۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۶ : ۰۰
اهلبیـت بهترین مشـعل داران هدایـت و عالی تریـن الگوهای فضیلـت و کرامـت و بزرگترین راهنمایان خیـر و صالح و سـعادت، عزت و شـرف دیـن و دنیـا و آخـرت همه انسـانها هسـتند. در قول و عمـل فردی و اجتماعـی و مقابله با دوسـت و دشـمن همـواره مایه نجات و سـرمایه خیر و صالحند. به طـور کلـی چنـد اصل کلی در مقایسـه سـبک زندگـی از دیـدگاه غرب و سـبک زندگی از دیدگاه اسلام وجود دارد: اول، اصول اعتقادی و جهان بینی توحیـدی شـامل، الف) اصل توحید و خدابـاوری، ب) ایمان به معاد و حیات پـس از مـرگ، ج) اصل نبـوت و خاتمیـت. دوم، اصول اخلاقی؛ سـوم، اصول عملـی؛ چهـارم، رابطـه انسـان بـا خـودش؛ پنجـم: رابطه انسـان بـا خداوند متعال؛ ششـم، رابطه انسـان با خانواده و با بندگان خدا؛ هفتم، رابطه انسـان با دشـمنان خدا؛ هشـتم: رابطه انسـان با درون جبهه اسلامی و نهم، رابطه انسـان با بیرون جبهه اسلامی.
بنیانهای عمیق اعتقادی، اخلاقی و رفتاری اعـم از فـردی و اجتماعـی و در ابعاد گوناگـون و سـطوح و لایه های مختلف زندگـی نقـش بی بدیـل در تفسـیر زندگـی و تبییـن اهـداف آن و نمادها و جلوه هـای درونـی و بیرونـی آن دارنـد. براسـاس ایـن مبانی متقـن و اصول استوار اعتقادی و اخلاقی و روش و منش در زندگی از دیدگاه اسلام هدف گرا و مبتنـی بـر اعتقاد به قیامت و عمل و عکس العمل و تعلیـم و تربیت الهی و خدمـت بـه بندگان خداوند متعـال و نافع و مبارک بودن برای جامعه اسـت.
در فرهنگ اسلامی زندگی مادی و رفاه و آسـایش خود هدف نیسـت بلکه هدف سـیر الی الله و تعالی و تکامل و قرب الی الله و حسـن توفیق و حسـن عاقبت و رضوان الهی اسـت. در سـبک زندگی و نظام های اجتماعی غربی، زندگـی خـود اصالـت و ارزش دارد لیکـن از دیدگاه اسلام زندگی وسـیله اسـت نه هدف. زندگـی مقدمه زندگی آخرت اسـت و دنیا پل عبور اسـت. وابسـتگی و دلبسـتگی به دنیا و آرایش ها و زر و سـیم و زیور و زرق و برق دنیـا تا آنجا مقدس و ارزشـمند اسـت که انسـان را به اهـداف الهی نزدیک کنـد نـه اینکه موجب غفلـت و غـرور و اسـارت در برابر دنیـا و مظاهر آن شـود. از ایـن دیـدگاه زندگی دنیـا در حد قـوت و قناعت و عفـاف و کفاف توجیه شـده نه همراه با تجمل پرسـتی و اسـراف و تبذیر و بردگی در برابر شـهوات و وابسـتگی بـه دنیا و مطامـع آن؛ ملاک، ساده زیسـتی و قناعت اسـت نه تکلـف و تجملگرایـی و تشـریفات غیرضروری. شـاخص، روحیه ایثـار و از خودگذشـتگی اسـت نـه تعلقـات دنیـوی و هوی هـا و تمایلات شـهوانی. از ایـن دیـدگاه خدمـت بـه انسـانها بزرگتریـن عبادت اسـت نـه اینکـه روح فردگرایـی و خودخواهی غالب باشـد و انسـان دچار خواب غفلـت و غـرور شـود و روح تکبـر و آز و حـرص بـر او غالـب شـود.
ایـن صفـات و ویژگی هـا در نظام هـای غربـی و جاه طلبانـه دنیاپرسـتان مـورد توجـه اسـت امـا در فرهنـگ اسلامی بـا ایـن اخلاق و منـش و روش هـا مبارزه می شـود. شـاخص امتیاز در فرهنگ اسلامی تقـوی و پرهیزگاری، جهـاد و خدمتگزاری، علم و معرفت، ایثار و فـداکاری در راه اهداف متعالی انسـانی و اسلامی پسـندیده و مطلوب اسـت. در فرهنگ اسلامی زندگی بـر مبنـای معرفت و حکمـت و پاسـداری و صیانت از ارزشها و شـناخت ارزشهـای متعالـی الهـی و انسـانی و اعتقـادات حقـه و اعمـال صالحـه و مکارم اخلاق اسـت نه وابسـتگی های حزبی و جناحی و گروهی و سیاسـی و قدرت طلبانـه. در فرهنـگ و معـارف اسلامی نـگاه راهبـردی و کلان به زندگـی اجتماعی و سیاسـی و آینده جامعه بشـریت و ضـرورت آمادگی و آماده سـازی بـرای حاکمیت خیرات و پرهیز از بدی ها، زشـتیها و منکرات یـک وظیفـه بسـیار روشـن و الهی اسـت.
بایـد تلاش کـرد تـا زمینه های حاکمیـت عدالـت و عدل گسـتر جهـان را فراهـم و بـا فسـاد در هر شـکل و بـه هـر صـورت آن مبـارزه کـرد. نبایـد اجـازه داد تـا بیگانـگان و بیگانه پرسـتان و سـلطه گران، سرنوشـت مسـلمانان و بلکـه جوامع بشـری را به بازیچـه بگیرنـد و زمینه هـای کفـر و شـرک و الحـاد و فسـاد و طغیـان را گسـترش دهند. نباید به سـلطه گران و مسـتکبران فرصت داد تا فرصت ها را از ملت هـا بگیرنـد و حقـوق آنهـا را پایمال کنند و راه سـعادت را سـلب کننـد و حقایـق الهی را تحریـف کنند و بدعت ها را گسـترش دهنـد.
امام سـجاد در دعـای شـریف مـکارم الاخلاق ابعاد یـک زندگی اسلامی و ایمانـی و قرآنـی و ولایی را بـه بهتریـن و زیباتریـن وجـوه بـه تصویـر کشـیده اند. آرمان هـای متعالـی الهـی و توحیـدی را در لبـاس ایـن دعای شـریف با عالی ترین شـیوه ها تقریـر و تحریـر فرموده اند و در لباس عشـق و معاشـقه بـا خداونـد و اشـک و آه و مناجـات با قاضـی الحاجات پـرده از روی بسـیاری از اسـرار مکشوف و غیرمکشـوف برگرفته و سیمای ملکوتی و راسـتین انسـان مومـن و اهل ولایت و ولایتمدار و ولایت پذیر را به نحو احسـن تبییـن فرموده اند. در ایـن جملات نورانـی امام سـجاد(ع) دو نوع شـیوه زندگی را در برابر دوسـتان و دشمنان به تصویر کشـیده و از خداوند متعـال خواسـته که هرگز در برابـر اطاعت از حق و ولایت ولی الله مطلق و خدمت به بندگان خداوند منحرف نشـده و با پافشـاری بر صراط مسـتقیم توحیـد الهـی نقش انبیا و اولیـا و صالحان الهـی را القا کند و نمـاد پاکی و طهـارت و عبادت و خدمت باشـد. بفضله و کرمه و این اسـت سـیره پاکان و صالحـان و درس پاکیـزگان. خداونـد بـه همه مـا توفیق عنایـت فرماید.
حجت االسالم یعنی چی؟!