عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
خداوند در قرآن کریم ضمن اشاره به خصوصیات مؤمنان، ایمان به غیب را یکی از اصلی‌ترین خصوصیات مؤمن بیان می‌کند زیرا متّقین به کلّ هستى ایمان دارند هم عالم غیب و هم عالم شهود.
عقیق:خداوند در آیه 3 سوره مبارکه بقره به برخی از خصوصیات مؤمنان اشاره می‌کند و در همین آیه کوتاه ایمان به غیب، اقامه نماز و انفاق در راه خدا از روزیشان را سه خصوصیت مؤمن بیان می‌کند.

متن آیه

«الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ مِمَّارَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ‏»

ترجمه

(متّقین) کسانى هستند که به غیب ایمان دارند و نماز را به پاى مى‏‌دارند و از آنچه به آنان روزى داده‌‏ایم، انفاق مى‏‌کنند.

نکته‌ها

قرآن، هستى را به دو بخش تقسیم مى‏‌کند: عالم غیب و عالم شهود. متّقین به کلّ هستى ایمان دارند، ولى دیگران تنها آنچه را قبول مى‏‌کنند که برایشان محسوس باشد. حتّى توقّع دارند که خدا را با چشم ببینند و چون نمى‏‌بینند، به او ایمان نمى‏‌آورند.

چنانکه برخى به حضرت موسى گفتند: «لن نؤمن لک حتّى نَرى اللّه جهرة» ما هرگز به تو ایمان نمى‏‌آوریم، مگر آنکه خداوند را آشکارا مشاهده کنیم. این افراد درباره‏ قیامت نیز مى‏‌گویند: «ما هى الاّ حیاتنا الدنیا نموت و نحیا و ما یهلکنا الاّ الدّهر» جز این دنیا که ما در آن زندگى مى‏‌کنیم، جهان دیگرى نیست، مى‏‌میریم و زنده مى‌‏شویم و این روزگار است که ما را از بین مى‏‌برد.

چنین افرادى هنوز از مدار حیوانات نگذشته‏‌اند و راه شناخت را منحصر به محسوسات مى‏‌دانند و مى‏‌خواهند همه چیز را از طریق حواسّ درک کنند.

متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، که برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است اما در علم این مسائل نیست.

غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدى(ع) اطلاق شده است.

پیام‌ها

1- ایمان، از عمل جدا نیست. در کنار ایمان به غیب، وظایف و تکالیف عملى مؤمن بازگو شده است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون»

2- اساسى‌‏ترین اصل در جهان‏‌بینى الهى آن است که هستى، منحصر به محسوسات نیست. «یؤمنون بالغیب»

3- پس از اصل ایمان، اقامه‏ نماز و انفاق از مهم‏ترین اعمال است. «یؤمنون... یقیمون... ینفقون» (در جامعه‏ الهى که حرکت و سیر الى‌اللّه دارد، اضطراب‏‌ها و ناهنجارى‏‌هاى روحى و روانى و کمبودهاى معنوى، با نماز تقویت و درمان مى‏‌یابد و خلأهاى اقتصادى و نابسامانى‏‌هاى ناشى از آن، با انفاق پر و مرتفع مى‌‏شود.)

4- برگزارى نماز، باید مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «یقیمون الصّلاة» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.)

5 - در انفاق نیز باید میانه‏ رو باشیم. «ممّا رزقناهم»

6- از هرچه خداوند عطا کرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و...) به دیگران انفاق کنیم. «ممّا رزقناهم ینفقون» امام صادق‏(ع) مى‏‌فرماید: از آنچه به آنان تعلیم داده‏‌ایم در جامعه نشر مى‏‌دهند.

7- انفاق باید از مال حلال باشد، چون خداوند رزق هر کس را از حلال مقدّر مى‏‌کند. «رزقناهم»

8 - اگر باور کنیم آنچه داریم از خداست، با انفاق کردن مغرور نمى‏‌شویم.  بهتر مى‏‌توانیم قسمتى از آن را انفاق کنیم. «ممّا رزقناهم»

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین