عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۲۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
مسجد مرکز اجتماع سیاسی است، مسجد یک سنگر اسلامی است و محراب محل جنگ است و نهضت را از راه مساجد که دژهای محکم اسلامند، زنده نگه دارند از جمله بیانات به یاد ماندنی امام راحل(ره) درباره مسجد است.
عقیق: 21 آگوست برابر با ٣٠ مرداد سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها در سال 1348 است که این روز به پیشنهاد ایران از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان «روز جهانی مسجد» نامگذاری شده است، درباره اهمیت، عظمت و منزلت مسجد همین بس خدای متعال می‌فرماید: «فِى بُیُوت أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ» و یا در جایی دیگر می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ».

با این وجود نقش مساجد در پیشبرد تمدن‌سازی و هویت‌سازی جامعه اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست، اینکه اسلام از درون مسجد پا گرفت و شعاع فعالیتش را از درون خانه خدا گستراند، هر جایی که اسلام نفوذ کرد،‌ نخستین عمارتی که ساخته می‌شد مسجد بود، بیانگر جایگاه این مکان معنوی است، در واقع مسجد مرکز نشر دین و علوم و بستر تحولات اساسی اجتماعی جامعه اسلامی بوده، در حین مبارزات مردمی برای انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی آن هم مساجد نقش کلیدی و حیاتی را ایفا می‌کردند، به مناسبت روز جهانی مساجد بر آن شدیم تا برخی جملات حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را درباره مسجد را مرور کنیم که در ادامه می‌آید:

*جملات به یادماندنی امام(ره) درباره مسجد

- مسجدها را خالی نکنید، تکلیف است امروز.

- مسجد مرکز اجتماع سیاسی است.

- مسجد مرکز تبلیغ است.

- محراب یعنی مکان حرب، مکان جنگ، هم جنگ با شیطان و هم جنگ با طاغوت.

- ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید؛ ای روشنفکران! مسجد ها را حفظ کنید، روشنفکر غربی نباشید؛ ای حقوقدان‌ها! مسجدها را حفظ کنید.

- من امروز باید بگویم که تکلیف است برای مسلمان‌ها، حفظ مساجد.

- سعی کنید که مساجد ما به حال مساجد صدر اسلام برگردد و توجه داشته باشید که عزلت و کناره‌گیری در اسلام نیست.

- این مساجد باید مرکز تربیت صحیح باشد و مساجد بحمدالله اکثراً این طوری است.

- باید در ماه مبارک، تربیت و تعلیم به تمام معنا، در همه بعدهایش در مساجد باشد.

- حفظ مساجد امروز جزو اموری است که اسلام به او بسته است.

- مسجد یک سنگر اسلامی است و محراب محل جنگ است.

- نهضت را از راه مساجد که دژهای محکم اسلامند، زنده نگه دارند و با شعارهای اسلامی نهضت را پیش برند.

*رهبر انقلاب و اهمیت مسجد

- مسجد نه به عنوان پایگاهى براى رتق و فتق امور مسلمین بلکه به عنوان گوشه‏ براى جداشدن از زندگى و جدا کردن دنیا و آخرت است.

-انقلاب از خانه‏ مذهب - یعنى مسجد و مدرسه دینى - آغاز شد و جهت‌گیرى مذهبى در انقلاب روزبه‏‌روز افزایش پیدا کرد و نقش مذهب و ارزش‌هاى معنوى، آن‏قدر قوى شد که کسانى را به‏ میدان انقلاب کشاند که معمولاً در هیچ انقلابى، این‏گونه آدمها به میدان نمى‏‌آیند.

-این‏جانب همه‏ مردم به خصوص جوانان را به پر کردن مساجد و حضور در نمازهاى جمعه و جماعت و گرم نگهداشتن مراسم عزادارى سالار شهیدان حسین‏ بن‏ على توصیه مى‏‌کنم.

-بهترین جایى که این گروه‌هاى مقاومت بسیج دارند، همین مساجد است.

-تا دیروز مسجدها متعلق به یک مشت پیرمرد از کار افتاده بود. امروز آن مسجدها، جاى جوانان و کانون جنبش‌هاست.

-در نقاط مختلف جهان، دشمنان اسلام به مساجد که پایگاه حریت انسان و جایگاه رابطه‏ او با خدا و مرکزى براى کسب آگاهى از شیطنت‌هاى شیاطین زر و زور است، با بغض و کینه‏‌ایی عمیق مى‏‌نگرند و تا آن‏جا که بتوانند، با وجود و حضور و فعالیت آنها ستیزه مى‏‌کنند.

-شعائر اسلامى و مساجد و نمازهاى جمعه و عزاداری‌ها از جمله عواملى است که در پیروزى انقلاب و تداوم آن، نقش تعیین‏‌کننده‌اى داشته است. ملت‌هاى مسلمان اکنون در همه جاى عالم، با بهره‌‏گیرى از تجربه ملت ایران به مساجد و شعائر دینى اهتمام خاصى نشان مى‏‌دهند. نهضت فلسطین و بسى نهضت‌هاى دیگر، امروزه از مساجد و نمازهاى جمعه و جماعت، نیرو و توان مى‏‌گیرد.

-طبق بینش ما، یادگارهاى اسلامى عزیزند. مى‏‌شد اسلام به مردم بگوید بروید در زمین صافى بایستید و نماز بخوانید و عبادت کنید؛ در صورتى که به عمارت مسجد دستور داده است؛ «انّما یعمر مساجد اللَّه». آباد کردن مسجد ملاک است و تجسم و تجسد خارجى این کار مورد نظر اسلام مى‌‏باشد؛ چون تأثیر بسزایى دارد.

-مساجد به شکل شایسته غبارروبى شود و خدمت به مسجد، کارى مردمى و همگانى شمرده شود.

-مسجدها در وقت نماز سرشار و مالامال از انسان‌هاى ذاکر و ساجد و راکع باشد.

-مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در کشور عزیز اسلامی ما، بلکه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضت‌ها و حرکت‌های اسلامی بزرگی شده است.

-به‌ طور کلی مسجد به عنوان یک پایگاه دین، عبودیت و معرفت می‌تواند برای جوامع اسلامی منشأ و سرآغاز حرکات بزرگ و برکات ماندگار باشد.

-ملت ایران باید مساجد را مغتنم بشمارد و پایگاه معرفت و روشن‌بینی و روشنگری و استقامت ملی به حساب آورند.

-مسجد، هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکر و تأمل، هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتصال بنده به خداست. ارتباط زمین و آسمان است. جایی است که انسان خود را به منبع لایزال فیض و قدرت وصل می‌کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متصل می‌کند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین