۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۸ : ۰۴
دو؛ بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی، عیادت از جانبازان و بیماران، مراکز انتقال خون، گلزار شهدا و آرامستانها برای دورههای پیشدبستانی و پایه اول و دوم ابتدایی ممنوع است.
اینها متن بند دوم ابلاغیه آموزش و پرورش استان همدان به تمامی ادارات آموزش و پرورش این استان است که توسط معاونت پرورشی این اداره آماده و با امضای مدیرکل به تمام ادارات استان ارسال شده و آنها را مکلف به اجرای آن کرده است. خبر این ماجرا به سرعت در خروجی رسانهها و از آن سریعتر در کانالهای مجازی پخش شد. هرکسی هم در حد توان نسبت به آن واکنش نشان داد و از نگاه خود به بررسی آن پرداخت. البته بیشتر از پرداختها، تاختوتاز به آموزش و پرورش بود که گویا قبل از آن که همدان پیشقدم شود، آنها این ابلاغیه را دیماه به همه استانها ارسال کرده بودند و این خواسته را از آنها داشتند.
آیتا... نجفی، رئیس اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزش و پرورش همدان در گفتوگو با «فرهیختگان» خاطرنشان کرد: «این دستورالعملی که در فضای رسانهای منتشر شده است، برگرفته از دستورالعملی است که وزارت آموزش و پرورش آن را به ادارات تمام استانها ارسال کرده است. در ماده چهار تبصره دو این دستورالعمل در این ارتباط توضیح کامل داده شده است و ابلاغیه جدید هم بر همان مبناست.»
وی در ادامه به چرایی ابلاغ این دستورالعمل به سایر ادارات استان همدان توسط آموزش و پرورش مرکزی، افزود: «این ابلاغیه را صرفا برای اخذ پیشنهادات از مسئولان شهرستانها و سایر ادارات فرستادیم و قصد اجرای آن را نداشتیم. با این تفاسیر بهتر است شما با آقای حسن آقایوسفی، معاون پرورشی ادارهکل آموزش و پرورش استان همدان در این ارتباط صحبت کنید.»
بر همین اساس، «فرهیختگان» از معاونت پرورشی استان جویای کموکیف اجرای این ابلاغیه شد و آقا یوسفی در پاسخ به این سوال که چرا چنین ابلاغیهای به ادارات استانی ارسال شده است، خاطرنشان کرد: «در 27 دیماه پیشنویس دستورالعمل اردوها از وزارت آموزش و پرورش به ادارهکل تمامی استانها ارسال شد. در این دستورالعمل که بعد از حوادث اخیر دانشآموزی در سطح کشور تنظیم شده بود اینطور ذکر شده که در اردوها با رعایت جنبه تربیتی و امنیتی، اعزام دانشآموزان به اردو بلامانع است.»
وی در ادامه افزود: «در ادامه این دستورالعمل تبصرهای آمده بود که برمبنای آن دانشآموزان پیشدبستانی و پایه اول و دوم دبستان از حضور در آرامستانها، گلزارهای شهدا، بیمارستانها و دیدار با جانبازان عزیز محروم هستند اما نکته قابل توجه این است که این دستورالعمل از همان وزارت هم برای دریافت نظرات به استانها ارسال شده است و تا پایان اسفندماه مهلت داریم نظرات خود را ارسال کنیم. بر همین اساس ما به سایر شهرستانهای همدان و ادارات آموزش و پرورش این استان ابلاغ کردیم تا آنها هم پیشنهادات خود را اعلام کنند.»
آقا یوسفی در
پایان، خود به انتقاد از این دستورالعمل ارسالی از وزارت آموزش و پرورش
پرداخت و گفت: «ما نباید آرامستان را همردیف مزار شهدا بدانیم یا دیدار با
جانبازان را برای فرزندان و دانشآموزان ممنوع کنیم. برخلاف این
دستورالعمل به نظر من چنین رفتارها و اقداماتی یعنی دیدار جانبازان،
غبارروبی مزار شهدا و... خود باعث افزایش روحیه شجاعت و افزایش امید و
معنویت دانشآموزان میشود و باید در جهت افزایش چنین رفتارهایی حرکت
کنیم.»
از این دستورالعمل شگفت زده شدم
از آنجایی که این دستورالعمل در قالب ابلاغیه به مدیران مدارس و مدیران ادارات آموزش و پرورش ارسال شده بود، دستور اجرا شدن این موضوع داده شده است، نمیشود که به راحتی و به بهانه اینکه این دستور فقط جهت نظرخواهی است، از کنار آن گذشت.
به همین خاطر علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «بنده ابتدا فکر کردم این موضوع یک شایعهسازی مجازی است. اصلا باورپذیر نیست. من شگفت زده شدم از اینکه در جمهوری اسلامی، چنین ابلاغیهای صادر شده است. باید از این آقایون بپرسید که تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت این است؟»
باید به مسئولی که این دستورالعمل را تنظیم کرده است گفت که با ایثار همین شهدا، همین جانبازان تو به مقام و جایگاه رسیدهای و حالا چنین چیزی را تنظیم میکنید. دوستان وزارت آموزش و پرورش یک روز درس شهید فهمیده را از کتب درسی حذف میکنند یک روز هم که دانشآموزان را از حضور بر سر مزار شهدا و دیدار جانبازان منع میکنند. پس دانشآموزان کجا بروند؟»
احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون
فرهنگی مجلس و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر
نمایندگانی بود که نسبت به چنین دستورالعملی واکنش نشان داد و ضمن انتقاد
از آن مسئولان آموزش و پرورش را به حل معضلات بزرگ موجود در آموزش و پرورش
کشور توصیه کرد، نه مطرح کردن چنین دستورات و ابلاغیههای ناشیانه،
موضوعاتی همچون معوقات فرهنگیان و رسیدگی به وضعیت تحصیل حدود دو میلیون
دانشآموز در مدارس ناایمن و در آستانه تخریب باید اولویت وزارتخانه باشد و
نسبت به حل آن قدم برداشته شود.»
با این تفاسیر، نه با توجیه
اینکه در حال حرکت به سمت اجرایی کردن 2030 هستیم و نه با توجیه اینکه این
موضوع صرفا جهت نظرخواهی بوده است، باید در این ارتباط توجهات جدی صورت
گیرد و بالاتر از همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و روانشناسان
آموزشی از الزام حذف چنین دستورالعملهایی گام بردارند.