کد خبر : ۸۳۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
شیخ حسین انصاریان:

اروپایی‌ها در شناخت اسلام از ما جلوترهستند

شیخ حسین انصاریان گفت: شما یقین بدانید که اروپایی‌ها در شناخت اسلام از ما جلوتر هستند، کتابهایشان و کتابخانه‌هایشان هم این موضوع را نشان می‌دهد.
عقیق:شیخ حسین انصاریان در جمعی از دلسوختگان و محبین آل الله مسجد حجت‌الاسلام گلپایگان در ربیع الثانی ۹۵ با بیان اینکه وجوب سه اطاعت از نظر وزن معنوی، با همدیگر هم تراز است، اظهار کرد: در قرآن مجید به شکل‌های گوناگون از این سه اطاعت و از سه نفری که  اطاعتشان واجب است، اسم برده شده است. ممکن است یکی بگوید مگر زور است و چه کسی گفته است که ما باید همه زندگیمان را بدهیم دست سه نفر و در تمام شئون زندگی و حرکاتمان، سخن‌هایمان، رفت و آمدهایمان و کسب و کارمان، از سه نفر اطاعت کنیم.

وی افزود: اولاً این سه اطاعت، اجباری نیست و آدم می‌تواند از این سه اطاعت بیرون زندگی کند، ولی حتماً بعضی‌هایتان خوش مطالعه هستید و تاریخ ایران را از زمان مادها تا الآن مطالعه کرده‌اید. من تمام سلسله‌های قبل از اسلام را در ایران می‌شناسم، مشهورهایشان مادها، هخامنشیان، اشکانیان، سلوکی‌ها و ساسانیان و بعد از اسلام هم طاهریان و سامانیان و خوارزمشاهیان و مغول‌ها هستند که سال‌ها بر این مملکت حکومت می‌کردند و بعد تیموریان یعنی سلسله گورکانیان و بعد از آنها هم که ملوک الطوایفی بر ایران حاکم بود و سپس صفویان، افشاریان، زندیه، قاجاریه و سلسله کوتاه پهلوی است.

شیخ حسین انصاریان ادامه داد: اما تاریخ روسیه قبل از شوروی شدن آن را هم در حد لازم که مهمترین حکومتشان در این سه قرن، حکومت تزار بوده و بعد هم اتحاد جماهیر شوروی که متشکل از پانزده کشور بود و تاریخ اروپا، مخصوصاً از قرن هفدهم تا الآن را مطالعه کردم و خودم هم بیست و پنج کشور خارجی را البته برای شیعه و برای منبر رفتم، که به اوضاع امروز غرب هم آگاه هستم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: مجموعه عظیمی از مردم شرق و غرب و شمال و جنوب کره زمین در آسیا، آفریقا، اقیانوسیه، اروپا و آمریکا که قرآن مجید از همه آنها به «اکثر» تعبیر می‌کند، نخواستند از این سه نفر اطاعت کنند و تاریخ زندگیشان، پر  از تبهکاری، فساد، فتنه، نزاع، ناامنی، غارتگری، قتل، دزدی، فرار از خانه‌ها، زنا، همجنس‌گرایی، اقتصاد حرام و خوراکی‌های حرام است. تجربه هم نشان داده که هیچ گناهی تا الآن اگر تاریخ ما پانزده میلیون ساله باشد، کمترین سودی برای انسان نداشته است.

وی افزود: ما مجبور نیستیم به اطاعت از این سه نفر و ما را مجبور هم نکردند ولی اطاعت از این سه نفر واجب است، واجب بدین معنا است که به مصلحت زندگی ما واجب است یعنی به خاطر این که زندگی ما در سلامت، در امنیت، در آرامش، و در رفاه باشد واجب است. و این واجب سر جای خودش هست و تمام مردم دنیا هم که از این سه اطاعت واجب سرپیچی کنند، هیچ ضرری به آن سه نفر که اطاعتشان واجب است، نمی‌خورد ولی واجب سر جایش است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به تبیین مفهوم واجب پرداخت و گفت: واجب در دین خدا یعنی چیزی که اگر انسان به آن عمل نکند، هم دنیایش و هم آخرتش خراب می‌شود؛ چنانکه دنیای تاریخ اکثریت خراب بوده است و یک هیتلر در آلمان نخواست واجب الهی را اطاعت کند و چنان جنایاتی به بار آورد.

شیخ حسین انصاریان ادامه داد: شما یقین بدانید که اروپایی‌ها در شناخت اسلام از ما جلوتر هستند، کتابهایشان و کتابخانه‌هایشان هم این موضوع را نشان می‌دهد. در کتابخانه بریتیش انگلیس که در لندن است اگر کتابخانه‌ها را کنار هم بچینند، آن وقت که من دیدم پانزده سال پیش، خود قفسه‌ها هزار کیلومتر می‌شود و چون جا دیگر برای کتاب ندارد کتاب‌ها را در اتاق‌ها دسته کردند. آنها خیلی واردند و من در لغت انگلیسی که خواندم، یک کتابی دیدم که نهصد صفحه بود و فقط این نهصد صفحه درباره فال‌هایی که در ایران می‌گیرند نوشته شده بود.

این مفسر برجسته قرآن کریم یادآور شد: عده‌ای می‌گویند ما آزاد هستیم و نمی‌خواهیم از موسی(ع)، از عیسی(ع) و از پیغمبر(ص)،  اطاعت کنیم. آنها می‌گویند ما خودمان عقل داریم و قانونگذاری و آباد می‌کنیم. خب شما پانزده میلیون سال است که دارید قانونگذاری می‌کنید شما کنگره‌های عظیمی دارید، شما مجلس عوام و مجلس شورا دارید اما پانزده میلیون سال است که نتوانستید زندگی را اصلاح کنید و روز به روز هم فساد بیشتر می‌شود.

شیخ حسین انصاریان تأکید کرد: اگر اطاعت از این سه نفر واجب است، نه به خاطر خودشان است، بلکه به خاطر این است که ما مقید به یک حدود نورانی بشویم و مرد و زن ما، دختر و پسرمان در لجنزار فساد و فتنه و گناه و معصیت بی‌رحمی، تجاوز و حرامخوری نیفتیم دنیا و آخرتمان نابود نشود. هیتلر یک نفر لائیک بود و فقط به خاطر نمایش شخص خودش، نزدیک به پانزده میلیون انسان را در جنگ دوم جهانی به کشتن داد.

وی افزود: استالین در روسیه و در شوروی، در دوازده سیزده سال حکومتش، بیست میلیون نفر را کشت، وجوب اطاعت سه‌گانه برای این است که ما آرام باشیم، خون مردم را، مال مردم را، ناموس مردم را و خودمان را محترم بدانیم، شهواتمان را محترم بدانیم و کنترل کنیم، اقتصادمان را محترم بدانیم، سیاست‌مان را محترم بدانیم و سیاست الهی باشد، بله هیچ کس نگفته که واجب است ما از این سه نفر اطاعت کنیم اما اگر اطاعت نکنیم دنیایمان هم تبدیل به جهنم می‌شود. اگر اطاعت کنیم دنیایمان بهشت می‌شود؛ چنانکه دنیای تمام مؤمنین دوره تاریخ در حد خودشان، دنیایی بهشت‌مانند و در کمال آرامش بوده است.

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات  اولئک لهم الامن»، اظهار کرد: این اطاعت سه ‌گانه  اطاعت از چه کسانی است؟ اولین مورد، خداوند است، حالا اگر همه انسان‌ها بگویند ما کاری به تو نداریم و اطاعت‌ هم نمی‌کنیم، هیچ مهم نیست و ضرر برای خودشان است، اطاعت هم بکنند، منفعت اطاعت برای خودشان است.

وی یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) در مقدمه خطبه متقین که از زیباترین خطبه‌های نهج البلاغه است می‌فرماید «لانه لا تنفعه طاعة من اطاعه»، یعنی اطاعت احدی حتی پیغمبران اولوالعزم، ملائکه و جن، سودی به خدا نمی‌رساند چون خدا نیاز به سود ندارد، وجود مقدس او صمد و بی‌نیاز است، هیچ زیانی به پروردگار عالم نمی‌رسد، اطاعت سود دارد برای خود مردم است، اگر معصیت هم ضرر دارد برای خود مردم است.

شیخ حسین انصاریان با بیان اینکه مورد دوم، اطاعت از پیغمبر(ص) است، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: از پیغمبر من هم اطاعت کنید چون پیغمبر من هم مثل خود من خیرخواه شما و مصلحت‌خواه شماست، خیر دنیا و آخرت شما را می‌خواهد، امنیت شما را می‌خواهد، خوبی شما را می‌خواهد، سلامت شما را می‌خواهد، رشد عقل و قلب شما و آبادی دنیا و آخرت شما را می‌خواهد.

وی افزود: مورد سوم، اطاعت از اولی الامر است. رسول خدا(ص) دست مبارکش را بلند کرد و گذاشت روی شانه امیرالمؤمنین(ع)، امیرالمؤمنین بیست ودو سه سالش بود، آن وقت فرمود اولی الامر این است، بعدش حسن است، بعد حسین است، بعد علی ابن الحسین است، بعد باقر العلوم است، بعد جعفر صادق است بعد موسی ابن جعفر است، بعد علی ابن موسی است، بعد جواد الائمه است، بعد هادی است بعد امام حسن عسکری است و آخرین اولی‌الامر از خانواده ما که قرآن می‌گوید پسر حسن عسکری است غایب  می‌شود و روزی خدا ظاهرش می‌کند که دنیا را بعد از پر شدن از جور و ستم از عدالت پر کند.


منبع:مهر

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پربحث ها
پرطرفدارترین عناوین