۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۰ : ۱۵
وی با بیان اینکه انسان در دنیا، برزخ و آخرت با افراد یا اشیائی همنشین میشود که به آنها عشق بورزد، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در اهمیت این موضوع میفرمایند: اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، با همان سنگ محشور خواهد شد، این جایگاه والای حب و بغض را در اسلام نمایان میکند.
حجتالاسلام ریاضت با اشاره به الگوپذیری و الگوسازی به عنوان یک اصل اساسی در زندگی یادآور شد: انسان ذاتاً نسبت به افراد سعادتمند، الگوسازی میکند. قرآن نیز از همین اصل استفاده کرده است و الگوهای مثبت و منفی را در قرآن کریم برای بشریت معرفی کرده است.
وی با اشاره به هدفمند بودن زندگی انسان و لزوم الگوگیری او در مسیر دستیابی به هدفش اظهار کرد: اهلبیت(ع) با وجود اینکه خودشان برای عالم بشریت الگو هستند، در موقعیتهایی به معرفی الگو میپردازند. همچنان که معصوم(ع) میفرماید: «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ».
حجتالاسلام ریاضت با بیان اینکه منتظر امام زمان (عج) باید مرام فاطمی را در وجود خود احیا کند، گفت: بر اساس گزارشات، وقتی امام زمان(عج) ظهور کند، حکومتی بر اساس سلوک فاطمی برپا خواهد کرد، چراکه الگوی ایشان فاطمۀ زهرا(س) است.
وی افزود: از کسی به عنوان الگوی امام زمان(عج) نام برده شده است که امروزه کمتر به شیوه و طریق آن بزرگوار پرداخته شده است. علمای قدیم میگفتند اگر کسی در ابعاد مختلف زندگیاش مرام فاطمی را مشاهده کرد، بداند منتظر مهدی(عج) است.
حجتالاسلام ریاضت با بیان اینکه برای عملی کردن مرام حضرت زهرا(س) باید سیرۀ عملی ایشان را در دنیا مورد مطالعه قرار دهیم، گفت: عملکرد حضرات معصومین(ع) در دنیا معرفتی است، طوری که دنیا برایشان مزرعۀ آخرت شد. لذا باید از آنان الگو گرفت و مانند آنان عمل کرد.
وی با بیان این مطلب که حضرت زهرا(س) سه چیز از دنیا را بسیار دوست داشتند، خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن، نگاه به چهرۀ رسولالله(ص) و انفاق در راه خدا محبوب حضرت زهرا(س) در دنیا بود. انسان فاطمی و منتظر امام زمان(عج) باید با قرآن انس داشته باشد، طوری که تمام امورات خود را با آن حل و فصل کنند.
حجتالاسلام ریاضت با اشاره به حدیث «إنَّ شِیعَتَنا خُلِقُوا مِن فاضِلِ طِینَتِنا»، گفت: عدهای این حدیث را صحیح معنا نمیکنند و میگویند شیعیان از اضافه و زیادیِ طینت اهلبیت آفریده شدند، در حالیکه حضرت چنین نمیفرماید، بلکه میفرمایند شیعیان ما از برتری سرشت ما آفریده شدند. به عبارت دیگر، شیعیان ما از همان برتریای که در سرشت ما وجود دارد، آفریده شدند و این یعنی همانطور که سرشت ما سرشت برتر است، سرشت شیعۀ ما نیز سرشت برتر است.