عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
عضو حرکت اسلامی نیجریه در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد
یکی از اعضای حرکت اسلامی نیجریه تاکید کرد که دولت این کشور مانع از حضور پزشک برای مداوای شیخ زکزاکی می‌شود.

عقیق:موج سرکوب شیعیان در نیجریه از آذر سال 94 با یورش نظامیان این کشور به حسینیۀ شهر زاریا در ایالت کادونا آغاز شد. شیخ زکزاکی و همسرش در جریان این حمله دستگیر شدند و بیش از یک سال است که بدون تفهیم اتهام و محاکمه در زندان به‌‍سر می‌برند؛ در حملۀ نظامیان نیجریه به شیعیان در روزهای 12 و 14 دسامبر 2015 (21 و 23 آذر 1394) در شهر زاریا حدود 350 نفر، از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی، به قتل رسیدند.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این کشتار را محکوم کرده‌اند؛ سازمان عفو بین‌الملل اوایل اردیبهشت 1395 ارتش نیجریه را به کشتار شیعیان، دفن کردن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن مستندات مرتبط با این جنایت متهم کرده بود.

این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد؛ اخیرا نیز سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقام‌های نیجریه باید مطابق حکم دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی این کشور و همسرش را فوراً از زندان آزاد کنند.

در همین راستا با شیخ «آدم سوهو» عضو ارشد حرکت اسلامی نیجریه گفتگویی کردیم.

شیخ آدم سوهو در ابتدا درباره وضعیت جسمی شیخ زکزاکی رهبر حرکت اسلامی نیجریه و همسرش که هر دو در زندان به سر می برند، تصریح کرد: متاسفانه شیخ زکزاکی چشم چپ خود را بر اثر حمله نظامیان در دو سال قبل از دست داده اند و چشم راستشان نیز با مشکل مواجه است؛ وضع بهداشتی و سلامتی ایشان و همسرشان روبه وخامت است و هر دوی آنها به پزشک برای معالجه و مداوای خود نیاز دارند اما به ما اجازه نمی دهند که پزشک برای شیخ زکزاکی و همسرشان حاضر کنیم تا آنها را مداوا کند.

وی در ادامه در رابطه با احتمال تلاش دولت نیجریه برای به شهادت رساندن و یا مرگ تدریجی شیخ زکزاکی نیز بیان داشت: این احتمال وجود ندارد اما آنها می خواهند که وضعیت شیخ شدیدتر و وخیم تر گردد.

عضو ارشد حرکت اسلامی نیجریه در خصوص وابستگی یا استقلال دادگاه شیخ نیز گفت: برخی از افراد در دادگاه شیخ زکزاکی بی طرف هستند و برخی نیز از دولت جانبداری می کنند.

وی درباره علت اصلی عدم آزادی رهبر حرکت اسلامی نیجریه نیز تاکید کرد: آنها می ترسند که شیخ ابراهیم زکزاکی در برابر دیدگان مردم ظاهر شود و حضور یابد و سپس در خصوص آنچه علیه ایشان و پیروانشان انجام داده اند، سخن بگویند.

شیخ آدم سوهو در پایان در رابطه با فعالیت های اعضای حرکت اسلامی نیجریه برای آزادی رهبرشان نیز گفت: اعضای حرکت اسلامی نیجریه و هواداران شیخ زکزاکی برای آزادی ایشان در نقاط و مناطق مختلف کشور دست به تظاهرات می زنند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین