عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
«پیرغلامان عشق»/۲
برنامه «پیرغلامان عشق» مستندی است که سعی می کند نشانه های زیستن با عشق اهل بیت (ع) را در این برنامه تصویر کند. پیر غلامانی که خوش دلی که سال هاست با عشق حسین بن علی (ع) و خاندان شان زیسته اند.
عقیق:شهروز اردبیلی متولد 1327 در شهر اردبیل و بازنشسته اتاق بازرگانیست که می گوید از 9 سالگی به مداحی علاقمند شده و اطرافیانی که سال هاست وی را می شناسند ایشان را یک مداح دلسوز می شناسند که از اعماق جان مداحی می کند.

اردبیلی؛ صدق و صداقت، راستگویی و شناختن راه اباعبدا... را از جمله ویژگی های مداحی می داند. او در این زمینه می گیود: «ورود به این عرصه راحت است اما ماندن در این مسیر سختی هایی دارد؛ باید طوری زندگی کرد که امام حسین (ع) خودش راهنمای مان شود و در سبک هایی نوحه خوانی کرد که در شان مجلس اباعبدا... باشد.»

در این میان به راسته بازار اردبیل سری می زنیم که هر سال در ماه محرم حال و هوایی ویژه دارد. اشعار سنتی اردبیل در این ایام بیشتر خوانده می شود و در تمام بازار نوحه خوانی از مداحان مختلف به صورت زنده پخش می شود. یکی از بخش های دیدنی این مستند رفتن بر سر مزار مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی؛ یکی از باسابقه ترین ذاکران اهل بیت (ع) است که شهروز اردبیلی از نکته هایی که در محضر این استاد مداحی آموخته، سخن می گوید.

همچنین در این برنامه عنوان می شود که «مداح باید هم خودش، هم مجالس مختلف و هم موقعیت یک مجلس عزاداری حسینی را بشناسد. یک مداح باید به مقاتل آشنایی کامل داشته باشد. برخی مجهولاتی که نه در مقاتل دیده نشده و نه علما تایید می کنند نباید در مداحی نقل شود؛ در حقیقت مطالب ارائه شده در یک مداحی باید سندیت شرعی داشته باشد. در کنار این موارد یک پیرغلام باید به گونه ای زندگی کند که راه و روش زیستنش برای مردم الگو باشد.»

میراث دار مداحی اباعبدا... در همراهی با علی اصغر صنایعی

علی اصغر صنایعی مختاری فرزند شیخ الذاکران حاج ابراهیم ذاکران متولد 1322 در زنجان است.

حاج صنایعی از پدرشان نقل می کنند رضاشاه دستور به توقف عزاداری ها داده بود بنابراین در خانه ها مجالس عزاداری برپا می شد و فرش‌ها به در کوبیده می‌شد تا صدای عزاداری بیرون نرود. او بر منبری می‌نشیند که بیش از 150 سال سابقه دارد؛ جایگاهی که از پدر به پسر به میراث رسیده. حرفه خانوادگی این خاندان نجاری بوده و همیشه پیشینیان شان بر فی سبیل ا... خواندن نوحه به فرزندان شان تاکید داشته اند.

از جمله اماکن مذهبی که در این قسمت از برنامه «پیرغلامان عشق» نمایش داده می شود؛ یکی از مسجدهای قدیمی زنجان به نام مسجد آقا تقی است. ایشان فرزند آیت ا... شیخ فیاض شریعت به عنوان اولین بنیانگذار هیات های مذهبی یعنی هیات حسینی در زنجان است. همچنین به امامزاده حضرت سید ابراهیم (ع) فرزند حضرت امام موسی بن جعفر(ع) می روند.

حاج صنایعی از نظر واقعیت مقتل و حدیث؛ علاقمندان به مداحی را مشاوره می دهند و اینکه عرض ارادت به اباعبدا... را سرمشق خود قرار دهند. او به انتخاب اشعار و روایات معتبر و مردم داری همواره تاکید داشته و اینکه نام حضرت امام حسین (ع) که اسم اعظم است به صورت کامل استفاده شود.

همراه با حاج سید ابوالفضل ثقفی نویسنده کتاب «گلستان ثقفی»

یکی از پیرغلامان قزوین حاج سید ابوالفضل ثقفی است که برنامه «پیرغلامان عشق» در یکی از قسمت های این برنامه به سراغ او رفت. کسی که با صدای او بسیاری از مردم قزوین عزاداری کرده اند.

ایشان فرزند میرزا احمد ثقفی متولد 1318 که از 5 سالگی علاقه خود به ذاکری اهل بیت (ع) را نشان داد. پدر بزرگوار این پیرغلام حسینی همواره در انتخاب سبک زندگی مناسب توسط فرزندان شان تاکید داشته اند از این رو که یک پیرغلام در جامعه می تواند تاثیرگذار باشد و نباید با رفتار ناپسند آبروی مداحی امام حسین (ع) را خدشه دار کند.  ضمن اینکه مداح باید گنجینه اشعار مناسب باشد.

حاج ثقفی می گوید: «مداحان یادشان باشد هر نوحه ای باید پیام داشته باشد؛ آنها باید ایثار و دین داری اهل بیت(ع) را مد نظر داشته باشند.»

حسینیه امینی ها یکی از اماکن مذهبی قزوین است که به آنجا سر می زنیم. این مسجد در محرم ها محل برپایی روضه خونی، مداحی عزاداری و تعزیه سیدالشهدا است.

 این پیرغلام اهل بیت (ع) نتیجه 70 سال تلاش خود را در مجموعه «گلستان ثقفی» که توسط مراجع مختلفی تایید شده است؛ به مداحان ارائه داده است. این کتاب شامل؛ اشعار، سبک زندگی، بایدها و نبایدهای مداحی و ... است. خاندان این پیرغلام مشغول دامداری بوده اند. ایشان امیدوار است مداحان یک حرفه و پیشه مشخص داشته باشند و مداحی را از روی علاقه به سیدالشهدا انجام دهند.

در این قسمت از برنامه هم در استفاده از مضامین مستند و استفاده از اشعار عاشورایی تاکید می شود و اینکه حرمت رثای اباعبدا... در اشعار، مقاتل و ... حفظ شده و وقایع تحریف نشوند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین