عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۳۰۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
رسالت مبلغان در تبیین «فرهنگ عاشورایی»؛
جریان های افراطی و مرتبط با تشیع لندنی بیکار ننشسته اند و قطعا وارد میدان شده و یک مشت افکار و اعمال افراطی و غیرشرعی را وارد سنت عزاداری و و هیئات حسینی خواهند کرد.

عقیق:ماه محرم فرا رسید و هر کوی و برزن، سیاهپوش شده است. عشق به امام حسین(ع) در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی ما جاری است و این درسی است که از کودکی به ما آموخته اند و این سبک زندگی در اعماق دل و قلب ما نهادینه شده است.

ماه محرم فرا رسید و هر کوی و برزن، سیاهپوش شده است. عشق به امام حسین(ع) در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی ما جاری است و این درسی است که از کودکی به ما آموخته اند و این سبک زندگی در اعماق دل و قلب ما نهادینه شده است.

شناخت حق از باطل، ترجیح دادن مرگ با عزت بر زندگی با خفت، زیر بار حرف ناحق نرفتن، ایثار، بصیرت، حجاب و عفاف، اطاعت از ولایت و ولایتمداری و تسلیم بودن در برابر خواست خدا، جوانمردی و اخلاص از شاخصه های مهم «سبک زندگی عاشورایی» است.

حماسه عاشورا، حماسه ای است که تنها در شهادت و شجاعت و استکبار ستیزی خلاصه نمی شود، بلکه همانند نقشه ای کامل می تواند نمایانگر سبک زندگی اسلامی باشد، اما در این بین، نقش مبلغان در تبیین سبک زندگی عاشورایی چیست؟

ماموریت تشیع لندنی

در برهه ای که دشمن از هر سو و با هر حربه ای به دنبال تضعیف عقاید مسلمانان است، تبیین و ترویج مکتب حسینی و سبک زندگی عاشورایی، از رسالت های مهم حوزویان، روحانیون و مبلغان است.

آیت الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در این باره می گوید: نور حسین(ع) با گذشت بیش از ۱۴ قرن خاموش نشده است، سلاطین زیادی تلاش می کردند تا نور امام حسین(ع) را خاموش کنند، اما نه تنها اندک موفقیتی نصیب آن ها نشد، بلکه خودشان به فراموشی سپرده شدند و به عنوان افرادی منفور مورد لعن مردم قرار می گیرند.

نماینده پیشین ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید می کند: در دهه محرم نه تنها ملت ایران عزادار هستند، بلکه در سایر کشور های جهان نیز عزاداری می کنند و کمتر کشوری را می توان یافت که خیمه امام حسین(ع) برپا نباشد.

آیت الله مجتهد شبستری خاطرنشان می کند: این نور حسین(ع) است که خاموش نشدنی است، نور تشیع های قلابی و تشیع لندنی به واسطه ترویج خرافات و قمه زنی خاموش و در تاریخ گم خواهد شد.

وی می افزاید: وهابیت از یک طرف و تشیع لندنی از طرفی دیگر تیشه به ریشه اسلام می زنند، اما طبق وعده الهی، این گروهک ها موفق به خاموش کردن نور حسین(ع) نخواهند شد، چرا که نور حسین(ع) حق است و حکومت آن ابدی است.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، ترویج مکتب قرآنی و حسینی را موجب سعادت دنیوی و اخروی دانسته و می گوید: تعلیم و ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع) در شرایط تهاجم فرهنگی کار بسیار مهمی بوده و از اهمیت برخوردار است، این حرکت ها باید با سرعت و قدرت ادامه پیدا کند.

روحانیت سبک زندگی عاشورایی را تبیین کنند

امربه معروف و نهی از منکر و نماز دو فریضه مهمی است که در قیام امام حسین(ع) روی آن تاکید شده و به صورت عملی نیز در حادثه عاشورا مشاهده می شود، براین اساس، روحانیون و مبلغین در ایام محرم و صفر، برای تبیین اهداف قیام حضرت سیدالشهدا وظایف خطیری بر عهده دارند.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز در این باره به خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز می گوید: امام حسین(ع) تمام هستی خود را فدای اسلام و ارزش های دینی کرد، حادثه عاشورا همانند یک دانشگاه بزرگ معرفتی بوده و آثار عشق و بندگی در آن متجلی شده است.

امام جمعه موقت تبریز می افزاید: حرکت امام حسین(ع) موجب احیای اسلام ناب شد و اسلام های من درآوردی و تقلبی را کنار زده و اسلام واقعی را به جهانیان معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) شهید راه امر به معروف، نماز و ارزش های دینی است، تاکید می کند: کسی که ادعای حسینی بودن دارد باید این مسائل در اولویت های اصلی زندگی او قرار گیرد.

آیت الله آل هاشم تصریح می کند: حضرت سیدالشهداء(ع) در آن گرما و سختی جنگ، با اقامه نماز جماعت ظهر، مهم ترین پیام خود یعنی احیای ارزش های دینی خصوصا نماز را به زیبایی به تصویر کشیدند.

امام جمعه موقت تبریز تصریح می کند: فرهنگ نماز و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید به صورت ویژه مورد توجه عام و خاص قرار گیرد.

آیت الله آل هاشم همچنین می گوید: حوزه و روحانیت باید سبک زندگی امام حسین(ع) را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی تبیین کرده و آن را در جامعه نشر دهند، چرا که زنده ماندن اسلام، به برکت حرکت حضرت سیدالشهدا است.

درس دشمن شناسی سیدالشهدا

دشمنان در عصر امام حسین(ع) نیز با جنگ نرم و نبرد فرهنگی می‏ خواستند اسلام را نابود کنند و همه مردم ساکت و بی‏ تفاوت نظاره‏ گر این روند بودند که سرور و سالار شهیدان با قیام خود این فرایض را احیا کرد.

امام حسین(ع) همه آزادی خواهان تاریخ نشان داد، باید در برابر ظلم و ستم قیام کرد و هرگز زیر بار ظلم و ستم نرفت حتی اگر در این راه جان خود را تقدیم کنی.

مبارزه با استکبار و طاغوت، شیوه همه پیامبران و امامان بوده است، این موضوع در سبک زندگی عاشورایی نیز وجود دارد که باید با استکبار جنگید.

دشمنان امروز بیش از گذشته تلاش می‏ کنند تا ما را تسلیم خواسته‏ های خود کنند؛ چرا که می‏ دانند اگر عقب‏ نشینی کنند ما پیشروی خواهیم کرد اما تعالیم دین و قیام امام حسین(ع) به ما آموخته تا رفع فتنه دشمن از پای ننشینیم.

رسالت روحانیون در مقابله با آسیب های عزاداری

حجت الاسلام صمد ناصری، مدیر مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) تبریز، با بیان اینکه داشتن بصیرت لازمه دشمن شناسی است، عنوان می کند: طلاب و روحانیون علاوه  بر اینکه باید بصیرت و سطح اطلاعات فرهنگی و سیاسی خود را بالا ببرند، در خصوص ارتقاء سطح علمی و تحلیلی مردم نیز مسئول هستند.

وی ادامه می دهد: طلبه امروزی باید دشمن شناسی داشته باشد و بداند که دشمن مدام در حال تغییر چهره است تا با چهره هایی آراسته و فریبنده به میدان نبرد علیه اسلام و انقلاب بیاید.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) تبریز نسبت به توطئه تشیع لندنی هشدار داده و ابراز می دارد: دشمن با ایجاد تشیع لندنی و تسنن آمریکایی قصد نفوذ، تخریب و منحرف کردن آموزه های اسلام ناب را داشته و می خواهند چهره بدی از اسلام ارائه کند.

وی می افزاید: جریان های افراطی و مرتبط با تشیع لندنی بیکار ننشسته اند و قطعا وارد میدان شده و یک مشت افکار و اعمال افراطی و غیرشرعی را وارد سنت عزاداری و و هیئات حسینی خواهند کرد.

حجت الاسلام ناصری با تشریح وظیفه طلاب و روحانیت تصریح می کند: روحانیون باید با این گونه عقاید پوچ و خرافی و رفتارهای افراطی برخورد و با این جریان افراطی و آسیب های عزاداری مقابله کنند.

وی خاطرنشان می کند: تبیین درست عزاداری، بیان اهداف قیام امام حسین(ع) و سبک زندگی ایشان از جمله دیگر وظایف طلاب، روحانیون و مبلغین در ایام محرم است.

ماه محرم و فرصت ترویج سبگ زندگی اسلامی

بدون تردید سبک زندگی اسلامی یکی از مباحثی است که می ‌توان الگوی آن را نهضت خونین عاشورا دانست و این امر با در نظر گرفتن پیش زمینه مهم دریافت درست باورهای عاشورایی به ویژه در روزهای ماه محرم به سادگی می ‌تواند محقق شود و با بهره‌ گیری از این ظرفیت و ایجاد بصیرت و آگاهی از طریق تربیت مبلغان دینی شایسته و آگاه می ‌توان بخشی از این خلا موجود را پر کرد و در اصلاح سبک زندگی که اکنون دستخوش تغییر جدی است، گامی مؤثر برداشت.

مجالس دینی به ویژه محافلی که در ایام محرم برگزار می ‌شود به دلیل ویژگی‌ های این ماه تأثیرات عمیقی بر مخاطبان می ‌گذارد، این تأثیر به دلیل طول مدت زمان ایام محرم و صفر و ماهیت این ماه به واسطه قیام امام حسین(ع) بسیار مغتنم است.

 

گزارش: بیت اله احمدی

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Romania
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
0
0
بیخود به شیعیان برچسب نزنید امام حسین و شیعه و خدا و ائمه به همه مردم جهان تعلق دارد سعی کنید اتحاد و صلح و شناخت این خاندان پیغمبر را تبلیغ کنید نه تفرقه افکنی کنید
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین