کد خبر : ۸۶۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۳
حجت‌الاسلام زادهوش تشريح كرد:

ناكامي تارك حج از شفاعت پيامبر(ص)

يك كارشناس حج ضمن بيان بخشي از امتيازات حضور در مناسك حج تصريح كرد: حساب افرادي كه به حج و حجاج تهمت ناروا مي‌زنند با خداست.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمين احمد زادهوش، معاون پژوهشي سابق پژوهشكده حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، به تشريح فوايد و نتايج حج از منظر احاديث پرداخت و عنوان كرد: اگر چه اسرار نهفته در عبادات و به خصوص حج براي ما به طور كامل روشن نيست ولي علاوه بر تقويت ايمان و روحيه پرستش كه در همه انواع عبادت وجود داد، فوايد حج به حدي زياد و آشكار است كه به استدلال و برشماري نياز ندارد.

وي تصريح كرد: دل كندن از دنيا و تجملات آن، رفتن و ديدن سرزمين وحي، اداي احترام به مرقد رسول خدا(ص) و امامان بقيع(ع)، شركت در كنگره باشكوه و بي نظير مسلمانان، بهره بردن از امتيازات ويژه مسجدالحرام مثل استجابت دعا در كنار كعبه از جمله امتيازاتي است كه هر مسلماني را به سوي خود جذب مي‌كند.

به حج و عمره برويد تا بدن شما سلامتى يابد و رزق شما فراوان شود

اين روحاني كاروان‌هاي حج و عمره در ادامه به بيان احاديثي در خصوص فوايد حج پرداخت و اظهار كرد: در متون اسلامي برخي از فوايد حج مورد اشاره قرار گرفته‌اند. مثل آنچه اميرالمومنين‌(ع) فرموده‌اند:«الحج تقوية للدين» حج مايه تقويت دين است و يا در ساير احاديث اسلامي آمده است:«حجّوا و اعتمروا تصّح اجسامكم و تتسّع ارزاقكم و يصلح ايمانكم» به حج و عمره برويد تا بدن شما سلامتى يابد و رزق شما فراوان و ايمان شما اصلاح و كامل شود. «ثلاثة دعوتهم مستجابة الحاج و الغازى و المريض» سه نفرند كه دعاى آنان در درگاه الهى مستجاب است: حاجى، رزمنده، بيمار. «من‏حجّ ثلاث حجج لم يصبه فقر ابداً»؛ هر كس سه مرتبه به حج برود فقر به او نمى‏‌رسد. «الحج تسكين القلوب» حج مايه آرامش قلب‏‌ها است.

حضور در حج تقويت ستمگران يا بلند‌نام كردن اهل بيت(ع)؟

وي در ادامه به برخي مباحث مطرح شده در خصوص مديريت حج توسط آل سعود اشاره و تشريح كرد: درست است كه در زمان ما اداره مكه و مدينه در دست اهلش نيست ولي ترك كردن حج هم صحيح نيست. برخي از مردم گمان مي‌كنند رفتن به حج تقويت ستمگران و كمك به ظلم محسوب مي‌شود در حالي‌كه با يك حساب سرانگشتي معلوم مي‌شود نرفتن ما به حج خسارات بيشتري دارد چرا كه با رفتن به حج علاوه بر بهره‌هاي معنوي كه براي حجاج حاصل مي‌شود، حضور ۸۶ هزار نفر مسلمان شيعه در حرمين شريفين و مناسك حج، برگزاري دعاي كميل، رفتن به بقيع شريف، دعاي مهم عرفه و ساير اعمال شيعيان، حضور و تقويت بيشتر مذهب حقه جعفري و نام و ياد اميرالمؤمنين‌علي(ع) و فرزندان طاهرينش در سرزمين وحي را بدنبال دارد.

حضور نداشتن در حج يعني قطع ارتباط ملت ايران با ساير مسلمانان

حجت‌الاسلام زادهوش ادامه داد: حضور زائران شيعه ايراني در حج توجه بسياري از حق‌طلبان از ساير مذاهب را جلب مي‌كند، ارتباط بين ساير ملت‌هاي اسلامي با ملت ايران را تقويت مي‌كند و البته اين را هم بدانيم اگر ما به حج نرويم اينطور نيست كه عربستان از منافع مالي محروم مي‌ماند، بلكه به جاي حجاج ايراني سهميه ساير كشورها را مي‌افزايد و فقط نتيجه اين مي‌شود كه ما فريضه الهي حج را انجام نداده‌ايم و رابطه ما با ساير مسلمانان نيز قطع شده است.

حساب افرادي كه به حج و حجاج تهمت ناروا مي‌زنند با خداست

وي به برخي شبهات يا نگراني‌هاي مردم در خصوص حضور در حج نيز اشاره و تصريح كرد: برخي از كساني كه براي رفتن به حج ترديد مي‌كنند مومنيني هستند كه جنايات آل سعود در يمن، بحرين و سوريه آنان را آزار مي‌دهد و البته اين افراد مي‌دانند كه در زمان حكومت بني‌اميه و بني‌عباس با همه مظالمي كه مرتكب مي‌شدند، اهل بيت‌(ع) و امامان معصوم ما و پيروان آنان رفتن به حج را ترك نكردند. اما در اين بين كساني هم كه اهل حج و زيارت و عبادت نيستند فتنه گري مي‌كنند، دعواي عرب و عجم راه مي‌اندازند و به حج گزاران نسبت‌هاي ناروا مي‌دهند. رفتن به سفرهاي معصيت و سراسر گناه را روا مي‌دانند و سفرهاي مذهبي را اسراف و ... مي‌شمارند، اينها حسابشان با خداست.

اين كارشناس حج و زيارت در ادامه به مباحث فقهي و شرايط وجوب حج اشاره و اظهار كرد: توجه داشته باشيم كه اين عبادت بزرگ بر كساني كه استطاعت دارند در اولين سال استطاعت واجب است. در روايات گوناگون، از جمله روايت نبوي، ترك حج نكوهش و از آن منع شده است تا جايي كه بر پايه برخي از آنها، تارك حج كافر است و چنين فردي يا كسي كه آن را به تأخير اندازد تا حج را از دست دهد، مسلمان از دنيا نخواهد رفت و در روز قيامت يهودي يا نصراني محشور مي‌شود.

تارك حج از شفاعت پيامبر(ص) ناكام است

وي ادامه داد: بر پايه روايات، تارك حج از شفاعت پيامبر(ص) ناكام است و بر حوض كوثر راه نمي‌يابد. برخي اين حكم را نيز به دليل انكار وجوب حج از سوي تارك دانسته‌اند؛ زيرا اگر كسي به وجوب آن باور داشته باشد، نبايد در انجامش مسامحه ورزد و كوتاهي در انجام حج نشانگر بي‌اعتقادي به اصل وجوب حج است و از اين رو، چنين كسي يهودي يا نصراني مي‌ميرد.

حجت‌الاسلام زادهوش اظهار كرد: برخي روايات، تارك حج را از مصداق‌هاي زيانكارترين مردم در آيه (هل ننبئكم بالاخسـرين اعمالا) و مصداق گمراه و كور در آيه (ومن كان في هذه اعمي فهو في الآخرة اعمي واضل سبيلا( دانسته‌اند كه براي ديدن يكي از واجبات الهي كور شده است و به سبب اين نابينايي، در روز قيامت نيز نابينا برانگيخته مي‌‌شود و از مصداق‌هاي آيه (و نحشـره يوم القيامة اعمي) دانسته مي‌شود.

وي سخنان خود را با ذكر چند حديث به پايان برد. رسول خدا (ص) ‌مي‌فرمايد: كسي كه دنيا و آخرت مي‌خواهد، به خانه خدا برود. امام علي بن الحسين زين العابدين(ع) مي‌فرمايد: حج و عمره به جاي آوريد تا بدن‌هايتان به صحت و سلامت درآيد و روزي شما وسيع شود و خرج عيالتان مكفي گردد. حضرت علي بن الحسين زين العابدين(ع) مي‌فرمايد :زائر بيت‌الله آمرزيده مي‌شود، بهشت بر او واجب مي‌گردد، عمل را از سر مي‌گيرد و مال و عيالش محفوظ است.

منبع:حج

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پربحث ها
پرطرفدارترین عناوین