۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۸ : ۱۰
ایشان با بیان این مطلب که روایات متعددی از نبی مکرم اسلام (ص)در حاشیه این آیه در کتب شیعه و اهل سنت آمده است، اظهار داشتند: در یکی از روایات آمده: جابر گفت در خدمت رسول اکرم(ص) بوديم که علي بن ابي طالب(ع) وارد شدند پيامبر (ص)فرمود: «والذي نفسي بيده ان هذا و شيعته هم الفائزون/ قسم به او كه جان من در دست اوست، این (علی) و شیعیان او، رستگاران روز قیامت هستند».
این مرجع تقلید ادامه دادند: در حدیث دیگری از جابر بن عبدالله انصاری آمده است: ما خدمت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کنار خانه خدا نشسته بودیم که علی (علیه السلام ) به سوی ما آمدند؛ هنگامی که چشم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) به او افتاد فرمودند: قد اتاکم اخی؛ برادرم به سراغ شما می آید سپس رو به کعبه کردند: فقال و رب هذه البنیة ! ان هذا و شیعته هم الفائزون یوم القیامة/ به خدای این کعبه قسم که این مرد و شیعیانش در قیامت رستگارانند؛ سپس رو به سوی ما کرد و افزود: اما و الله انه اولکم ایمانا بالله، و اقومکم بامر الله، و اوفاکم بعهد الله و اقضاکم بحکم الله و اقسمکم بالسویة، و اعدلکم فی الرعیة، و اعظمکم عند الله مزیة. قال ((جابر)) : فانزل الله : ((ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة)) فکان علی اذا اقبل قال اصحاب محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) قد اتاکم خیر البریة بعد رسول الله/ به خدا سوگند او قبل از همه شما به خدا ایمان آورد، و قیام او به فرمان خدا بیش از همه شما است، وفایش به عهد الهی از همه بیشتر، و قضاوتش به حکم الله افزونتر، و مساواتش در تقسیم (بیت المال) از همه زیادتر، عدالتش درباره رعیت از همه فزون تر، و مقامش نزد خداوند از همه بالاتر است. جابر می گوید: در اینجا خداوند آیه ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة را نازل فرمود و از آن به بعد هنگامی که علی (علیه السلام) می آمد یاران محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) می گفتند: بهترین مخلوق خدا بعد از رسول الله آمد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: فضائل امام علی(ع) بسیار بالاست؛ اما فضیلت مذکور، برجستگی خاصی دارد.
این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که معنای خیرالبریه بسیار عام است که شامل تمام انسان و فرشتگان خواهد شد، تصریح کردند: نه تنها علی(ع)؛ بلکه شیعیان حضرت نیز مشمول آن هستند؛ اما به شرط شیعه بودن؛ چراکه محب، علاقه مند و دوستدار با شیعه بودن متفاوت است.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به داستانی از امام رضا(ع)، بیان داشتند: هنگامي كه حضرت امام رضا (عليه السلام) در خراسان بود، جمعي از شيعيان از راه دور براي زيارت امام عليه السلام به در خانهي ايشان آمدند، دربان به نزد حضرت رفت تا براي آنها اجازهي ورود بگيرد؛ اما حضرت اجازه ورود ندادند و این عدم اجازه تا دو ماه طول کشید. آنان پس از نا امیدی به دربان گفتند: به حضرت عرض كن: ما از شيعيان پدرتان اميرمومنان علي عليه السلام هستيم و اگر بدون زیارت شما برگردیم، سرافکنده خواهیم شد. دربان پیام را ابلاغ کرد و اين بار حضرت اجازهي ورود دادند و فرمودند: نگویید که از شیعیان ما هستید؛ بلکه از محبان و دوستداران ما هستید. شیعیان اوصاف خاصی دارند و به این راحتی نمی باشد.
معظم له در ادامه با اشاره به داستانی از دوران حضرت امیر(ع)، بیان داشتند: این امام همام در مسجد کوفه نماز را اقامه کرده؛ از درب آن بیرون آمده و عده ای پشت سر ایشان به راه افتادند. حضرت صدای کفش آنان را شنید؛ ایستاد و فرمود: من أنتم؟ شما کیستید؟ که پاسخ دادند: نحن شیعتک یا أمیرالمؤمنین/ ما از شیعیان شما هستیم ای امیرالمؤمنین که در ادامه حضرت فرمودند: چرا در شما چهره شیعیان خود را نمی بینم؟ آنان سوال کردند: سیمای شیعیان چگونه است؟ که این امام همام پاسخ دادند: در چشمانشان آثار عبادت شبانه نمایان و بر لبهایشان آثار ذکر خدا نمایان است.
این مرجع تقلید با بیان این مطلب که باید آثار شیعه بودن در تمام کارهایمان نمایان باشد، اظهار داشتند: امروز با نگاهی به وضعیت جامعه، تصاویر مناسبی را مشاهده نکرده و باید گفت که چرا از این اوصاف فاصله گرفته و بر نمی گردیم؟.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان ابراز داشتند: شیعیان باید درس گرفته و خود را با امام علی (ع) هماهنگ کنند.