عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
درس‌هایی از قرآن
آیه‌ای در قرآن است که می‌فرماید: «ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را» (غافر/ 60)، اما چگونه باید دعا کرد که مورد استجابت قرار گیرد؟
عقیق:حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان  قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «دعا» که در آذرماه سال 1378 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- دلیل دعا ضعف و فقر است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «أَنْتُمُ الْفُقَراءُ» محمد/38 شما فقیر هستید. ما سر تا پا فقر هستیم و دعا هم خیلی نقش دارد، چون انسان با دعا وصل به خداوند می‌شود.

- «أَنَّ الْقُوَّة لِلَّهِ جَمیعاً» بقره/165 همه قدرت‌ها در اختیار خداست... یعنی خداوند اراده کند «أَوْهَنَ الْبُیُوتِ» عنکبوت/41 تار عنکبوت می‌شود محافظ. آیه دیگر می‌فرماید: «إِنَّ الْعِزَّه لِلَّهِ جَمیعاً» یونس/65 همه عزت از آن اوست. «أَلَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ» زمر/36 آیا خداوند برای بنده‌اش کافی نیست.

- در دعا هم باید دنیا و هم آخرت را درخواست کرد، 55 تا کلمه دنیا و 55 تا کلمه آخرت در قرآن است. خداوند ستایش می‌کند از افرادی که وقتی دعا می‌کنند اینچنین می‌خواهند: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَة وَ فِی الْآخِرَه حَسَنَة وَ قِنا عَذابَ النَّارِ» بقره/201 خدایا به ما بده نیکی در دنیا و در آخرت.

- خداوند می‌فرماید: «وَجیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَة» آل عمران/45. عزت و آبرومندی در دنیا و آخرت. و برای بعضی دیگر می‌فرماید: «لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَة» مائده/33 خواری و ذلت در دنیا و آخرت. حضرت فرمود: «اگر کسی دنیا را رها و به سراغ آخرت برود از ما نیست و اگر کسی آخرت را هم رها کند و به سراغ دنیا برود از ما نیست».

-  آیه‌ای در قرآن است که می‌فرماید: «ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ» غافر/60 بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. اما دعا کردن آداب دارد؛ لقمه حلال، یادی از نعمتهای الهی کردن، حمد و ستایش خداوند،  ذکر صلوات، یادی از لغزش‌ها، استغفار . از آداب دعا، گفتن: «بسم الله الرحمن الرحیم» است.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین