عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
آیت‌الله فاضل‌لنکرانی:
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: در زمان کنونی، هنر به یکی از راه‌های مقابله با سیاست‌های دشمنان دین تبدیل شده است.
عقیق: آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی ظهر امروز در همایش ملی فقه هنر با اشاره به ضرورت عدم جمود فقیه در قبال مسائل اظهار کرد: فقیه نباید به عنوان ظاهری یک مسئله توجه کند، بلکه عنوان ثانوی مسئله هم مورد توجه فقیه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یک سری از آیات قرآن در خصوص منافقین است، در قبال این آیات، این مسئله پیش می‌آید که آیا نفاق به دلیل دروغ حرام است یا خیر، بر اساس آیات قرآن، منافقین رفتارهایی همچون فریب دادن و دو رو بودن را دارند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: عده زیادی از فقها فتوای حرمت مطلق شطرنج را دادند، فتوای این فقها بر اساس روایات بود، این در حالی است که شطرنج در روایات بر اساس عناوین دیگر حرام شده است، به همین دلیل زمانی که شطرنج مصداق عمل شیطان نباشد، نباید فتوای حرام آن داده شود.

فاضل‌لنکرانی وسایل قمار را متعدد دانست و تصریح کرد: در طول تاریخ هر چیزی که وسیله قمار باشد، حرام است اما اگر زمان چیزی دیگر وسیله قمار نبود، حکم استفاده از آن تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: در زمان کنونی، هنر به یکی از راه‌های مقابله با سیاست‌های دشمنان دین تبدیل شده است، فرقی بین ابزارهای هنر و برخی از موضوعات خارجی در خصوص هنر وجود دارد، برخی از این موضوعات به خودی خود دارای حکم هستند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: هنر یک موضوع خارجی است و مصادیقی دارد، به همین دلیل به خودی خود نمی‌توانیم برای آن حکم بیان کنیم، اثر این مطلب در یک سری از مصادیق است، برخی از موضوعات همچون آلات موسیقی در شرع حکم دارند.

فاضل‌لنکرانی با اشاره به ضرورت استفاده مشروع از هنر اظهار کرد: استفاده مشروع از هنر در باب حلیت و استحباب است، اما استفاده نامشروع از هنر موجب می‌شود که  حکم حرمت پیدا کند.

وی ادامه داد: شریعت به معنای عام یک سری مقاصد دارد و این مقاصد در احکام تأثیرگذار است، احکام را می‌توانیم در قالب مقاصد شریعت مورد بررسی قرار بدهیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: اگر مقاصد شریعت را در بحث احکام مؤثر قرار بدهیم، این اقدام موجب اضمحلال فقه می‌شود، مقاصد عنوان معلول را برای احکام دارند و به همین دلیل نباید مقاصد را در احکام تأثیر قرار بدهیم، مقاصد شریعت توسط شارع با همین احکام فعلی محقق می‌شود، بحث عدالت بی‌ارتباط با بحث مقاصد شریعت است.

فاضل‌لنکرانی خاطرنشان کرد: مباحث اجتهادی باید در همایش فقه هنر مطرح شود تا بتوانیم از برگزاری چنین همایش‌هایی به نتیجه برسیم.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین