عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
حجت‌الاسلام کلباسی:
رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) عمده رسالت تبلیغی‌ خود را در قالب دعا به انجام رساند، گفت: به نظر می‌رسد مهم‌ترین راه باقی مانده در زمان این امام(ع) برای ترویج معارف اسلام اصیل، ادبیات دعا و مناجات بوده است.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگویی درباره فعالیت‌های مهدوی امام سجاد(ع) بیان داشت: امام سجاد(ع) عمده رسالت تبلیغی خود را در قالب دعا به انجام رساند، روشی که از متن قرآن برخواسته است، علاوه بر اینکه شرایط ویژه زمان آن حضرت(ع)، زمینه توسعه این قالب را فراهم کرده است، در واقع به نظر می‌رسد مهم‌ترین راه باقی مانده در زمان امام سجاد(ع) برای ترویج معارف اسلام اصیل، ادبیات دعا و مناجات بوده است.

وی با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند توسعه ادبیات دعا در بیان امام سجاد(ع) پدیده‌ای مصلحت‌اندیشانه برای مقابله با شرایط زمان بوده است، افزود: ولی این پنداری خام و فاقد اساس است، چون دعا خود چنان دارای جایگاه مستحکمی در دین است که نمی‌توان کارکرد آن را به عنوان ابزار و وسیله پذیرفت.

حجت‌الاسلام کلباسی درباره تببین معارف مهدویت و امامت از سوی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه ابراز داشت:  از جمله مواردی که آن امام همام در ادعیه خود به آن پرداخته است موضوع امامت و پیشوایی جامعه و مسایل مختلف پیرامون آن است، امام سجاد(ع) در بخشی از دعای عرفه چنین دعا می‌کنند: «رَبِّ صَلِّ عَلَى أَطَایِبِ أَهْلِ بَیْتِهِ الَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ لِأَمْرِکَ، وَ جَعَلْتَهُمْ خَزَنَةَ عِلْمِکَ، وَ حَفَظَةَ دِینِکَ ...»؛‌ پروردگارا  بر پاکان اهل بیت پیامبر درود فرست همانانی که برای امر خود برگزیدی و آنان را ذخیره گاه دانش خودت و حافظان دینت و جانشینانت در زمین قرار دادی... .

وی ادامه داد: در این جملات امام سجاد(ع) جایگاه اهل بیت(ع) را این گونه ترسیم کرده است،: دارای طهارت و پاکی،‌ برگزیده شدن  برای امر پروردگار، ذخیرگاه علم الهی،‌ حافظان دین خداوند،‌ جانشینان خداوند بر روی زمین، حجت‌های الهی بر بندگان، وسایل تقرب به خداوند و راه رسیدن به بهشت خداوند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به سخنان حضرت زین العابدین(ع) درباره ضرورت رسالت و هدایت در هر عصر گفت: در دعای چهارم صحیفه سجادیه حضرت می‌فرماید: «فِی کُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ أَرْسَلْتَ فِیهِ رَسُولًا وَ ...»؛ در هر زمان رسولی را فرستادی و برای مردم  از زمان آدم تا محمد(ص) از پیشوایان هدایت و رهبران اهل تقوا فرستادی، جمله «فِی کُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ أَرْسَلْتَ فِیهِ»  بر این نکته دلالت دارد که هیج زمانی از رسالت و هدایت الهی خالی نیست، پس اگر رسول الهی حضور ندارد بایستی هادی از طرف او، این نقش و وظیفه را به انجام برساند.

وی افزود: همچنین حضرت در دعای 46 صحیفه از ضرورت حضور امام و حجت الهی در هر زمان سخن به میان می‌آورد و می‌فرماید: « کُلُّهُمْ صَائِرُونَ، إِلَى حُکْمِکَ، وَ أَمُورُهُمْ آئِلَةٌ إِلَى أَمْرِکَ ....حُجَّتُکَ أَجَلُّ مِنْ أَنْ تُوصَفَ بِکُلِّهَا، وَ مَجْدُکَ أَرْفَعُ مِنْ أَنْ یُحَدَّ بِکُنْهِهِ، وَ نِعْمَتُکَ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ تُحْصَى بِأَسْرِهَا»، امام سجاد(ع) در این جملات از قانونی کلی و سنتی زوال‌ناپذیر در عرصه هدایت، سخن به میان آورده است و آن حضور پیوسته حجج الهی در بین مردم است.

حجت‌الاسلام کلباسی اظهار داشت:‌ امام سجاد(ع) در دعایی که در آن از کنار بودن آل محمد(ص) از امور دین و دنیای مردم به درگاه خداوند شکوه می‌کند، آثار زیانبار این غیبت را تبیین می‌کنند «اللهم وقد شملنا زیغ الفتن، واستولت علینا عشوة الحیرة... اللهم ولا تدع للجور دعامة إلا قصمتها ولا جنة إلا هتکتها، ولا کلمة مجتمعة إلا فرقتها، ولا قائمة إلا خفضتها...»، ایجاد گسترش فتنه‌ها، غلبه حیرت و سر درگمی،‌ حاکمیت نااهلان بر شئون مردم، ذلت و تحقیر اهل حق، نابودی بندگان شایسته، غصب اموال عمومی،‌ عیش و نوش و خوشگذرانی با اموال مردم،‌ تغییر ساختارهای الهی حاکمیت و ... از پیامدهای دوری مردم از امام بر شمردند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) برای شهادت در رکاب امام زمان(عج) دعا کرده‌‌اند، ادامه داد: امام می‌فرماید: خدایا او را (حضرت مهدی(عج)) از کسانی که با آنها دینت را یاری می‌کنی، قرار بده. خدایا زمین را با او از عدل و داد پر کن همچنانچه از ظلم و جور پر شده است ... خدایا شهادت روی دستانش را روزیم کن تا در حالی که تو از من راضی شده‌ای تو را ملاقات کنم، .  (الصحیفة السجادیة الجامعه (ابطحی) - الإمام زین العابدین (ع) - ص 347 – 348) یا در دعایی دیگر اینچنین می‌فرماید:‌ دیدار قائم آل محمد(عج) را روزیم گردان و مرا از پیروان و شیعیان و از کسانی که از کارهای حضرتش رضایت کامل دارند قرار بده.

این کارشناس مهدویت اظهار داشت: امام سجاد(ع) در بخشی از دعای خود به آثار ظهور امام عصر(عج) اشاره کرده و مواردی نظیر تبدیل تفرق‌ها و اختلافات به وحدت، گشایش امور سخت و پیچیده، مجتمع شدن امور درهم ریخته و رفع پریشانی، فزونی عده و عده و رفع کمی تعداد، کسب عزت و رفع ذلت‌ها، ادا شدن بدهی‌ها، جبران شدن فقر و کاستی‌ها، بی‌نیاز شدن نیازمندان، مستجاب شدن دعاها، حاکمیت و غلبه عدالت و نابودی سران کفر و گمراهی و بدعت‌گذاران را جزو دستاوردهای حکومت امام زمان(عج) معرفی می‌کند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین