فهم بعضی دعاهای نورانی ماه رجب، سال ها تلاش می خواهد
آیت الله جوادی آملی: خواندن بعضی از این دعاهای نورانی ماه رجب، یک سواد دقیقتری میخواهد، یک علم بیشتری میخواهد، این دعای نورانی پُربرکت ماه رجب، این طور نیست که با هفت هشت سال درس خواندن حل بشود، این یک جان کَندن میخواهد.
عقیق:حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: حضرت علی
می فرماید: امضا کردن ستم, زیر بار ظلم رفتن، در مرام ما نیست. حضرت فرمود
شما در برابر ظلم ساکت نباشید نه اهل ادهان باشید نه اهل ایهان; ادهان یعنی
روغنمالی, این همه قاچاق که وارد میشود برای اینکه اینها روغنمالی
میکنند. فرمود اهل فاکتورسازی و روغنمالی نباشید در کارتان جدّی باشید و
مسامحه نکنید.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود که در
نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد ضمن تبریک ایام
پربرکت ماه رجب بیان داشتند: ایام پُربرکتی که در صحابت آن به سر میبریم
به علاقمندان قرآن و عترت تهنیت عرض میکنیم و از ذات اقدس الهی توفیق
بهرهوری از این ایام پُرفیض را خواهان هستیم که به همه عنایت بفرماید.
مطمئن باشید که خواندن بعضی از این دعاهای نورانی ماه رجب، یک سواد
دقیقتری میخواهد، یک علم بیشتری میخواهد، این دعای نورانی پُربرکت ماه
رجب، این طور نیست که با هفت هشت سال درس خواندن حل بشود، این یک جان کَندن
میخواهد.
ایشان سپس در ادامه به شرح نامه شصتم حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه پرداختند
و بیان داشتند: نامه شصتم که در نهجالبلاغه هست، نامه ای است که حضرت
امیر برای مأموران و مسئولان مناطقی که در مسیر نظامیان قرار داشتند مرقوم
فرمودند. در این نامه حضرت علی(ع) برای مأموران اخذ زکات و مالیاتهای
مذهبی نامه مینوشتند که شما که میروید زکات جمع بکنید، اگر در مزرعه
هستید یا اگر در باغها هستید، این نیروهای نظامی حرکت میکنند، مزاحم
اینها نشوید اینها هم حق ندارند مزاحم شما بشوند، ولی اگر گرسنه هستند جلوی
گرسنگی اینها را نگیرید اگر بیش از سدّ جوع آسیبی رساندند کاملاً دفاع
کنید، «ظُلْماً عَنْ ظُلْمِهِمْ» اگر آنها بد کردند شما هم عادلانه پاسخ
آنها را بدهید، گرچه این عدل شما برای آنها تلخ است.
معظمله در ادامه به تبیین مسئله دعا و استجابت دعا پرداخته و اظهار
داشتند: حضرت فرمود: این نامه شصت نهج البلاغه به استثنای یک سطر در
نهجآلبلاغه آمده است، آن یک سطری که در نهج البلاغه نیامده و ای کاش مرحوم
سید رضی ذکر میکرد این است، فرمود به اینکه مظلوم هیچ کسی را ندارد، در
ناله و در دعا موحّد است، دعای هیچ موحّدی بیاجابت نیست. هیچ کس نگفت خدا
که دستش خالی برگردد، ذات اقدس الهی از مظلوم حمایت میکند. این بیان از
لطایف ادعیه ائمه(علیهم السلام) است، دعای خالصانه هیچ ممکن نیست اجابت
نشود؛ حالا یا عین آن مطلب اجابت میشود اگر حکمت است، اگر مصلحت نیست
مشابه آن به این شخص داده میشود. اینکه وجود مبارک امام سجاد هم می فرماید
ما دستی را که به دعا بلند می شود، سپس به صورت میمالیم برای این است که
این دست از جای بلندی آمده و هرگز خالی برنگشت.
ایشان اذعان داشتند: یک بیان نورانی دیگر حضرت امیر دارد که یک کسی سنگ زد
این سنگ را همانجا که آمد برگردان. فرمود یک ملت باید آزاده باشد،
سیلیخور و سنگخور دیگری نباشد، اما هر جا سنگ آمد فوراً همانجا
برگردانید، مگر نمیخواهید مستقل باشید؟! حضرت می فرماید: امضا کردن ستم,
زیر بار ظلم رفتن، در مرام ما نیست. حضرت فرمود شما در برابر ظلم ساکت
نباشید نه اهل ادهان باشید نه اهل ایهان; ادهان یعنی روغنمالی, این همه
قاچاق که وارد میشود برای اینکه اینها روغنمالی میکنند. فرمود اهل
فاکتورسازی و روغنمالی نباشید در کارتان جدّی باشید و مسامحه نکنید.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان سخنانشان به ضرورت ذکر یاد و نام
خدا اشاره کرده و بیان داشتند:کشور را با نیروهای نظامی نمیشود اداره کرد
بلکه با عقل و عدل میشود اداره کرد. یاد خدا، نام خدا،در هر قیام و قعودی
آن کشور را اداره میکند. در قرآن خداوند فرمود در نام من و یاد من, سُستی
به خود راه ندهید. در این نامه هم حضرت فرمود اگر کسی مظلوم واقع شد این
یک آه میکشد بین آهِ او و رسیدن به بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست،لذا
این دعا اثر دارد. ظلم گر چه همه جا حرام است و جزء گناهان کبیره است، اما
آن ظلمی که به مظلومی می شود که هیچ پناهی جز خدا ندارد، از آن باید بترسید
چون او که آه میکشد، جز خدا کسی را نمیخواهد.
منبع:شفقنا