عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۶۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
آیت‌الله مکارم‌ شیرازی:
یکی از مراجع تقلید گفت: دولت و مردم در برابر خسارت‌دیدگان سیلاب مسؤول هستند؛ دولت کارهایی کرده ولی به نظر می‌رسد کافی نیست بهترین کار خیر رسیدن به داد این مظلومان و زندگی از دست دادگان است باید از وجوهات شرعی برای کمک به اینگونه افراد استفاده کنند تا بلا برطرف شود.
عقیق: آیت‌الله ناصر مکارم‌ شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: زمانی فرا می‌رسد که افراد در تحصیل اموال دنبال حلال و حرام نیستند جاذبه اموال از جاذبه حکم خدا در نظر آنها بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: علت این است که از نظر مبانی دین و اعتقاد به معاد ضعیف می‌شود و دادگاه عدل الهی از نظرها پنهان یا کمرنگ می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه با ضعف ایمان انگیزه‌های هواهای نفسانی قوی می‌شود و انسان به دنبال مال از هر مسیری می‌رود، گفت: فرد بیان می‌کند حلال آن است که به دست می‌آید اشخاص در این بخش مختلف هستند برخی با صراحت دنبال حرام می‌روند برخی توجیه می‌کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال می‌گویند چرا حقوق نجومی گرفتید می‌گویند تابع مصوبات بودیم و مسؤولان این حقوق را تصویب کرده بودند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اضافه کرد: برخی در خصوص جرایم دیرکرد می‌‌گویند این جریمه تأخیر وام است از ابتدا شرط شده است؛ بیشترین درآمد برخی از بانک‌ها از جریمه تأخیر است این اموال خلاف شرع بوده و ربای آشکار محسوب می‌شود هزینه دیرکرد به طور شرعی اشکال دارد.

وی با بیان اینکه کسانی که توجیه می‌کنند گناهشان سنگین‌تر است، گفت: کسانی که توجیه می‌کنند ریا نیز می‌کنند زمانی فرا می‌رسد حرام‌خوری در جامعه شایع می‌شود و گرد و غبار آن روی دیگران نیز می‌نشیند و در نتیجه دعاها مستجاب نمی‌شود و قلب‌ها سیاه می‌شود.

استاد حوزه  علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ این احادیث هشداری است که هیچ کس با حرام‌خواری به جایی نمی‌رسد و تنها به بدبختی می‌رسد.

وی با اشاره به بارش باران در روزهای اخیر گفت: در برخی مکان‌ها به اندازه یکسال باران آمده است در کنار آن برخی خانه‌ها ویران و زندگانی برخی مردم را آب برده است در اینجا مسئولیت وجود دارد از طرفی باید شکر نعمت را به جا آورد از طرفی دولت و مردم مسؤول هستند. دولت کارهایی کرده ولی به نظر می‌رسد کافی نیست بهترین کار خیر رسیدن به داد این مظلومان و زندگی از دست دادگان است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد:‌ باید از وجوهات شرعی برای کمک به اینگونه افراد استفاده کنند با کمک به این افراد بلا برطرف می‌شود و برکت در عمر آنها ایجاد می‌کند.

وی فرسودگی خانه‌ها را یکی از مشکلات ذکر کرد و افزود: باید فکری کنند که اینگونه صحنه‌ها تکرار نشود باید تجدید قوا شود اگر فرسوده نباشد سیلاب می‌آید و خارج می‌شود اگر بنیان خانه‌ها سست باشد زلزله، ‌باد و سیلاب آنها را ویران می‌کند بنابراین باید فکری برای آینده شود.

این مرجع تقلید با اشاره به مسئله درختکاری در اسلام گفت: خداوند در قرآن ابتدا از خلقت آسمان و زمین می‌گوید و در کنار آن از آسمان آب نازل می‌کند تا در باغ‌ها نشاط ایجاد شود.

وی ادامه داد:‌ مسلمانی که زراعتی ایجاد می‌کند یا درختی می‌کارد و از برگ یا دانه آن پرنده، انسانی یا حیوانی استفاده می‌کند صدقه محسوب می‌شود البته در مقابل نباید جنگل‌ها را نابود کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد:‌ وجود درختان و جنگل‌ها سبب آبادی مملکت است و از عوامل تلطیف و سلامتی هوا محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ اکسیژن زمین محدود است اگر درختان نبودند چیزی نمی‌گذشت هوای کره زمین مسموم می‌شد مأموریت درختان عکس ما است و مایه حیات ایجاد می‌کنند؛ درختکاری مسئله‌ای اصولی و‌ مهم بوده و در قرآن و روایات دنبال شده است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین