عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
عضو خبرگان رهبری تبیین کرد:
عضو خبرگان رهبری با اشاره به جشن های نیمه شعبان، به تشریح بایسته های جشن و شادی در آموزه های دین اسلام پرداخت.

بایسته های جشن و شادی در آموزه های دینی

عقیق: حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی با تبریک ولادت حضرت حجت بن الحسن(عج)، ابراز داشت: نیمه شعبان و روز ولادت باسعادت خاتم وصیین حضرت ولی عصر(عج) حقیقتاً از عزیزترین اعیاد اسلامی و شیعی است که از سوی ائمه اطهار(ع) نیز تاکید فراوانی بر گرامیداشت این روز بزرگ و جشن و شادی در آن شده است.

وی با بیان این که دین مبین اسلام به عنوان خاتم ادیان و کامل ترین دین، به همه ابعاد فردی و اجتماعی انسان توجه لازم را داشته است، گفت: پیامبر(ص) و معصومین(ع) در ایام الله و اعیاد مذهبی سعی می کردند که با پوشیدن لباس های نو شادی خود را ابراز کنند. کما این که در تاریخ داریم که حضرت زهرا(س) اعیاد لباس های نو، تمیز و پاکیزه بر تن حسنین(ع) می پوشانید و آن ها را برای عرض تبریک به خدمت پیامبر(ص) می فرستاند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در واقع در اسلام تاکید بر این شده که در کنار غم ها، نباید از شادی کردن غافل شد، اما آنچه لازم است این که می بایست در برنامه های مفرح و شاد از خرافات و بدعت ها و نیز آمیخته شدن با گناهان به شدت پرهیز کرد؛ چه بسا بر اثر سوء تدبیر، برخی فکر کنند شادی و سرور فقط در گناه و انجام کارهای خلاف شرع و منافی عفت است، حال آن که واقعاً این طور نیست.

وی یادآور شد: شادی حلال و سالم، حق هر انسانی است تا در پرتو شادی و شور و شعف ایام خوشی برای خود و خانواده و دوستانش فراهم کند، ضمن آن که دور هم جمع شدن ها و انجام سنت حسنه صله ارحام، نقل حکایات شیرین و استفاده از مداحی های صحیح با مضامین عالی اشعار که غالبا در بین متدینین رایج است، از جمله کارهایی است که بسیار هم مورد تاکید می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی در ادامه تاکید کرد: در این میان، وظیفه رسانه های عمومی به ویژه صدا و سیما برای معرفی جشن و شادی اسلامی و ترویج آن سنگین تر است، به خصوص برای روزهای عید که می بایست برنامه های آموزنده و سازنده و فرح بخش آماده کنند تا مردم در عین فرح و شادی، از گناه و خلاف شرع به دور باشند.

وی همچنین یادآور شد: سیره پیامبر(ص) و حضرات معصومین(ع) این بوده که در روزهای شاد و جشن، خوشحال بودند و در روزهای حزن و ماتم، محزون و اساساً یکی از نشانه های شیعه واقعی این است که بر اساس آن حدیث معروف « یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا» باشند، به این معنی که در شادی اهل بیت(ع) شاد و در غم و مصیبت آنان، محزون و غمگین باشد.

منبع: حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین