عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۵۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
حجت‌الاسلام میرباقری عنوان کرد:
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حوزه علمیه باید کلام و اعتقادات را بر محوریت ولایت، بازخوانی کند بر لزوم ارایه شادی و نشاط در جامعه با محوریت اعیاد اسلامی تاکید کرد و گفت: ما مخالف شادی نیستیم ولی معتقدیم الگوهای شادی باید با محوریت اعیاد مذهبی در جامعه توسعه یابد.
عقیق:حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی دیشب پنجم شهریور ماه در همایش شعائری ایام غدیریه در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی(ع) گفت: ولایت محور همه حقایق دین است و روایات زیادی هم در تایید این مسئله داریم از جمله اینکه در معانی الاخبار شیخ صدوق آمده است که ولایت ما ائمه(ع) قطب قرآن و قطب همه کتب آسمانی است.
وی با بیان اینکه ولایت، محور همه معارف قرآن کریم است تصریح کرد: در عیون اخبار الرضا(ع) نیز روایتی بیان شده است که ما اهل بیت قابل قیاس با احدی حتی انبیاء دیگر نیستیم و ما معدن رسالت هستیم.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به حدیث غدیر در احتجاج طبرسی بیان کرد: روایتی در این کتاب شریف نقل شده است که هیچ آیه ای در قرآن کریم نیست که سخن از رضای الهی در آن باشد مگر اینکه علی(ع) مصداق آن باشد و مخاطب اصلی قرآن کریم نیز امام است و همچنین نقل شده است که هیچ آیه‌ای نیست که مدح می کند جز اینکه این مدح در شان امام علی(ع) باشد.
میرباقری با بیان اینکه اساس اسلام و بنیان آن بر محبت ائمه(ع) استوار است اظهار کرد: بنای جامعه ایمانی و دینی بر ولایت اهل بیت(ع) است و جامعه ای که بر این اساس بنا نشده باشد ایمانی نیست.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زندگی با محور امام دینی می شود بیان کرد: ولایت ائمه(ع) باطن همه شرایع است؛ در روایاتی در ذیل آیاتی که به ظاهر و باطن قرآن اشاره دارد آمده است که باطن همه محرمات، ولایت اهل بیت و باطن همه حلال‌ها نیز ولایت ایشان است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه سیر در وادی ولایت‌الله واجب و مستحب است با اشاره به آیه نعمه ظاهره و باطنه ادامه داد:  نعمت ظاهری، توحید و نعمت باطنی، ملایت ائمه(ع) است و آنچه در ظاهر قرآن کریم در باب توحید و نبوت مطرح است جلوه آن در ولایت نمود می یابد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر به ولایت نرسیدیم باب توحید نیز بسته خواهد ماند تصریح کرد: حقایق توحیدی بر قلب معصومین(ع) نازل شده و چون بر قلب ما نازل نشده بنابراین باید  از طریق آنان به این حقیقت دست بیابیم.
میرباقری با بیان اینکه حقیقت ایمان، اسلام و احسان به ولایت باز گشت دارد بیان کرد: دین در یک کلمه تماما دعوت به سوی ولایت است و با پذیرفتن ولایت است که انسان مومن به همه خیرات می رسد و اگر این ولایت را نپذیرفت خودش را از تمامی خیرات محروم کرده است.
وی اظهار کرد: کار سقیفه ایجاد فاصله و کشیدن دیوار میان مردم و فهم این حقیقت بود و وقتی این حقیقت فهمیده نشود راه توحید بسته و شریعت نیز در حد پوسته باقی می‌ماند لذا اگر انسان هزار شب و روز هم در میان رکن و مقام عبادت و راز و نیاز کند بدون ولایت به اندازه یک قدم به جلو نخواهد رفت.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی عنوان کرد: در روایت وارد شده است که اگر کسی گوش دل به حرفی بسپارد صاحب سخن را عبادت کرده است بنابراین صاحب سخن یا حرف از حق می زند و جلوه ای از اسماء و صفات الهی را به نمایش می‌گذارد و یا حرف ابلیس را بیان می‌کند بنابراین هر نوع گوش کردنی هم خارج از این دو حال نیست و انسان یا در حال شنیدن حرف و سخن شیطان و یا در حال شنیدن حرف الهی است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روایات مخالفان ما را در جعل حدیث به سه دسته تقسیم کرده است بیان کرد: برخی اخباری را جعل می کنند تا در مورد فضیلت ائمه(ع) غلو کرده و آنان را در حد خدا بدانند و همین مسئله در دوره کنونی سبب شده است تا برخی آن را بهانه برای تکفیر شیعه قرار دهند و  از این طریق به شیعه آسیب بزنند و برخی نیز تلاش می کنند تا مقامات ائمه(ع) را کاهش و تنزل بدهند و متاسفانه برخی از ما نیز به دنبال آنان آن را می‌پذیریم.
میرباقری با بیان اینکه براساس روایات، کمترین چیزی که انسان را از دایره ایمان خارج می کند جابجا کردن مقام ائمه(ع) و ولایت ایشان است عنوان کرد: کلمات عامه گاهی موافق روایات ما هست و گاهی نیز مخالف آن است لذا ما روایات متفرد آنان حتی اگر در مورد فضایل ائمه(ع) باشد را هم قبول نمی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مخالفان اهل بیت در صدد هستند تا از این دو طریق یعنی تنزل مقام و غلو، شان ائمه را زیر سؤال ببرند و شیعه را تکفیر کنند اظهار کرد: باب غلو در دوره کنونی بسته شده است اما متاسفانه باب تقسیر همچنان باز است و آن شانی را که باید برای ائمه قائل باشیم نیستیم.
میرباقری تصریح کرد: ما در معرفت اهل بیت محدودیت داریم زیرا برخی شئون و ویژگی های آنان طوری است که امکان تجلی در دنیا را ندارد و باید در آخرت آن هم برای کسانی که در رتبه بالایی از معرفت ولایت هستند مکشوف شود از این رو در روایات در ذیل شمس و ضحی در قرآن کریم، از شمس به امام علی(ع) تعبیر شده است و ضحی نیز در دوره ظهور تجلی خواهد یافت و وقتی خورشید ظهور می کند چیزی جز اسماء و صفات الهی فهم نخواهد شد زیرا الان فهم در حد دیدن ستاره و درخت و طبیعت و ... است که این نها همه حجاب هستند ولی در عصر ظهور ولایت، این حجاب ها بر داشته می شود.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه با غدیر قرار بود این حجاب ها برداشته شود ولی با سقیفه ظهور باطن ولایت ناممکن شده است عنوان کرد: سقیفه تلاش کرده است تا مقامات ائمه(ع) را تنزل دهد و شیعه هم آرام آرام این مسئله را پذیرفته است که باید این مسئله در دوره کنونی رفع شود و گام های معکوسی را در این عرصه برداریم.
وی ادامه داد: در طول تاریخ ائمه(ع) در کنار دانشمندان و برخی افراد دیگر قرار گرفته است و آنان را همردیف قرار داده اند در حالی که در بهشت همه چیز در ذیل ائمه(ع) و در شعاع ایشان خواهند بود و افراد جایگاهی در مقایسه با معصومین ندارند.
میرباقری تصریح کرد: حتی مدار دین گرایی ما نیز  در شریعت ظاهریه خلاصه شده است و حتی مدار اخلاق نیز بر مبنای شریعت تعریف شده است در حالی که حب امام، کتاب اخلاق است از این رو معتقدم بزرگان حوزه علمیه و علما باید کلام و اعتقادات و معارف تشیع را یکبار دیگر بر حول محور ولایت تنظیم و تعریف کنند.
وی با بیان اینکه در شعائر ظاریه نیز مدار شعائر تغییر کرده است ادامه داد: جامعه ای که قلبش از محور امام خارج شود مناسک و شعائر آن نیز از مسیر خارج خواهد شد و تمدن غیردینی ساخته می شود به همین دلیل در شهر اسلامی و در تمدن اسلامی، امام محور همه چیز است و باید قبله بلد دینی باشد.
وی تاکید کرد: باید سعی کنیم تا کوتاهی های صورت گرفته در محورهای اخلاق و اعتقادات و شعائر و جشن ها و شادی‌ها را بر محور ولایت از نو بچینیم و آن را طراحی کنیم و برای احیای این امر تلاش مضاعفی داشته باشیم.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به تلاش جبهه مخالف برای درست کردن شادی‌های برره‌ای و مادی اشاره و اظهار کرد: ما مخالف شادی نیستیم ولی معتقدیم اگر جامعه ای به امام رسید تمامی لحظات آن شاد و احسن الحال خواهد بود ولی شیطان است که با عید مردم بازی می کند و به جای شادی حقیقی، شادی کاذب به خورد آنان می دهد.
میرباقری با بیان اینکه شادی که بر محور امام شکل نگیرد شادی غفلت زا است تصریح کرد: نشاط این شادی برره‌ای و دنیوی است ولی همین شادی ظاهری را با انواع روش‌ها و هنرها و مدل‌ها روز به روز متنوع و نو می کنند و از طرف دیگر ما را متهم به مخالفت با شادی می کنند که باید با این مسئله برخورد مناسبی صورت بگیرد زیرا ما با شادی مخالف نیستیم اما معتقدیم که شادی باید با محوریت اعیاد و ولایت شکل بگیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: شادی مد نظر ما شادی فاخر است که محور آن موضوعی فاخر مانند غدیر است لذا باید بر مدار این اعیاید که حقیقتا عید است شادی کنیم زیرا مومن حق ندارد عیدش عید لهو باشد مانند کسانی که برای تولد ۵۹ سالگی خود جشن تولد می گیرند.
وی با بیان اینکه ما با اعیادی مانند نوروز مخالف نیستیم و معتقدیم که برخی جنبه های آن بسیار خوب و مناسک خوب و جذابی دارد که شاید با هیچ منسکی از جهت مخاطب جز عاشورا قابل قیاس نباشد اظهار کرد: ما چرا نباید برای شادی مردم محور درست کنیم و الگوهای نشاط و شادی را بر محوریت ولایت عرضه کنیم.
میرباقری عنوان کرد: ما باید مناسک نشاط و شادی را تا جایی راقی و فاخر نشان دهیم که مردم جذب شادی های ظاهری و بررره ای نشوند و کم کم از نشاط های کودکانه دور شوند و به نشاط حقیقی برسند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ما اگر الگو و روش شادی را با محوریت اعیاد دینی و مذهبی نو و جدید کنیم دیگران نمی توانند ما را به مخالفت با شادی متهم کنند و نشاط های رکیک و عقب افتاده را زیبا و پیشرو جلوه بدهند از این رو می توانیم غدیر را فاخرترین و گسترده‌ترین عید قرار دهیم و برای آن جشن بگیریم و تلاطم و شادی‌ها نیز با محوریت همین عید در کشور انجام شود که البته نیازمند تشکیل هیئتی اندیشه ورز و تلاش همگانی علما و بزرگان است.  

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین