عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
مدیرعامل خانه مداحان اهل بیت(ع)، ضمن اشاره به برنامه‌های جدید این مرکز، از همسو شدن تمامی مراکز تاثیر‌گذار در حوزه مداحی و جامعه ستایشگری کشور خبر داد و گفت: مداحانی برای مجالس عروسی مذهبی آموزش داده می‌شوند که در این مجالس به ذکر نام مقدس اهل بیت(ع) و مطالب معنوی جذاب و شاد می‌پردازند.
عقیق:مصطفی خورسندی، مدیرعامل خانه مداحان اهل بیت(ع)، با اشاره به تصمیمات و برنامه‌های جدید در خانه مداحان، اظهار کرد: یکی از مواردی که با مدیر عاملی جدید خانه مداحان اتفاق خواهد افتاد همسو شدن تمامی مراکز تاثیر‌گذار در حوزه مداحان و جامعه ستایشگری کشور است.

وی با بیان اینکه بخش عمده فعالیت حوزه ستایشگری به عهده کانون مداحان کشور است، افزود: تاکنون ۴۲۵ دفتر در سراسر کشور توسط کانون مداحان راه‌اندازی شده است ودر این میان ۸۰ هزار مداح در کشور نیز شناسایی شده است.

خورسندی ادامه داد: یکی از موارد و سوالاتی که در زمینه جامعه مداحان مطرح می‌شد، این بود که چرا تمامی نهادها و بخش‌های جامعه مداحی، ازجمله کانون مداحان، خانه مداحان، بسیج مداحان و نهاد‌های مرتبط با این حوزه، کنار هم قرار نمی‌گیرند و به صورت متحد فعالیت نمی‌کنند. از این جهت به‌علت مسئولیت‌های بنده در بسیج مداحان تهران، جامعه ستایشگران، اشعار آیینی و همچنین کانون مداحان و خانه مداحان، همه این مراکز به نوعی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل خانه مداحان اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب از پتانسیل‌های مختلفی ازجمله سپاه، شهرداری تهران و سایر نهادها، بهره خواهیم برد، گفت: از این موارد برای رشد و تعالی عرصه ستایشگری استفاده خواهیم کرد و برنامه‌ریزی‌های بسیاری را در این زمینه پیش‌بین‌ی کرده‌ایم که برخی از آنها را اعمال و برخی دیگر را اعلام می‌کنیم. البته آنچه که باید به نوعی به آن توجه شود کارهایی است که انجام خواهد شد. لذا معتقدیم اگر کار انجام شود به خودی خود اعلام می‌شود.

تربیت مربی و مدرس مداح برای سراسر کشور

وی برنامه‌های جدید خانه مداحان را موجب رشد و شکوفایی ویژه در حوزه خانه مداحان، کانون مداحان و بسیج مداحان تهران دانست و افزود: مهمترین مسئله‌ای که درحال حاضر شاهد آن هستیم تربیت مربی و مدرس مداح برای سراسر کشور است و خانه مداحان به عنوان یک مرکز ویژه می‌تواند در این زمینه نقش آفرین باشد.

گسترش ذکر و ذاکری در زبان‌های مختلف

خورسندی گفت: رویکرد جدید خانه مداحان این است که ‌برخی از مداحان را با زبان انگلیسی و اردو آشنا کنیم. برای مداحان آذری زبان نیز کار ویژه‌ای را انجام خواهیم داد و در حال فراهم کردن مقدمات آموزش زبان عربی هستیم که بتوانیم کار ویژه‌ای را در این چهار زبان انجام دهیم. لذا تلاش می‌کنیم گسترش حوزه ذکر و ذاکری را در زبان‌های مختلف داشته باشیم.

وی ادامه داد: رویکرد دیگر ما مربی پروری و فعالیت‌های فرا منطقه‌ای و فرا ملی است. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در هیئت مدیره خانه مداحان طرح شده، بحث شوراهای مشورتی است. در حوزه ستایشگری شوراهای مشورتی ویژه جوانان، پیرغلامان، مداحان میان سال، بانوان مداح، شورای مشورتی شعرا و علما و همچنین وعاظ را داریم که امیدوارم بتوانیم کار ویژه‌ای را در این زمینه انجام دهیم.

مدیرعامل خانه مداحان افزود: از این شوراهای مشورتی یک اتاق فکر ایجاد خواهد شد و از اقشار مختلف و افکار آنها در زمینه ستایشگری و جامعه مداحان استفاده خواهیم کرد. با توجه به این موارد رویکرد اصلی ما یک نگاه تخصصی است. تلاش می‌کنیم در حوزه جوانان، استفاده از مداحان جوانان صورت گیرد و در حوزه پیرغلامان و فعالیت‌هایی که برای آنها انجام می‌شود از خود پیرغلامان استفاده شود.

خورسندی با اشاره به اقدامات ویژه برای ترویج روضه‌های خانگی، گفت: یکی از رویکرد‌های ما توجه ویژه به گسترش روضه‌های خانگی است. همچنین در محتوا، شکل اعزام مداحان نیز در این زمینه برنامه‌های ویژه‌ای را داریم. در بحث شعر و شاعری نیز انجمن ادبی خانه مداحان را با یک رویکرد جدید تقویت می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم از حضور اساتید این حوزه در این انجمن‌ها استفاده کنیم.

تقویت مداحان مجالس ختم

وی تقویت مداحان، مجالس ختم را از دیگر برنامه‌های خانه مداحان دانست و بیان کرد: ‌مجالس ختمی که ‌ذاکرین در آن به نشر معارف اهل بیت(ع) می‌پردازند، فرصتی است برای اینکه بتوان به صورت ویژه معارف اهل بیت(ع) را برای مردم ترویج کرد. ممکن است برخی افراد به هر دلیلی به مساجد و حسینه‌ها کم رجوع کنند، ولی در این زمان و در این محافل حضور پیدا می‌کنند که می‌توان از این فرصت برای نشر معارف اهل بیت(ع)، قرآن کریم و احتراماتی که افراد باید بر اساس احادیث، روایات و کلام‌الله مجید به بزرگتر‌ها، والدین و همدیگر داشته باشند، استفاده کرد. به همین دلیل ‌در حوزه ختم‌خوانی برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت.

مدیرعامل خانه مداحان افزود: در حوزه عروسی‌خوانی برای افرادی که در مراسم ازدواج و عروسی خود توجه ویژه‌ای به مسائل معنوی دارند هم کاری را آغاز خواهیم کرد. اعتقادمان این است که باید به هر شکل مداحانی آموزش یابند ‌که در مجالس و محافل عروسی افراد مذهبی حضور پیدا کرده و در انجا به ذکر نام مقدس اهل بیت(ع) و به طور تخصصی با مطالب معنوی جذاب در آن شب شادی بپردازند.

خورسندی گفت: ‌برای زائرینی که در آرمستان‌ها فعالیت می‌کنند یک دوره آموزشی ویژه را خواهیم داشت. البته یک دوره پیش از این برای انها گذاشته شد و در این دوره موارد تکمیلی ارائه می‌شود. رویکرد ما یک رویکرد همه‌جانبه است و تلاش می‌کنیم در اقشار و شرایط مختلف همه موارد را مد نظر قرار دهیم که بتوانیم کار ویژه‌ای را ارائه کنیم.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین