عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۳۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳
در آئین اهدای جایزه هنری غدیر مطرح شد
حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد گفت: رسم مولای شایسته بنده‌نوازی است، ما هم غلامان ساحت قدسی علوی هستیم که تألیف دانشنامه امام علی (ع) از کرامات ایشان بود.

عقیق:اهدای جایزه هنری غدیر با حضور محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری شهرداری تهران، مهدی خزعلی فرزند آیت‌الله خزعلی، جمعی از هنرمندان با تقدیر از داریوش ارجمند، قاسم رفعتی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، محمدعلی مجاهدی و مجتبی ملک‌زاده، شامگاه روز گذشته در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

امیر عبدالحسینی معاون هنری شهرداری تهران در این مراسم اظهار داشت: یکی از بهترین عشق‌ورزی‌های مفاخر و هنرمندان این بود که علایق و اعتقادات دینی را به کلمات، نقش‌ها و آواها بدل کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس طی سه دوره اعطای جایزه هنری غدیر را برگزار کردیم تا از هنرمندانی که با موضوع و محوریت حضرت علی (ع) به خلق آثار هنری پرداختند، تجلیل کنیم.

عبدالحسینی یادآور شد: در دوره اول این جایزه که دی‌ماه سال 1386 برگزار شد، از زنده‌یاد سید مرتضی نجومی، داوود میرباقری، علی موسوی گرمارودی، فرهاد فخرالدینی و سید مهدی شجاعی تقدیر کردیم؛ طی برگزاری دوره دوم در مهرماه 94 از حجت‌الاسلام محمدعلی زم، مجید مهرگان، صدیق تعریف، کاظم چلیپا و حمید عجمی تجلیل شد.


حجت‌الاسلام رشاد

 

* تألیف دانشنامه امام علی (ع) از کرامات مولا بود

حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه‌های عملیه تهران محقق و ناظر و سرپرست تألیف دانشنامه امام علی (ع)، بیان داشت: در این تردید نداریم که رسم مولای شایسته بنده‌نوازی است، ما هم غلامان ساحت قدسی علوی هستیم که دانشنامه امام علی (ع) از کرامات ایشان در نسل ما است.

وی ادامه داد: وقتی قرار شد این دانشنامه را تالیف کنیم برخی مرا تحذیر می‌کردند که وارد این اقیانوس نشویم چرا که طراحی یک دایره‌المعارف چند دهه زمان می‌برد و عمر انسان تمام می‌شود؛ من هم در پاسخ به آنها گفتم یا این کار ناموفق می‌ماند و آنچنان که باید و شاید اتفاق نمی‌افتد.

حجت‌الاسلام رشاد یادآور شد: آن زمان تجربه‌ای نداشتیم و امکاناتی هم در دست نبود چند نفر اهل فن و شیفته و شیعه در یک ساختمان با امکانات محدود وارد کار شدیم از لحظه‌ای که طراحی این دانشنامه زده شد تا آماده کردن مجموعه 12 جلدی دانشنامه 20 ماه طول کشید و این از کرامات مولا بود.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله جوادی آملی در چند نوبت اظهار کردند که الغدیر اثر بی‌مانندی بود و بعد از آن کاری درخور شأن حضرت علی (ع) انجام ندادیم. خوب است صد مقاله از صد دانشمند تولید کنیم. ضمن اینکه اظهار داشتند الغدیر اثر علمی برجسته‌ای است که سه جلد آن علمی و باقی سند است. همه بخش‌های این کتاب 12 جلدی علمی است.

سرپرست تألیف دانشنامه امام علی (ع) خاطرنشان کرد: در میانه راه آیت‌الله جوادی آملی گفت خوب است که هنر از نگاه حضرت امام علی (ع) نوشته شود در این رابطه بحث‌هایی هم شد و امیدواریم دو جلد هم به مجموعه دانشنامه بیافزاییم و آن را به 14 جلد برسانیم.

* نقشی که داریوش ارجمند را جاودانه کرد

وی در این مراسم با اشاره به نقش هنرمندان در معرفی حضرت علی (ع) گفت: نقشی که داریوش ارجمند را جاودانه کرد نقش مالک اشتر او در سریال امام علی (ع) است. همچنین آقای محمدعلی مجاهدی پدر شعر آیینی معاصر هستند و به نظرم این کسانی که انتخاب شدند برای جایزه هنری غدیر به جا بوده است.

حجت‌الاسلام رشاد با تقسیم هنر به دو قسم شیطانی و رحمانی گفت: هر آنچه به تکنیک و ساخت و به زیبایی می‌توان تعریف کرد را هنر می‌نامیم. هنر به دو قسم شیطانی و رحمانی، سماعی و ثنایی، نفسانی و آفاقی،‌قدسی و انفوسی تقسیم می‌‌شود و هنری که علل اربعه آن الهی باشد قدسی است.

وی افزود: اگر یک پدیده و آفرینش هنری از قدسیت برخوردار باشد هنر آسمانی بوده و با فطرت در پیوند است. جز این هر چه زیبا و طبیعت‌پذیر باشد هنر بوده اما فقط فن است. حقیقت هنر فن نیست بلکه فطرت است.

محمود صلاحی در این مراسم گفت: در این دوران تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم این بوده که از خادمان حضرت علی (ع) تجلیل کنیم.

وی در ادامه به خاطراتی از یوسف آنتوان بارا و همچنین فعالیت‌های جبران خلیل جبران و جرج جرداق اشاره کرد.

 

بر اساس این گزارش، برپایی نمایشگاهی از آثار هنرمندان عرصه‌های مختلف با موضوع حضرت امیرالمؤمنین(ع) در حوزه نقاشی، عکاسی و خوشنویسی، همچنین برنامه شعرخوانی عباس شیرخدا، محمدعلی مجاهدی و آوازخوانی قاسم نعمتی در مدح مولای متقیان بخش‌هایی از این مراسم بود.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین