عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۴۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۹
در اثری جدید بررسی شد
کتاب «جهاد کبیر: مبانی دیپلماسی انقلابی از منظر قرآن کریم» با هدف کشف پاسخ قرآن کریم به مسأله «راهبرد مواجهه با قدرت های استکباری» به صورت مستدل و منطقی روانه بازار نشر شد.
عقیق:به نقل از دفتر نشر معارف:  کتاب «جهاد کبیر: مبانی دیپلماسی انقلابی از منظر قرآن کریم» نوشته عباس عبداللهی، به همت انتشارات کتاب فردا در قم منتشر شد.


این اثر تحقیقی بر اساس کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است.

 

ضرورت تحقیق

 

متأسفانه، سالیان متمادی است که شاهد شکاف نظری بسیاری از نخبگان علمی و سیاسی ـ اجتماعی کشور با مکتب فکری حضرت امام(ره) و گفتمان انقلاب اسلامی هستیم. این معضل اجتماعی، گاه در قالب اظهارنظرهای کاملاً متعارضِ برخی رجال سیاسی با خط ‌مشی ‌های رهبران انقلاب، و گاهی به صورت عدم التزام عملی کافیِ مسئولین در برنامه ‌ریزی ‌ها و مدیریت امور کشور نمایان می ‌گردد. این تفاوت ‌های نظری و عملی، در واقع، انعکاس شکاف و تعارض دو فرهنگ و یا دو جریان فکریِ بومی و غیربومی در جامعه ایرانی است: پارادایم و فرهنگ ناب ایرانی ـ اسلامی ما و در طرف مقابل، منظومه علوم انسانی غربی و فرهنگ و تمدن مدرنیته.

 

آنان‌که با ساده‌ اندیشی تعارض‌ های موجود را صرفاً به انقلابی ‌گری به معنای افراطی و منفی آن و یا ابعاد کاریزماتیک رهبران انقلاب اسلامی نسبت می ‌دهند، از نقش عمیق و پُرنفوذ مبانی اعتقادی و نگرش ‌های کلان، در رقم خوردن تحلیل‌ ها و عملکردهای فردی و اجتماعی رهبران و ملت مؤمن و دین‌ مدار ایران غافل‌ اند و در واقع، به جای اصل و ریشه، بر فرع ‌ها تکیه کرده ‌اند.

 

دغدغه نویسنده کتاب «جهاد کبیر»، کشف پاسخ قرآن کریم به مسأله «راهبرد مواجهه با قدرت های استکباری» به صورت مستدل و منطقی است تا از رهگذر آن، توان مخاطبین فرهیخته و متدین در ارزیابی و قضاوت میان اندیشه ها و رویکردهای موجود در این موضوع، افزایش یابد.

 

ثمره دیگر این کاوش علمی، روشن شدن پشتوانه نظری قرآنی و عقلانی گفتمان انقلاب اسلامی در این مسأله استراتژیک کشور است.

 

کتاب «جهاد کبیر» از یک مقدمه و یک پیش گفتار و پنج بخش تشکیل شده است: فصل اول: کلیات، فصل دوم: مواجهه «توحیدی» با استکبار، فصل سوم: بعثت انبیاء الهی و رویارویی با جبهه معارضین، فصل چهارم: اصل «ولایت» و رابطه با جبهه استکبار، کلام آخر، بخش پنجم: ضمیمه: سند راهبردی و پراهمیت «پیام قبولی قطعنامه 598» از امام خمینی(ره).

 

نویسنده به دلیل اهمیت «فهم نظام مند» معارف اسلامی و نقش «مبانی کلان» معارف قرآن کریم در فهم اجزای گوناگون آن، بحثی کوتاه در این موضوع به عنوان پیشگفتار ارائه کرده است و به معرفی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» و امتیازات علمی اثر و ساختار و نوآوری اجتهادی کتاب می پردازد.

 

ساختار کتاب متناظر بر ساختار کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» بر اساس اصول اعتقادی توحید، نبوت و ولایت طراحی شده است. البته در مقدمه ورود به مباحث اصلی بحث، در فصل اول با عنوان کلیات، کلیدواژه ها و مفاهیم پایه تحقیق حاضر تبیین شده اند. در این بخش اصطلاح استکبار یا طاغوت، کدام اسلام؟، مفهوم راهبرد (استراتژی)، مبانی معرفتی و مبارزه یا سازش؟ تبیین می شوند.

 

در فصل دوم که «مواجهه «توحیدی» با استکبار» نام دارد، جایگاه توحید در نظام اندیشه اسلامی، ماهیت توحیدی انقلاب اسلامی، تعریف توحید و ابعاد آن، توحید به مثابه روش زندگی، راهبرد توحید در مواجهه با استکبار، اولین اصل قطعنامه توحید، جامعه توحیدی، توحید؛ فلسفه مبارزه با جبهه استکبار بیان می شود.

 

در فصل سوم یعنی «بعثت انبیاء الهی و رویارویی با جبهه معارضین»، مباحثی چون اصل نبوت، رستاخیز اجتماعی نبوت، صف بندی اجتماعی مقابل انبیاء، جایگاه حکومت در اسلام، راهبرد انبیاء در برابر جبهه طاغوت تبیین می شود.

 

در فصل چهارم یعنی «اصل «ولایت» و رابطه با جبهه استکبار»، مباحث ولایت؛ اصل اساسی مکتب وحی، ماهیت و ابعاد ولایت در قرآن، ولایت؛ جبهه متحد مومنین، بعد خارجی اصل ولایت، راهبرد ولایت در مواجهه با طاغوت و خطای محاسباتی اهل سازش با طاغوت می آید.

 

در بخش پنجم به عنوان ضمیمه، پیام قبولی قطعنامه (29 تیر 1367) از امام خمینی می آید که تبیین گر نگرش راهبردی مکتب فکری امام در مسأله مواجهه با جبهه استکبار و نظام سلطه جهانی است.

 

منابع اصلی کتاب

 

منابع این تحقیق، تفاسیر قرآن کریم و کتب عقاید اسلامی، بیانات و مکتوبات رهبران و متفکرین انقلاب اسلامی، با محوریت کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» رهبر معظم انقلاب است. این کتاب جذاب و کم نظیر در تبیین اصول اعتقادات اسلام، مجموعه مباحث آیت الله خامنه ای در سال 1353 در جمع جوانان و اقشار انقلابی مشهد است که با نگاه نافذ اجتماعی و عینیت گرای معظم له به معارف اسلامی، تصویری جذاب، نظام مند، ناظر به مسائل اجتماعی روز و مستند به آیات قرآن از اصول اعتقادی اسلام ارائه می کند.

 

مشخصات

چاپ اول کتاب «جهاد کبیر: مبانی دیپلماسی انقلابی از منظر قرآن کریم» در 264 صفحه، تیراژ 1100 نسخه و قیمت 15000 تومان در سال 1397 از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر شده است.

 

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی است که در سال 1392 ناشر برگزیده کتاب سال حوزه شده است که «مردم ­شناسی تحول در علوم انسانی» (دکتر ابراهیم فیاض)، «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «انواع و ادوار روشنفکری»، «اخلاق و عرفان» و «نماد و اسطوره» (دکتر حمید پارسانیا)، «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» (عبدالعلی رضایی)، «بینش تمدنی؛ بر اساس درسهای استاد محمدمهدی میرباقری»، «نظریه سیاسی شهید صدر» (طالب همدانی)، «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «جستارهایی در فقه حکومتی» (عباسعلی مشکانی سبزواری)، «تأملاتی در فلسفه اسلامی» (سید یدالله یزدان ­پناه)، «هویت ما» (دکتر حسین کچویان)، «کتاب کتاب؛ منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب» (مجید تقی زاده)، «کالبدشناسی فرهنگی فتنه 88» (استاد سید محمدمهدی میرباقری)، «آسیب شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» (حسین ایزدی) و «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند 2030» (رضا حبیبی) از آن جمله محصولات این ناشر است.

 

برای تهیه این کتاب و دیگر محصولات انتشارات کتاب فردا، با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ یا سایت اینترنتی Bookroom.ir  می توانید تماس بگیرید. فروشگاه های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین