کد خبر : ۸۲۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۳
امام زمان(عج) از نگاه امام خمینی(ره)/۱

«والعصر»‌ در قرآن حضرت‌ مهدی(ع) است

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی معتقد است: از پیغمبر(ص) گرفته‌ تا‌ امام عصر علیهم‌السّلام همه از گناه می‌ترسیدند؛ گناه آنها غیر اینی است که‌ من‌ و شما داریم.

عقیق:امام‌ خمینی(ره) که در راه سربازی واقعی و یاری امام زمان(عج)، عمر خود را سپری کرد، سخنانی ارزشمند در رابطه با امام عصر(عج) بیان کرده‌ است که در چند گزارش تقدیم می‌‌شود:

الف. بقیة‌الله، انسان کامل

  • ۱. می‌گویند: «والعصر ان الانسان لفی خسر». عصر، انسان کامل است، امام زمان علیه السّلام است؛ یعنی‌ عصاره‌ همه موجودات. قسم به عصاره همه موجودات؛ یعنی قسم به انسان کامل. (صحیفه نور، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،  ج 7، ص 522.)
  • ۲. عصر، هم محتمل است که در این زمان،حضرت مهدی علیه‌السّلام باشد، یا انسان کامل باشد که مصداق بزرگش رسول اکرم‌ صلّی‌ الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السّلام و در عصر ما حضرت مهدی علیه السّلام است. قسم‌ به‌ عصاره‌ موجودات عصر، فشرده موجودات، آن که فشرده‌ همه‌ عوالم‌ است؛ یک نسخه است، نسخه تمام عالم. همه عالم در این موجود، در این انسان کامل، عصاره شده است و خدا به این عصاره قسم می‌خورد. (صحیفه نور، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج 12، صـص 170-171.)
  • ۳. حضرت‌ مهدی‌ علیه السّلام، ابعاد مختلفه دارد که آن‌چه برای بشر‌ واقع‌ شده است، بعض ابعاد اوست. (صحیفه نور، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 20، ص 38)

    پیغمبر می‌خواست همه مردم را علی‌بن ابی‌طالب علیه السّلام کند؛ ولی نمی‌شد. و اگر‌ بعثت، هیچ‌ ثمره‌ای‌ نداشت الا وجود علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السّلام و وجود امام زمان علیه السّلام، این هم توفیق بسیار بزرگی بود. اگر خدای تبارک و تعالی، پیغمبر را مبعوث می‌کرد‌ برای‌ ساختن‌ یک چنین انسان‌های کامل، سزاوار بود. لکن آنها می‌خواستند که همه، آن‌طوری بشوند، آن‌ توفیق‌ حاصل نشد. (صحیفه نور، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج 12، ص 171.)

  • ۴. همان‌طوری که رسول اکرم صلّی الله علیه و آله به حسب واقع، حاکم بر جمیع‌ موجودات‌ است، حضرت‌ مهدی علیه السّلام نیز، همان‌طور حاکم بر جمیع موجودات است. آن،خاتم رسل است‌ و این،خاتم‌ ولایت. آن، خاتم ولایت کلی بالاصالة است و این، خاتم ولایت کلی به تبعیت است. (صحیفه امام، ج 20، ص 249)

  • ۵. ماه مبارک‌ رمضان‌ که‌ ماهی مبارک است، ممکن است برای این باشد که ماهی است که ولیّ اعظم؛ یعنی رسول‌ خدا‌ صلّی الله علیه و آله واصل شده و بعد از وصول، مـلائکه را‌ و قرآن‌ را نازل کرده است. به قدرت او، ملائکه نازل می‌شوند. به قدرت ولی اعظم است که‌ قرآن‌ نازل می‌شود و ملائک نازل می‌شوند. ولی اعظم، به حقیقت قرآن می‌رسد در ماه مبارک‌ و شب‌ قدر و پس از رسیدن، متنزل می‌کند و به‌وسیله ملائکه -که همه تابع او هستند- قرآن شریف‌ را، تا‌ به حدی که برای مردم بگوید.

    قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست. قرآن، سرّی‌ است‌ بین‌ حق و ولی الله اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل می‌شود تا می‌رسد به‌ این‌ جایی‌ که بـه صورت حروف و کتاب در می‌آید که ما هم از آن‌ استفاده‌ ناقص می‌کنیم. و اگر سرّ «لیلة‌ القدر» و‌ سرّ «نزول ملائکه» در شب‌های قدر -که الآن هم برای ولی الله اعظم حضرت‌ صاحب‌ علیه السلام این معنا امتداد دارد- سرّ اینها‌ را‌ ما‌ بدانیم، همه مشکلات ما آسان می‌شود. (صحیفه نور، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج 19، صـص 170-171.)

  • ۶. از پیغمبر گرفته‌ تا‌ امام عصر علیهم‌السّلام همه از گناه می‌ترسیدند. گناه آنها غیر اینی است که‌ من‌ و شما داریم. آنها یک عظمتی‌ را‌ ادراک می‌کردند‌ که‌ توجه‌ به کثرت، از گناهان کبیره است پیش‌ آنها. (صحیفه امام، ج 20، ص 87)

ادامه دارد...

منبع:فارس

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پربحث ها
پرطرفدارترین عناوین