عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۶۳۶
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۴
آیت‌الله نوری همدانی
آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر این که امروز نهج‌البلاغه باید کتاب درسی حوزه‌های علمیه باشد، گفت: برای معرفی فرهنگ اسلام باید از قرآن و نهج‌البلاغه استفاده کنیم و آنان را ملاک عمل قرار دهیم.

عقیق:آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در ضیافت افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی که با حضور اعاظم حوزه و همزمان با شام شهادت امیرمؤمنان علی(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت نهج البلاغه و لزوم توجه به آن در جامعه گفت: بعد از قرآن مجید کتابی به عظمت و جامعیت نهج‌البلاغه نداریم. نهج‌البلاغه کتاب بسیار پر عظمتی است، امام راحل فرمودند: افتخار می‌کنیم نهج‌البلاغه از پیشوای ما امیرمؤمنان است که کتابی جامع به شمار می‌رود، این کتاب به تمام ابعاد زندگی انسان می‌پردازد و توجه به آن برای پیشرفت جامعه بسیار مهم است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اوج کلمات امیرمؤمنان در موضوع توحید و عظمت آفرینش است، اظهار داشت: اسلام فرهنگ مردم و جامعه را به اندازه ای بالا برد که در مدتی کوتاه مردم زمان جاهلیت از نظر فرهنگی قدرت فهم و درک پیدا کردند.

 

 

وی ادامه داد: امیرمؤمنان در یکی از خطبه‌ها احوال و سرنوشت کسانی را که دنیا زده هستند را به صورت کامل تبیین فرمودند و کلام ایشان به اندازه‌ای گیرا و مؤثر است که به گفته مخالفان می‌تواند لرزه بر اندام ملحدان نیز بیاندازد.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که امیرمؤمنان به اندازه‌ای در اوج فصاحت و بلاغت بودند و تسلط داشتند که خطبه‌هایی بدون الف و نقطه دارند، ابراز داشت: عظمت این کتاب بر کسی پوشیده نیست و باید به آن بهای لازم داده شود.

وی با اشاره به وظیفه علما در کلام مولای متقیان علی(ع) عنوان کرد: حضرت در خطبه شقشقیه می‌فرماید خداوند از علما پیمان گرفته که در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان ساکت و آرام ننشینند، علمای بزرگ در طول تاریخ هرگز در برابر ظلم و ستم ساکت و آرام نبوده‌اند.

 

 

این مرجع تقلید وظیفه روحانیت را در قبال مردم و جامعه بسیار سنگین دانست و خاطرنشان کرد: علما در هدایت جامعه نقش ویژه‌ای دارند، علما و روحانیت باید با مردم برخورد متواضعانه و کریمانه داشته باشند و به هدایت و مدیریت جامعه بپردازند.

وی اضافه کرد: امروز بسیار لازم است که روحانیت در صف اول حمایت از جامعه و انقلاب اسلامی باشد چرا که در دنیای امروز ظالمان فراوان هستند و باید با آنها مقابله کرد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به عظمت قرآن کریم، گفت: خداوند متعال قرآن را وسیله سیرابی عطش علما قرار داده چرا که هیچ علمی علما را سیراب نمی‌کند. مرحوم علامه طباطبایی در مسیر احیای علوم قرآن و تفسیر زحمات بسیار زیادی کشیدند. مرحوم علامه طباطبایی وقتی به آیات عذاب می‌رسید گریه می‌کرد و مسائل را به صورت مجسم می‌دید، ایشان در این مسیر عمر خود را خرج کرد و امروز برکات آن دیده می شود؛ قرآن بهاری است که در دل و روح علما و فقها شکوفایی به وجود می‌آورد.

 

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که غالباً جهاد به سه دسته تقسیم می‌شود، اظهار داشت: حضرت امام جهادهای دیگری را واجب می‌دانند و می‌فرمایند برای مقابله با فتنه، ایجاد عدالت و خارج کردن مستضعفان جهان از سیطره مستکبران واجب است.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان در نامه به مالک اشتر می‌فرماید: هرکس که می‌خواهد مملکت اسلامی را اداره کند باید با علما مجالست داشته باشد چرا که آنها ارزش‌های جامعه اسلامی را می‌دانند و در هدایت جامعه مؤثر هستند؛ خدا را شاکر هستیم که در مکتب اهل بیت(ع) اشتغال داریم و باید قدردان این نعمت باشیم.

 

 

این مرجع تقلید با تأکید بر این که امروز نهج‌البلاغه باید کتاب درسی حوزه‌های علمیه باشد، ابراز داشت: برای معرفی فرهنگ اسلام باید از قرآن و نهج‌البلاغه استفاده کنیم و آنان را ملاک عمل قرار دهیم، باید با تحقیق و دقت به نهج‌البلاغه نگاه شود.

در ادامه مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد امام راحل، این فرمایشات را بسیار مهم دانست که وضع کشور را از موضع انفعال خارج می‌کند و در این زمینه افزود: رهبر انقلاب در این سخنرانی دستورات صریحی دادند و ارشادات روشنی کردند، و تأکید فرمودند دشمن در صدد است نقاط قوت نظام اسلامی و عناصر اقتدار ملی را به نقاط ضعف و چالش بر انگیز تبدیل کند تا جامعه نسبت به آنها بدبین و دلسرد شوند و در ادامه بیاناتشان از پیشرفت‌های هسته‌ای، توانایی‌های موشکی و دفاع از ملت‌های مظلوم را بعنوان نقاط قوت نظام ذکر کردند.

نجفی قدسی با بیان این که مهمتر از همه اینها عنصر اصلی اقتدار و قدرت نظام اسلامی ایران شخص رهبر معظم انقلاب است، اظهار داشت: ایشان در طول 30 سال اخیر با رهبری‌های خردمندانه کشتی انقلاب را در دریای متلاطم امروز حفظ کردند و اجازه ندادند که به کشور تجاوز شود.

 

 

وی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی 80 میلیون نفر را به خوبی اداره و حفظ کردند، ایشان حتی منطقه را به خوبی مدیریت کرده و جلوی بسیاری از شرارت‌ها را گرفتند و این نقطه قوت نعمت بسیار بزرگی است و تمام پیشرفت‌ها مرهون این نقطه قوت است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که باوجود رهبری پیشرفت‌های دیگر حاصل می‌شود، ابراز داشت: اگر خدایی نکرده روزی این نقطه قوت را نداشته باشیم هیچکدام از پیشرفت‌ها حاصل نخواهد شد و از بین خواهد رفت.

وی عنوان کرد: رهبر انقلاب هوشیارانه پای کار ایستاده‌اند و انقلاب اسلامی را به پیش می‌برند و همگان را از توطئه‌ها و ترفندهای دشمن آگاه می‌کنند و رهبر انقلاب رهبری بیدار، آگاه، متقی و مجمع فضائل و کمالات هستند، این سخنان شعار نیست و بسیار از بزرگان که دارای کمالات بسیاری هستند تأکید می‌کنند که بهترین شخصیت برای رهبری و هدایت جامعه رهبر معظم انقلاب هستند و ایشان خیر الموجودین هستند.

 

 

نجفی قدسی خاطرنشان کرد: مرحوم آقای پرورش که شش سال در دوران دفاع مقدس عضو شورای عالی دفاع بود و رهبری معظم نیز در آن زمان بعنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع حضور داشتند، می‌گفت: بنده شش سال از نزدیک با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارتباط داشتم و خدا شاهد است که دو روز ایشان را در این مدت یکسان ندیدم بلکه هر روز از روز قبل بهتر و نورانی‌تر بودند، کجا چنین شخصیتی پیدا می‌شود؟

وی اضافه کرد: الحمدلله افتخار داریم که بعد از امام راحل زمام جامعه در دست چنین رهبری قرار دارد و رهبر انقلاب نقطه قوت نظام اسلامی هستند و ما باید به هوش باشیم چون در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هجمه‌ها بسیار شده و در فضاهای مختلف با توهین و دروغ می‌خواهند مقام ولایت فقیه را از عظمت و ابهت بیاندازند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: اگر ملت یکپارچه پشت سر رهبری باشند همانگونه که امام راحل فرمود آسیبی به مملکت وارد نخواهد شد، اگر اتحاد و همدلی بر محور ولایت فقیه حفظ شود استکبار هیچ کاری از پیش نخواهد برد، دشمن می‌داند که رمز اقتدار چیست از این رو سعی می‌کند با شایعات بی اساس و دروغ ضربه بزند، باید هوشیار بوده و نسبت به این نعمت بزرگ شکرگزار باشیم و بدانیم که بقیه نعمت‌ها در پرتو وجود ایشان است.

وی افزود: برخی می‌گویند چرا باید در سوریه و عراق حضور داشته باشیم و به تدابیر رهبری شک دارند در حالی که توجه ندارند که قصد اصلی دشمنان، ایران بوده است، 100 سال پیش انگلیس مکار 9 میلیون نفر از مردم ایران را بر اثر قحطی ساختگی در زمان جنگ جهانی اول طی سالهای 1917 تا 1919 میلادی تلف کرد و حال آن که جمعیت آن روز ایران بیست میلیون بیشتر نبود و انگلیسی‌ها با احتکار آذوقه مردم و با جلوگیری از ورود مواد غذایی از بنادر جنوب و بستن راه‌های ارتباطی در طی سه سال قحطی شدید موجب مرگ نه میلیون ایرانی شد و هولوکاست واقعی در اینجا رقم خورد، حال چنین کسانی در اروپا می‌خواهند دلسوز ما باشند؟! مطمئنا دشمنان هیچگاه به ما رحم نمی‌کنند و ما باید خودمان به فکر خودمان باشیم

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین