عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
آيت الله نظري منفرد و محسن طاهري در دفتر آيت الله العظمي علوي گرگاني
انسان بايد بخشي از عمر و زمان خود را براي خداوند متعال و راز و نياز و مناجات با او اختصاص دهد. اينكه اختصاص اين وقت چه سودي به حال پروردگار دارد...
به گزارش عقيق، آيت الله نظري منفرد با اشاره به حديثي از امام كاظم(ع) به مقدمه اي در ارتباط با آن حديث پرداخته و افزود: همان طور كه در تمام شرايط، انسان براي استفاده مطلوب و بهره گيري هر چه بيشتر از امكانات، شرايط را براي آن هدف تدارك مي بيند، ما نيز بايد براي يكي از گرانبهاترين امكانات خود يعني عمر، تمام تلاش خود را به كار ببنديم.

آيت الله نظري منفرد با بيان اين مطلب كه در عرف امروز جامعه، 70 يا 80 سال عمر مفيد هر فرد است، افزود: هم دين و هم علم مي گويد كه دنيا به پايان خواهد رسيد. حال سوال اينجاست كه از عمر به عنوان سرمايه عزيزي كه در خدمت انسان است چگونه بايد استفاده كرد؟

وي ادامه داد: فرق است بين انسان و چهارپايي كه فقط مي خورد و مي آشامد؛ ما براي رسيدن به كمال و صعود به آن نقطه مطلوب آفريده شده ايم و حال بايد تمام تلاشمان اين باشد كه بتوانيم از عمر خود بهترين استفاده را ببريم.

عمرخويش را به 4 بخش تقسيم كنيم

اين استاد حوزه با نقل حديثي از امام كاظم(ع) در ارتباط با تقسيم عمر به 4 بخش بيان داشت: انسان بايد بخشي از عمر و زمان خود را براي خداوند متعال و راز و نياز و مناجات با او اختصاص دهد. اينكه اختصاص اين وقت چه سودي به حال پروردگار دارد پاسخش مشخص است؛ خداوند به ما نياز ندارد و اين انسان نيازمند و ناتوان است كه به ذات كبريايي پروردگار محتاج خواهد بود.

وي در همين زمينه و با توصيه اي به جوانان افزود: بندگي نياز به معرفت دارد و توصيه من به جوانان اين است كه دينشان را بر اساس معرفت استوار كنند. اگر دين بر اساس معرفت باشد، انسان از مسير نمي لغزد.

آيت الله نظري منفرد به اختصاص بخشي ديگر از زمان روزمره و عمر انسان به كسب و كار اشاره كرده و اظهار داشت: انسان بايد كار كند تا دستش در برابركسي دراز نشود. مومن با توجه به استعدادهاي مختلفي كه خداوند به او عطا فرموده، بايد در حرفه اي مشغول بوده و زندگي آبرومندانه اي را داشته باشد.

وي اختصاص زماني براي معاشرت را به عنوان سومين بخش از تقسيم عمر و زمان انسان اشاره كرده و گفت: بايد توجه داشت كه معاشرت با هرفردي مطلوب نبوده و چه بسا دوست و رفيقي انسان را به قعر چاه ببرد و يا اينكه او را به اوج برساند.

** دو ملاك امام كاظم(ع) براي يافتن دوست

اين سخنران محافل مذهبي افزود: امام كاظم(ع) براي يافتن دوست دو ملاك را بيان مي كنند؛ ابتدا اينكه بايد انسان صادقي بوده و عيب و نقص دوست خود را به او تذكر دهد و بعد اينكه فردي با اخلاص بوده و در باطن نيز انسان را دوست داشته باشد.

وي در بخش پاياني سخنان خود به چهارمين و آخرين بخش از تقسيم بندي عمر و زمان انسان از منظر امام موسي بن جعفر(ع) اشاره كرده و اضافه كرد: اختصاص دادن زماني از روز براي تفريح، استراحت و بطور كل لذت هاي غير حرام چهارمين بخش از اين تقسيم بندي است كه اين زمان است كه به مكا امكان عبادت، كسب و كار و معاشرت را مي دهد.

بعداز سخنان آيت الله نظري منفرد، حاج محسن طاهري به ذكر مصيبت حضرت امام موسي بن جعفر(ع) پرداخت كه در ذيل قسمتي از اشعار خوانده شده را ملاحظه مي كنيد:
 

اي موسي و در طور مناجات مقيم / از داغ تو سوخت جان موساي كليم

در راه حريم تو بسي اسماعيل / داديم ذبيح يا ابا ابراهيم

-------------------------------

شده تسبيح به دستش / دونه دونه هاي زنجير

شده همصداي ذكرش / لب زخم و جاي زنجير

وقتي موسي ميشه يوسف / دل زندان پر نوره

وقتي يوسف ميشه موسي / زندان هم وادي طوره

زير دست هاش رو بگيريد / موسامون عصا نداره

آقامون ميخواد بلند شه / نميتونه، نا نداره
 
گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین