عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
در مراسم پاسداشت نادر طالب‌زاده سخنرانان او را آتش به‌اختیار واقعی عنوان کردند.
عقیق:آیین پاسداشت نادر طالب‌زاده هنرمند انقلاب اسلامی با عنوان اوج هنر با حضور آیت‌الله قائم‌مقامی، رضا برجی عکاس دفاع مقدس، گلعلی بابایی نویسنده، علیرضا قزوه شاعر، رضا شکاری، وحید یامین‌پور، حمید داودآبادی نویسنده، یوسفعلی میرشکاک شاعر، مسعود شجاعی طباطبایی، مسعود ده‌نمکی و رائفی‌پور، حسین ده‌باشی و محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری و جمع کثیری از علاقمندان در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

آیت‌الله قائم‌مقامی استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای این مراسم با درود بر شهیدان مدافع حرم، اظهار کرد: فکر می‌کنم سخن گفتن از کسانی که ربطی به خداوند و دوستان خداوند دارند سخت است. چنین افرادی خودشان کراهت دارند کسی از آن‌ها تعریف کند اما علی‌رغم میلشان باید سخنی درباره آن‌ها گفت.

وی گفت: از اول جنگ طالب‌زاده را می‌شناسم. ایشان ربط خوب و درستی  با خداوند دارند. طالب‌زاده کسی است که حقیقت انقلاب را با درک عمیق، روشنفکرانه؛ نه روشنفکرانه ترکیبی بلکه روشنفکری صحیح ولایت و شیعی یافته‌اند.



این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از کسانی که موجب شد تا ما قبل انقلاب که دوران هنری را گذرانده بودیم و موجب شد دوباره به هنر رجوع کنیم و به پدیده  هنر و مدرنیته نگاه کنیم طالب‌زاده و آوینی بود. نگاه طالب‌زاده به هنر در مسیر ولایت و دین بود. طالب‌زاده جریان مؤمن و حزب‌اللهی را به شوق می‌آورد.

وی ادامه داد: حاج نادر تمام مستندهایش را خودش فیلمبرداری کرده است و من تنها یک مستند از او را فیلمبرداری کردم.

برجی گفت: شاگردهای نادر شبکه المنار را تشکیل دادند. آوینی نادر را قبول داشت اما خناسان اجازه کار کردن نمی‌دادند.

این عکاس دفاع مقدس افزود: طالب‌زاده بر مستند سوار بود و در زمان جنگ نیز طالب‌زاده بولدوزرچی جنگ بود. وقتی در جبهه عنوان می‌کند "من آموزش‌دیده سینمای آمریکا هستم" او را بیرون کردند و لودرچی شد.



حسین دهباشی در ادامه این مراسم اظهار کرد: طالب‌زاده در خطرناکترین حوزه‌های جنگ حضور داشت. ایشان با صبوری هسته تبلیغاتی جبهه انقلابی را در افغانستان، لبنان و سوریه سامان داد.

وی گفت: طالب‌زاده بارها نامشان را برای تجربه جوان‌ها در اختیار دیگران قرار می‌داد. شخصیت ایشان به‌عنوان یک استاد از جهتی مهم است که از موفقیت شاگردانشان به ذوق می‌آیند. اسوه انسان بودن مهمترین وجه شخصیت نادر طالب‌زاده است.

بیژن نوباوه وطن در بخش دیگری از این آیین گفت:  آن کسی که می‌خواستیم جامعه را هدایت کرد و همه ما امروز سود می‌بریم. مهمترین عنصر ایجاد تعهد در مخاطب است، آن چیزی که امام خمینی فرمودند، آن تعهدی که جامعه اسلامی امروز بیش از پیش به آن نیاز دارد روح غلیان در انسان است. امروز به جایی رسیده‌ایم که «زبان آوینی زبان خداست».

وی تصریح کرد: چه‌کار کنیم این هنر باقی بماند؟ سال گذشته برای گرفتن حداقل امکانات برای جشنواره عمار مجلس مانده بود لباس‌هایمان را بیرون آوریم. مجلس امکانات نمی‌داد.


در ادامه این مراسم مسعود ده‌نمکی در سخنانی گفت: گرامی‌داشت «حاج نادر» باید این فرهنگ را ایجاد کند که از تجربیات این عزیزان استفاده کنیم. طالب‌زاده به‌مفهوم واقعی آتش به‌اختیار است. تفاوت آوینی با سایر مستندسازان امروز این است که برای ساختن روایت فتح باید مثل آوینی شویم.

وی ادامه داد: مسئولیتی بالاتر از هنر و نقد نیست. کسی که در موضع نقد دیگران قرار می‌گیرد موقعیت بالایی دارد. کسی که دوربین به دست می‌گیرد جایگاه بالاتر و خطرناکتر از هر مسئولیتی به‌عهده می‌گیرد، پس چنین جایگاهی مهم است.

نادر طالب‌زاده آخرین سخنران این مراسم بود. او گفت: انقلاب همچنان پرقدرت است، به‌عنوان نمونه اربعین مانور خداوندی است و اعلام اخیر ترامپ درباره بیت المقدس این قدرت را بیشتر نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از افتخاراتم این است که حزب‌الله متولد شد و ما هم سعادت داشتیم یک گوشه‌ای از این کار را بگیریم و بتوانیم رسانه حزب‌الله را راه‌اندازی کنیم. این محفل برای من نیست بلکه من خادم این حرکت و عضو کوچکی از این مجموعه هستم. این محفل را جشنی می‌دانم برای رقم خوردن حزب‌الله که ما در اینجا جمع شدیم.

طالب‌زاده گفت: افتخارم این است که توانستم کسانی را به جهان معرفی کنم که باعث بیداری شده‌اند.

در  پایان این مراسم  از زحمات نادر طالب‌زاده در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای تقدیر شد و کیک تولدش که توسط جمعی از شاگردان و دوستان او تهیه شده بود، بریده شد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین