیند را به ما نمی‌دادند.

 

 

صالحی یکی دیگر از زائران کشورمان نیز با بیان اینکه این روزها با وجود کاهش حجم زائران چندان امکان زیارت وجود ندارد، می‌گوید: با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، خدا را شکر برخورد نامناسبی از سوی نیروهای سعودی با زائران ایرانی نداشتیم و تنها در بقیع گاهی نیروهای سعودی سعی دارند که ما نتوانیم به راحتی به زیارت بپردازیم و برای غربت خاندان پیامبر اعظم(ص) بگرییم. 

وی می‌افزاید: روزهایی دکه در مدینه حضور دارم سعی می‌کنم با تمام وجود بتوانم در زمان‌های ممکن به قبرستان بقیع بروم. البته هنگام ورود به قبرستان نیروهای سعودی چنان به زائران ایرانی می‌نگرند که انگار ایرانیان دشمنان آن‌ها هستند اما با این وجود تمامی ایرانیان با احترام قدم در بقیع گذاشته و حتی برای اینکه بتوانند به راحتی زیارت کنند به نیروهای سعودی هم احترام می‌گذارند تا آن‌ها مشکلی برایشان ایجاد نکنند. در هر صورت فضای سنگینی در مدینه وجود دارد که امیدواریم با ظهور امام زمان(عج) و برپایی عدل جهانی تمامی مسلمانان بتوانند برای ائمه بقیع(ع) حرم‌های زیبایی ساخته و به راحتی به زیارت آن‌ها بروند و در آنجا با خداوند هستی نیایش کنند.

 

 

مظفری یکی دیگر از زائران حج ۹۷ که هم‌اکنون در مکه مکرمه حضور دارد، می گوید: در زمانی که مدینه بودیم با وجود زمان محدود به دلیل نزدیک بودن هتل به حرم هر روز به زیارت می‌رفتیم و از فضای موجود بهره می‌گرفتیم. یک روز با یکی از هم‌کاروانی‌های ما که سن و سال زیادی هم داشت وارد حرم نبوی شدم. او هنگام دیدن ضریح اشک از دیدگانش جاری شد و همواره اشک می‌ریخت و درباره خاطراتش از اولین حضور به مدینه منوره گفت. همچنان که در حال نیایش بودیم نیروهای سعودی به سمت ما آمدند و تذکر دادند که نباید بیشتر از چند دقیقه در آن مکان توفق داشت و با صدای بلند هم نمی‌توان گریه کرد. برای همین ما نیز آن محدوده را ترک کرده و به زیارت در نقطه‌ای دیگر پرداختیم.


 

وی با بیان اینکه پس از تشرف به خانه خدا آرامش خاصی ما را فراگرفت، می‌افزاید: دیدن خانه خدا موجب شد تا غم غربت مدینه منوره شهر پیامبر اعظم(ص) در دل ما آرام شود و با اشتیاق به مسجدالحرام برویم.

 

 

طاهری از دیگر زائران حج ۹۷ نیز با بیان اینکه من حدود ۱۲ سال است که در انتظار سفر معنوی حج هستم، می‌گوید: یکی از چیزهایی که برایم لذت‌بخش بود، سکوت محض داخل حرم در زمان خواندن نماز جماعت است؛ در این لحظه هیچ صدایی به گوش نمی‌رسد و همه مشغول خواندن نماز هستند؛ البته در این زمان هیچ‌کسی در زمان خواندن نماز به زیارت نمی‌پردازد.

وی با بیان اینکه با خروج بسیاری از زائران از مدینه، این روزها حرم نبوی حال و هوای خاصی دارد، می‌افزاید: با وجود ازدحام جمعیت در نماز مغرب، در ساعات نیمه شب حرم پیامبر اعظم(ص) به نسبت خلوت‌تر است ولی به دلیل محدودیت‌های موجود نمی‌توان به ضریح نزدیک شد و تنها در روضه رضوان می‌توان لحظاتی را خلوت کرد.

امروز در عربستان دومین روز ذیالحجه است و اعمال حج از پنجم ذیالحجه آغاز می‌شود. بر همین اساس زائران حج تمتع که این روزها در مدینه منوره حضور دارند باید تا رسیدن به ایام حج خود را به مکه مکرمه برسانند. امسال حدود سه میلیون زائر از کشورهای مختلف جهان به حج تمتع مشرف می‌‌شوند که از این بین ۸۵ هزار و ۲۰۰ نفر از کشورمان است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین