عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹
استاد درس خارج حوزه:
مهدی احدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: بندگان خاص خدا و انسان کامل تابع اراده خدا است. آنها اراده ای غیر از اراده خداوند ندارند.
عقیق:آیت الله مهدی احدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، شامگاه جمعه ۲۵ اسفندماه در درس هفتگی اخلاق خود که در مسجد الزهرا(س) تهران برگزار شد، با بیان تقارن ماه مبارک رجب با عید نوروز گفت: امسال عید نوروز مصادف با ماه رجب شده است که از خانواده ها می خواهم بچه های معنوی را به خاطر دین و بازدید های نوروزی از ماه رجب محروم نکنند و بگذارند آنان که می خواهند از این ماه معنوی استفاده کنند، بهره مند شوند.

این استاد حوزوی با تذکر به اینکه در گناه دیگران ذوب نشوید، گفت: خدا را باور کنید و در گناه دیگران ذوب نشوید، در دیدن گناه دیگران مقاومت داشته باشید. بدانید که جو این چنین نخواهند ماند، شاید الان همه از این گناهان خسته شده اید بدانید خود این افراد هنجار شکن در جامعه از گناهان خود خسته شده اند و حتی این خانم های کارمند می گویند حقوقی هم که دریافت می کنیم خرج هزینه آرایش خود می کنیم و چیزی برای هزینه زندگی نمی ماند. این ها خودشان هم از گناه کردن خسته شده اند.

آیت الله احدی بیان کرد: مراقب باشید در این ایام نوروز انقلاب درونی خود را به خاطر بعضی تفریحات از دست ندهید و بدانید هیچ تفریحی مانند تفریح معنوی قشنگ نیست که بعد از این تفریح دیدارتان با خوشنودی خدا همراه است.

به جای مرید بازی دیگران مرید اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) شوید

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه به مباحث معنوی بپردازید، گفت: نگاه شما به مباحث معنوی جدی باشد، انسان کامل شوید و در حوزه انسان کامل شدن هزینه کنید که این هزینه و تلاش ها شما را به نتیجه و به ثمر می رساند.

وی ادامه داد: بارها توصیه کرده ام که با هر کس دوست نشوید اما وقتی جمعی مومن را می شناسید با هم رفیق شوید و تفریح و رفت و آمد سالم داشته باشید، خصوصا با هم مباحث معنوی را بیشتر و بهتر بشناسید. اصلا دنبال عرفان بازی و مرید بازی نروید و حتی ابدا مرید امثال ما هم نشوید و بدانید فقط باید مرید اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) باید بدون که بدون آنها نمی شود.

آیت الله احدی با توجه به مسافرت در ایام نوروز گفت: نمی گویم در این ایام مسافرت نروید، اصلا مسافرت نیاز روح انسان است، اما باید توجه داشت که مقاوم باشید تا به گناه آلوده نشوید.

وی ادامه داد: اگر در مقابل گناه مقاوم بود خدا هم آنها را به رحمت ها بشارت می دهد: «یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ »، و این بشارت ها لحظه به لحظه خدا به بندگان می دهد. با هر نمازی که می خوانید یا با هر تقربی که به سوی خدا دارید و با هر ترک گناهی این بشارت ها را خداوند به بندگانش می دهد. این بشارت ها قطعی است وکسی نباید خودش را به خاطر گناه نابود کند.

آیت الله احدی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به شرح ادامه فصل ۱۷ از خطبه اول نهج البلاغه گفت: این فصل مربوط به کیفیت و چگونگی ارتحال پیامبر(ص) است. تقریبا در این فصل ۴ مطلب در این باره بیان شده است.

اراده الهی تنها اراده انسان کامل

وی ادامه داد: اولین مطلب در این باره دیدار انتخابی پیامبر(ص) با خدا است. پیامبر(ص) دیدارش با خدا را به اختیار خود خدا گذاشته است که هر وقت خود خداوند مایل بود ایشان را ببرد. معمولا بندگان صالح خدا و انسان های کامل پیامبران و ائمه(ع) به نص قرآن کریم اراده ای غیر از اراده خداوند ندارند.

آیت الله احدی افزود: انسان کامل چون می داند خداوند آگاه به مسائل بندگان است پس طبیعی است که می گوید چرا به غیر خدا متکی باشم، زیرا خداوند عالم و حکیم بر همه مسائل است. و قرآن هم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیمًا حَکیمًا».

وی ادامه داد: بنابراین بندگان خاص خدا و انسان کامل تابع اراده خدا است ولی آنچه دشمن انسان کامل را می کشد و نابود می کند همین است که آنها اراده ای غیر از اراده خداوند ندارند. و این را مشرک و مخالف نمی فهمد و نمی داند، «وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ».

آیت الله احدی تصریح کرد: برای این است که انسان کامل می گوید هر وقت خدا خودش خواست مرا می برد و من آماده هستم. اینجا معلوم می شود که انسان کامل دیدارش با خدا هم انتخابی و گزینشی و به اراده خدا است.

این استاد حوزوی افزود: نکته بعد اینکه پذیرایی مخصوصی نیز از انسان کامل و پیامبر(ص) تهیه شده که آن را می پسندد و خدا این چنین از پیامبرش تکریم می کند. چون او نیز شجاعانه در معصیت مبارزه کرده و برای خداوند هزینه نموده است و خدا هم برای او پذیرایی خاصی در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: شما نیز اگر پاک زندگی کنید خدا شما را نیز به چنین مهمانی خواهد برد و از شما نیز تکریم می کند و در تکریم انسان کامل خداوند به تمام معنا او را تکریم می کند. بنابراین اگر مومن بشوید و عمل صالح هم انجام دهید در روز قیامت شما هم مهمان خاص خداوند هستید و پذیرایی خاصی هم از شما انجام می شود.

آیت الله احدی افزود: حتی در لحظه مرگ هم مرگ پیامبر(ص) اختیاری بود اصلا حضرت متوجه قبض روح نشد همین جور یک دفعه او را بردند و روایت در این باره زیاد است که اصلا قبض روح را احساس نکرد.

بد حجابی و بی مسئولیتی برخی

آیت الله احدی در ادامه با انتقاد از بد حجابی برخی از خانم ها وبی مسئولیتی مسئولین، بیان کرد: دیشب از پرواز شیراز پیاده می شدم که یک خانم بد حجابی را دیدم که تا به حال با چنین وضعی جایی ندیده بودم، آخر چرا باید در جامعه این قدر بی قانونی باشد و بعد هم دم از موفقیت بزنند و آن هم یک ذره موفق نیستند. مسئولین حتی برای چسبیدن به این قدرت حاضرند در لوای دین از قرآن هم هزینه کنند، آخر این بد حجابی با یک قانون حل می شود.

وی ادامه داد: این بد حجابی ها دهن کجی به اسلام، به بسیج ، به مردم و حتی به شخص رئیس جمهور محترم است، مگر دهن کجی فرق دارد، مسئولین می توانند با یک قانون کاری کنند که در مجامع عمومی کسی نتواند به این شکل بیاید. مجلس هم استیضاحی که برگزار کرد استیضاح نبود بلکه افتیضاح بود.

این استاد حوزوی افزود: به این خانم بد حجاب گفتم روزی به اشتباهت پی خواهی برد که دیگر فایده ای ندارد، بعد گفتم از من نترس من فقط یک واعظ هستم و فقط یک آیه قرآن می خواهم برای شما بخوانم و این آیه را که می فرماید: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ»، برای این خانم خواندم و گفتم وقتی درون قبر شما را بگذارند آن وقت هست که می فهمید چکار کرده اید؟ آن روز پشیمان می شوید که دیگر فایده ای ندارد.

وی ادامه داد: حرف ما چوب زدن نیست، خشونت نیست، روی سر کسی اسید نمی ریزیم که چرا با این پوشش آمده اید؟ این کار را نمی کنیم اما می گوییم یک روزی بر سر شما در آخرت اسید می پاشند. لذا به جنگ کسی بروید که قدرت جنگیدن با او را دارید شما هرگز نمی توانید به جنگ خدا بروید اصلا قدرت جنگیدن با خدا را ندارید.

مراقب بد عاقبتی باشید

آیت الله احدی در بخش دیگری از سخنانش با هشدار اینکه مراقب باشید یک لحظه با انجام خطایی بد عاقبت نشوید، گفت: یک حاجی مسجدی بود که همیشه صف اول نماز جماعت و مسجدی بود اما بچه هایش بد حجاب بودند و یک شب عروسی یکی از بچه هایش بود. این حاجی مسجدی به عروسی نمی رفت تا او را بالاخره راضی کردند و به زور بردند و آنجا هم گفتند عروسی بچه ات است و باید برقصی! حاجی هم که بعد از ۷۰ سال بلد نبود برقصد اما تا وسط رفت یک دفعه قلبش گرفت و فوت شد.

وی ادامه داد: این ماجرا در آن شهر پخش شد و همه می گفتند آن حاج آقای به آن خوبی این پایان کارش بود. یک عمر محور مردم بود آن هم پشت سر امام جماعت اما یک دفعه به خاطر گناه اطرافیان این چنین شد که حتی برخی در تشیع جنازه وی به او می خندیدند. پس بدانید خیلی سخت است و مراقب بد عاقبت شدن باشید که چه بسا در این مسیر خیلی از علما از دست رفتند.

این استاد حوزوی افزود: عید نوروز در راه است خیلی مواظب باشید در مجالس گناه نروید، اصلا صف خود را با آنها جدا کنید. اصلا صف معنویت یک صف دیگری است.

وی ادامه داد: وقتی که دارید می میرید در آن لحظه همه اعمال خوب و بد شما را حاضر می کنند، آن وقت عمل بد چنان بوی بدی دارد که می گویید آیا می شود بین من و این عمل بد فاصله ای بیندازید.

گفتنی است، این جلسه آخرین جلسه درس اخلاق آیت الله احدی در سال جاری بود و مراسم معنوی اعتکاف رجبیه ویژه برادران و خواهران در مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشیریه با حضور آیت الله احدی برگزار خواهد  شد.

*گزارش امیرمحسن سلطان احمدی



منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین