عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
شما تابع قبله مائيد. پيامبر (ص)، از اين جهت اندوهناک بود و به آفاق آسمان‌ها نظر مي‌کرد و منتظر امر پروردگار منان بود.
عقیق: پيامبر اکرم (ص) پيش از هجرت، ايامي که در مکه معظمه حضور داشتند، نمازهاي خويش را به سمت بيت المقدس، واقع در فلسطين به جاي مي‌آوردند، وليکن طوري مي‌ايستاد که کعبه معظمه، ميان وي و بيت المقدس قرار مي‌گرفت و در واقع، به صورتي نماز مي‌خواند که کعبه و بيت‌المقدس، هر دو، قبله وي قرار مي‌گرفتند.پس از هجرت به مدينه منوره، از ربيع الاول سال اول تا نيمه رجب سال دوم هجري، به مدت هفده ماه، به سوي بيت المقدس نماز مي‌گذارد و ساير مسلمانان نيز به پيروي از آن حضرت، به آن سمت عبادت مي‌کردند. در مدينه، يهوديان فراواني زندگي مي‌کردند و برخي از آنان، مسلمانان و به ويژه حضرت محمد (ص) را سرزنش کرده و مي‌گفتند: شما تابع قبله مائيد. پيامبر (ص)، از اين جهت اندوهناک بود و به آفاق آسمان‌ها نظر مي‌کرد و منتظر امر پروردگار منان بود.

سرانجام در نيمه رجب سال دوم، هنگامي که آن حضرت در مسجد «بني سالم» در مدينه منوره مشغول نماز ظهر بود و دو رکعت آن را به سمت بيت المقدس به جاي آورده بود، جبرئيل امين فرود آمد و بازوي مبارکش را گرفت و او را به جانب کعبه برگردانيد.مسلمانان که شاهد گردش پيامبر (ص) به سمت کعبه بودند، برخي تبعيت کرده و به سوي کعبه برگشتند و برخي ديگر، متوجه قضايا نشده و هم چنان به سوي بيت المقدس نماز گزاردند، تا اين که نماز تمام شد و پيامبر (ص) خبر نويدبخش تغيير قبله را به آگاهي همگان رسانيد.

چون نماز پيامبر (ص) و برخي از مسلمانان، در يک وقت به دو قبله خوانده شد، مسجد بني سالم، به مسجد «ذو قبلتين» شهرت يافت. در آن هنگام اين آيه شريفه بر رسول خدا (صلی الله علیه واله) نازل شد: قد نَري تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلّيَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضيها، فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ، وَ حَيْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلّوُا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ …: نگاه‌هاي انتظار آميز تو را به سوي آسمان [براي تعيين قبله] مي‌بينيم. اکنون تو را به سوي قبله اي که از آن خشنود باشي، باز مي‌گردانيم. پس روي خود را به سوي مسجد الحرام کن و هر جا باشيد، روي خود را به سوي آن بگردانيد…از آن پس، کعبه و مسجدالحرام، قبله گاه مسلمانان شد و از هر کجاي عالم به سوي آن عبادت مي‌کنند. شيخ مفيد، تغيير قبله را از نماز عصر ذکر کرد.هم اکنون، مسجدي که اين واقعه مهم در آن به وقوع پيوسته به نام «مسجد قبلتين» در مدينه منوره مورد زيارت زائران جهان اسلام است.

منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین