عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۱
کمتر شنیده هایی از حضرت نوح(ع)
مصطفی لعل شاطری: بنا بر روایات معتبر تاریخی، حضرت نوح (ع) پسر لمک و لمک پسر متوشلخ بود و متوشلخ پسر حضرت ادریس (ع) بود.

عقیق: شاید اکثر مردم تنها از نام حضرت نوح (ع) ماجرای طوفان و ساختن کشتی و عمر طولانی ایشان را در ذهن خود داشته باشند ولی حضرت نوح (ع) دارای ماجراهای بسیار خواندنی در طی عمر طولانی خود می باشند که شاید آوردن تعدادی از آن ها خالی از لطف نباشد.

نام اصلی حضرت نوح (ع)
درباره ی نام اصلی حضرت نوح (ع) در علل الشرایع و عیون اخبار الرضا جلد 1، از امام رضا (ع) نقل شده است که: مردی از اهل شام از امیرالمؤمنین (ع) اسم نوح (ع) را سؤال کرد و حضرت فرمود: نامش «سکن» بود، و او را نوح نامیدند برای آنکه بر قوم خود حدود هزار سال نوحه کرد، و همچنین در علل الشرایع از حضرت صادق (ع) منقول است که: اسم نوح «عبدالغفار» بود، و برای این او را نوح نامیدند که بر خود نوحه می کرد و همچنین در قصص الانبیاء راوندی به سند معتبر از آن حضرت آمده است که: اسم نوح (ع) «عبدالملک» بود، و او را نوح گفتند چون به مدت پانصد سال گریه کرد.

نقش انگشتری
در عیون اخبار الرضا جلد 2 و امالی شیخ صدوق، از حضرت امام رضا (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: چون نوح در کشتی سوار شد خداوند به او وحی فرمود: ای نوح! اگر ترسیدی از غرق شدن هزار مرتبه «لا اله الا الله» بگو پس نجات خود را از من بطلب تا نجاتت دهم و هر که همراه تو است را.
پس چون نوح و هر که با او بود در کشتی نشستند و بادبان ها را بلند کردند، باد تندی وزیدن گرفت و نوح از غرق شدن ترسید و در این کش و قوس نتوانست هزار مرتبه «لا اله الا الهه» را بگوید: پس به زبان سریانی گفت: «هلو لیا الفا الفا یا ماریا اتقن»، پس اضطراب کشتی کاهش یافت و کشتی به راه افتاد.
پس نوح با خود گفت آن سخنی که خداوند مرا به برکت آن از غرق شدن نجات بخشید را سزاوار است که از خود جدا نکنم، پس در انگشترش نقش کرد «لا اله الا اللهُ الف مَرَّةٍ یا ربَ اَصلِحنی» که ترجمه آن کلام سریانی است به عربی، و به زبان فارسی معنی اش این است: لا اله الا الله می گویم هزار مرتبه، پروردگارا! مرا به اصلاح آور».

چشمه های شور
در روایتی از حضرت امام حسن و امام حسین(ع) در اصول کافی جلد 6، آمده است که: حضرت نوح (ع) در ایام طوفان همه ی آب های زمین را طلبیدند، هر چشمه ای که درخواست او را اجابت نکرد، آن را نوح لعنت کرد، پس آن چشمه ها تلخ و شور شدند.

عرض و طول کشتی نوح!
درباره ی وسعت و اندازه ی کشتی حضرت نوح(ع) در قصص الانبیاء راوندی و تفسیر عیاشی جلد 2، به سند معتبر از حضرت صادق(ع) نقل شده است که: طول کشتی نوح هزار و دویست ذراع بوده است و عرضش هشتصد ذراع و عمقش هشتاد ذراع، و در حدیق دیگر منقول است که حضرت رسول (ص) فرمودند: نوح نود خانه در کشتی برای حیوانات مهیا کرده بود.

خورشید و ماهِ نوح
در تفسیر عیاشی جلد 2، از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که: کشتی نوح سرپوشی بر بالایش بود که آفتاب و ماه دیده نمی شد، و نوح دو دانه با خود داشت که یکی در روز روشنی آفتاب می داد و دیگری در شب روشنی ماه می داد، و با این ها از وقت نماز آگاه می شدند.

قریه الثمانین
در علل الشرایع به سند معتبر از امام رضا(ع) نقل شده است که: چون حضرت نوح از کشتی به زمین آمد، او و فرزندان او و هر کس که متابعتش کرده بودند هشتاد نفر بودند، پس نوح قریه ای (دِهی) بنا کرد که در همانجا ساکن شدند و آن را «قریه الثمانین» نام کرد، زیرا که آن ها هشتاد تَن بودند.

عُمر دقیق حضرت نوح
درباره ی عمر حضرت نوح در امالی شیخ صدوق، قصص الانبیاء راوندی و کافی جلد 8، از حضرت صادق(ع) منقول است که ایشان فرموده اند: حضرت نوح(ع) دو هزار و پانصد سال زندگانی کرد: «هشتصد و پنجاه سال قبل از مبعوت شدن، و نهصد و پنجاه سال در میان قوم خود که آن ها را بسوی خدا می خواند، و دویست سال مشغول ساختن کشتی بود، و پانصد سال بعد از آنکه از کشتی فرود آمد و آب از روی زمین خشک شد و شهرها را بنا کرد و فرزندان خود را در شهرها ساکن گردانید در حیات بود.
پس چون دوهزار و پانصد سال تمام شد، ملک الموت به نزد او آمد و او در آفتاب نشسته بود و گفت: السلام علیک.
نوح سربرآورد و ردّ سلام کرد و گفت: برای چه آمدی ای ملک الموت؟
گفت: آمده ام روح تو را قبض کنم.
نوح گفت: می گذاری که از آفتاب به سایه روم؟
ملک الموت گفت: بلی.
پس نوح به سایه رفت و گفت: ای ملک الموت! آنچه بر من از عمر دنیا گذشته است، مثل این آمدن از آفتاب به سایه بود! آنچه تو را امر فرموده اند بجا آور.
پس ملک الموت آن حضرت را قبض روح نمود.

قبر حضرت علی(ع)، یادگار نوح!
در فرحه العربی به نقل از حضرت علی(ع) آمده است که ایشان به امام حسن و امام حسین(ع) وصیت نمودند که چون مردم، مرا غسل دهید و عقب جنازه را بردارید و با جلوی جنازه ی من کاری نداشته باشید، زیرا آن را ملائکه حمل می کنند، و هرجا که جلوی جنازه ی من بر زمین آمد، عقب آن را نیز بر زمین بگذارید، و به جانب قبله یک کلنگ بزنید، چون این کار را انجام دهید، قبری ظاهر می شود که پدرم نوح برای من نزد خود ساخته است. پس چون فرزندان حضرت چنین کردند لوحی یافتند که به خط و زبان سریانی بر آن نوشته شده بود: بسم الله الرحمن الرحیم؛ این قبری است که ساخته است نوح پیغمبر برای علی(ع) وصی محمد(ص) پیش از طوفان...
و احادیث در باب آنکه آدم و نوح پشت سر امیرالمؤمنین(ع) مدفونند، و آنکه بعد از زیارت آن حضرت زیارت ایشان را باید بجا آورد، بسیار نقل شده است.


منبع: قدس آنلاین

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین