عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۸
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر تهرانی:
استاد حوزه علمیه مشهد «اخلاق اسلامی» دعا را یکی از برترین عبادات در فرهنگ اسلام عنوان کرد و آن را ریسمانی برای ارتباط مخلوق و خالق دانست.
عقیق: در این جلسه که با حضور کارکنان آستان قدس رضوی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین علی تهرانی دعا را به عنوان ارتباط دهنده بنده با خدای خود دارای ارزش دانست و تاکید کرد: در صورت عدم اجابت نباید از دعا کردن خسته و ناامید شد.

وی در این دوره آموزشی که توسط مدیریت مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان آستان قدس رضوی برگزار شد، استجابت دعا را مبتنی بر شرایطی عنوان کرد و افزود: وقتی هوای نفس بر فرد چیره است و بندگی شیطان می­ کند، نمی­ توان توقع استجابت دعا را داشت.

حجت الاسلام والمسلمین تهرانی با اشاره به بیانات ائمه معصومین (ع) در خصوص دعا، تاکید بر این امر را نشانگر درجه اهمیت و ارزش موضوع دعا دانست و ادامه داد:  نزد خدا هیچ چیز بهتر از این نیست که از او طلب حاجت شود.

وی با بیان این مطلب افزود: همان طور که عواملی موجب تسریع در اجابت دعا می شود، عللی همانند مصلحت و علاقه خداوند به بندگان، مانع اجابت دعا می ­گردد، اما تأخیر در اجابت دعا نباید باعث ناامیدی در فرد شود، چه بسا که در برآوردن خواهش تأخیر می­ شود، تا بدین وسیله خواهنده را پاداش بزرگتر و امیدوار به لطف الهى را بخشش بیشتر دهد.

این کارشناس حوزوی، ناامیدی از درگاه الهی را بزرگترین گناه دانست و ادامه داد: چه بسیار اموری که ما خیر می‌پنداریم و برای کسب آن­ها اشتیاق فراوان داریم، در حالی که حقیقتا به مصلحت ما نیستند و عاقبتی شرّ به همراه خواهند داشت و خداوند از روی حکمت خویش چنین دعاهایی را مستجاب نمی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به هدف خلقت انسان اظهار کرد: از نظر اسلام، انسان موجودی با کرامت است که خداوند برای زندگی او برنامه دقیقی را مطابق با فطرتش تدوین کرده و او برای رسیدن به کمال مطلوب، نیازمند عمل به دستورات خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر تهرانی ادامه داد: انسان علاوه بر دارا بودن ویژگی های طبیعی سایر موجودات دارای ویژگی قدرت تفکر و ادراک است و بر این اساس می ­تواند در مسیر کمال انسانی حرکت کند.

وی گفت: خدای متعال، ائمه معصومین(ع) و فرشتگان بسیاری را بر مخلوقی که از روح خود در او دمیده ناظر قرار داده است که درک این موضوع، بازدارنده انسان از ارتکاب به گناه خواهد بود.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین