عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
آیت الله هادوی‌تهرانی:
آیت الله هادوی تهرانی بر بهره گیری از ماه مبارک رمضان تاکید کرد و افزود: مهمترین ثمره این ماه قرب الی الله است و راه قرب، بندگی و اطاعت است و شرط اولین قدم، ترک معصیت است.
عقیق:ستاد حوزه علمیه قم در جلسه تفسیر سوره انبیا در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی با اشاره به مرحله دوگانه معراج پیامبر اظهار داشت: مرحله اول معراج پیامبر اکرم(ص) از مسجدالحرام به مسجدالاقصی و مرحله دوم از بیت المقدس به آسمانها بوده است.
او با بیان اینکه برخی مفسرین مانند شیخ طوسی بر این باورند که این سیر در بخشی از شب و در بیداری اتفاق افتاده است، گفت: برخی مفسرین معاصر گمان کرده اند که تمام این سیر با جسم و روح حضرت بوده است درحالیکه این سیر در بیداری اتفاق افتاده است؛ برخی دیگر این را مطرح کردند که اگر پیامبر در آسمانها سیر کرد چگونه بر جاذبه مسلط شد؟ و در آخر گفته اند که پس بشر می تواند این کارها را انجام دهد پس به طریق اولی، خداوند هم می تواند این کارها را انجام دهد. ما در این مساله بحثی نداریم سئوال این است که آنچه انبیا در معراج دیده اند در عالم مادی امکان دارد؟
هادوی تهرانی با بیان اینکه مدیریت کالبد و جسم برعهده روح است، ابراز داشت: پیشنیان ما می دانستند و بزرگانی چون صدرالمتالهین هم گفتند که سلولهای موجود در بدن انسان می میرد و سلولهای جدید رویش می کند یعنی این سلولهای موجود در بدن ما ۲۰ سال قبل نبوده است اما این «من» تغییر نکرده است.
او افزود: بخشی از این سیر که زمینی می باشد قطعا همراه با بدن بوده است اما سیر آسمانی چون در آسمان مادی نبوده، جسم پیامبر مطرح نبوده است بلکه روح حضرت به این معراج رفته است.
استاد حوزه علمیه قم در باب هدف معراج گفت: معراج حقیقتی بود که پیامبر اکرم(ص) تا عالم بالا رفت و البته این ظرفیت وجودی حضرت بود که در عالم بالا نماند و بازگشت تا مردم را هدایت کند.
او تعداد بالای مسلمانان را مربوط به اواخر عمر پیامبر دانست و افزود: قرآن کریم اشاره می کند که در این زمان مردم دسته دسته و فوج فوج به نزد پیامبر آمده و اظهار اسلام می کردند البته برخی افراد با مشاهده عظمت و شوکت اسلام برای اینکه از غافله عقب نمانند ابراز اسلام نمودند.
هادوی تهرانی معراج پیامبر را اعجاز دانست و گفت: قسمت زمینی معراج برای مردم قابل اثبات بوده است چون همانطور که گفته شد پیامبر مشخصات بیت المقدس را برای مردم بیان کردند و نیز داستان شتری که گم شده بود را می گوید که البته داستان ورود کاروان در نقل شیعه و سنی متفاوت است.
او روایات شیعه و سنی در مورد اصل معراج را متواتر دانست و گفت: اصل معراج جزو مسلمات است هرچند در بیان ویژگی ها و جزئیات داستان اختلافاتی وجود دارد اما شیعه و سنی اصل معراج را قبول دارند و جای تردیدی در آن نیست.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به قداست بیت المقدس برای بنی اسرائیل تصریح کرد: داستان معراج زمانی اتفاق افتاد که قبله مسلمانان، بیت المقدس بود.
او با اشاره به آیه « سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» گفت: برکت در این آیه به معنای درخت و سرسبزی نیست بلکه برکت بیت المقدس به این است که زادگاه انبیای الهی است و بستری است که بسیاری از انبیای الهی از آنجا رشد کردند.
هادوی تهرانی بیان داشت: خداوند در ادامه به داستان بنی اسرائیل می پردازد و می فرماید ما به موسی کتاب دادیم. حضرت موسی(ع) اولین پیامبری است که به او کتاب داده است و قرآن به این مساله اشاره می کند؛ خداوند در مورد بقیه انبیای الهی از تعبیر صحف استفاده می کند.
او بر بهره گیری از ماه مبارک رمضان تاکید کرد و افزود: مهمترین ثمره این ماه قرب الی الله است و راه قرب، بندگی و اطاعت است و شرط اولین قدم، ترک معصیت است.
منبع:شفقنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین