عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
در اجتماع ملی زائران اربعین حسینی مطرح شد:
در آستانه فرا رسیدن ایام زیارتی اربعین حسینی (ع)، اجتماع ملی زائران اربعین حسینی در مصلی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین محمود ابوالقاسمی، استاد اخلاق حوزه علمیه (۱۴ آبان ماه) در اجتماع ملی زائران اربعین حسینی که در مصلی‌ حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد با اشاره به معنای لفظی عاشورا اظهار کرد: ریشه عاشورا عشر نیست بلکه از معاشرت است؛ عاشورا روزی است که امام حسین(ع) میل به معاشرت دارد و عاشورا روز محبت مردم به امام است هرکس حُب ایشان را در دل داشته باشد به نزد امام می‌رود و او را یاری می‌کند. این میل را امام ایجاد می‌کند زیرا با این عمل می‌خواهند محبت‌شان را نشان بدهند، البته برای همنشینی با ایشان سعی و تلاش ما هم لازم است.

وی در ادامه با اشاره به معنای لغوی و لفظی تاسوعا افزود: تاسوعا، "تَسعه" نیست بلکه اتصال و ظرفیت و توسعه دادن است، امام حسین(ع) در شب تاسوعا از دشمن، زمان می‌گیرد تا افرادی همانند حُر آماده شوند و ظرفیت ملحق شدن به یاران امام را کسب کنند پس عاشورا به تاسوعا نیاز دارد تا ظرفیت خود را برای معاشرت با امام حسین(ع) توسعه بدهد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه فضای اربعین تاسوعای شیعیان در امر ظهور است، در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد:هر ساله به جمعیت زائران اربعین اضافه می‌شود به هرحال توسعه جمعیت شیعه در اربعین حسینی خود نقشی تربیتی و فرهنگی دارد و این امر لیاقت همنشینی با امام را فراهم می‌کند، عاشورا و تاسوعا ظهور اربعین است. این اربعین با اربعین سال ۶۲ و یا ۶۳ هجری متفاوت است چراکه در مسیر این پیاده روی زیارت صرف مطرح نیست بلکه باید در این مسیر اهل عالم و تمام زائران امام حسین(ع) را بشناسند چرا که اگر اهل عالم امام حسین (ع) را بشناسند، وقتی حضرت مهدی (عج) ظهور کند و بفرمایید که پسر حسین (ع) است همه او را می‌شناسند پس اربعین زمینه ساز ظهور است.

وی ادامه داد:اربعین تاسوعای مهدوی است، ما اگر می‌خواهیم زمینه ساز ظهور باشیم اکنون وقت آن است. اگر با خود می‌گوییم ما اگر در کربلا بودیم به کمک امام حسین(ع) می‌رفتیم اکنون باید برای امام زمان(عج) آماده حرکت و کمک باشیم، مگر می‌شود در پیاده روی اربعین شرکت کرد و نامی از امام زمان (عج) نبرد؟! اگر امروز برای امام زمان (عج) کاری نکنیم پس اگر در عاشورا هم بودیم برای امام حسین (ع) کاری نمی‌کردیم.

منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین