عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۰
دوازدهمین جلد از مجموعه مطلع انوار شامل مواعظ رمضان المبارک 1369 هجری قمری از حضرت علامه آیة الله حاج سید محمّد حسین حسینی طهرانی (ره)منتشر شد.

عقیق: این کتاب شامل مواعظ عرفانی- اخلاقی علامه طهرانی است که با استفاده از آیات قرآن، روایات و تفسیر آنها، و استناد به قضایای تاریخی به شیوه ای بدیع در 65 سال گذشته ایراد گردیده بود که خلاصه آنها توسط خود مرحوم علامه طهرانی یاداشت می شده است که هم اکنون در سی و سه مجلس منتشرشده است.

از خصوصیات دیگر این اثر مکتوب اینکه با تحقیق و ترجمه متون عربی تنظیم یافته و انتهای هر مجلس به ذکر مصائب خاندان عترت و طهارت مزین گردیده است که علاوه بر محققین علوم اسلامی استفاده کتاب را برای عموم مردم نیز فراهم آورده است.

«فلسفه روزه»، «نقش فطرت در خداشناسی»، «بحثی در حقیقت صفات الهی»، «نقد و بررسی نظریه مادیین پیرامون مبدا عالم»، «عظمت شخصیت حضرت رسول اکرم(ص)»، «قرآن یگانه کتاب اصلاح بشر»، «لزوم عدم معاشرت و مجالست با کفار»، «حیات دین به واسطه متابعت از پیشوای آن»، «دعا و اقسام آن»، «حقیقت قضا و قدر الهی»، «تفکر و تدبر در زوال نعیم دنیا»، «هوای نفس، سرچشمه تمام معاصی»، «تقوا، میزان در شرافت و برتری انسانها» و «فضیلت علمای ربانی» برخی از عناوین مجالس کتابند.

در پشت جلد کتاب چنین می خوانیم: «أمیرالمؤمنین(ع) برای نیل به مقصود، یک کلمه دروغ نمی‌گفت و یک قدم خلاف واقع نمی‌پیمود. ما اگر بخواهیم مثلاً بر مسلمین ریاست کنیم و زمام امور آنها را در دست گیریم و این امر را متوقّف به دسائس و ستم‌هایی ببینیم، برای نیل به مقصود از اینها خودداری نمی‌کنیم و می‌گوییم اهمیّت مقصود ما را ملزم کرد که به یتیمی ظلم کرده یا کلمه‌ای دروغ بگوییم یا جان دو مسلمان در خطر افتد. ولیکن أمیرالمؤمنین چنین نبود؛ اگر می‌دید می‌تواند رقیب خود را دراندازد با ستم به یک یتیم یا کشتن یک مسلمان، از آن مقصود می‌گذشت و راضی نداشت خاری به پای یتیمی رود. برای مقصود و اعلای کلمه توحید بی‌تاب و توان بود.»

لازم به ذکر است جلد دوازدهم مطلع انوار از «دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع» در 544 صفحه و شمارگان 3000 نسخه و با قیمت 13000 تومان توسط انتشارات مکتب وحی روانه بازار نشر شده است.

گفتنی است مطلع انوار مجموعه دست نوشته های علامه آیة الله حاج سیّد محمّد حسین حسینی طهرانی می باشد که به صورت موضوعی منتشر می گردد.


منبع:مهر

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین