عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۴۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
/پرسش و پاسخ دینی/
شهید مرتضی مطهری معتقد بود که فرزندان را باید از سن هفت سالگی به صورت تمرینی با نماز آشنا کرده و با انواع تشویق‌ها، روح عبادت و نماز به ویژه در مساجد را در وجودشان پرورش داد.

عقیق: شهید آیت‌الله مرتضی مطهری درباره نحوه تربیت فرزند و اهمیت توجه به عبادت به ویژه نماز فرزندان عنوان می‌کرد:‌ هیچ می‌دانید که ما مسئول نماز خانواده خود یعنی زن و فرزندانتان هستیم؟ هر فردی از ما هم مسئول نماز خود و هم مسئول نماز اهل خود هستیم.

در جایی خطاب به پیغمبر (ص) آمد که ای پیامبر خاندان خود را امر کن به نماز و خودت هم بر نماز صابر باشد. البته چنین چیزی مختص پیغمبر (ص) نیست بلکه همه ما موظف به این کار هستیم.

بنابراین باید به بچه‌ها از کودکی تمرین نماز خواندن داد. از دین اسلام به ما دستور رسیده که فرزندان را از هفت سالگی تمرین نماز خواندن بدهیم البته این بچه‌ها نمی‌توانند در آن سن نماز واقعی بخوانند اما ظاهر نماز را یاد می‌گیرند و بدان عادت می‌کند حال چه پسر و چه دختر از هفت سالگی بهتر است چنین چیزی را تمرین کنند.

طبق قراردادهای امروز ما براساس سیستم آموزش و پرورش نیز بچه‌ها از هفت سالگی به مدرسه می‌روند بنابراین خود این قراردادها فرصت خوبی برای آموزش نماز به بچه‌ها هم هست از درون خانواده، والدین و در مدرسه نیز مسئولان چنین وظیفه‌ای را بر عهده دارند.

البته نکته اینجاست که این آموزش نباید به صورت وادار کردن یا اجبار بچه‌ها باشد بلکه باید کاری کنیم که بچه‌ها تشویق به نماز خواندن شوند حال به هر شکلی که می‌خواهیم باید موجبات تشویق را فراهم کنیم تا با ذوق و شوق مشغول شوند از تشویق و آفرین گفتن کلامی تا اظهار محبت و جایزه دادن در این زمینه مؤثر است همین عوامل به افزایش محبت بچه‌ها نیز می‌انجامد.

نکته دیگر این است که بچه‌ها را باید در محیط نماز خواندن قرار داد، این به تجربه ثابت شده است که بچه‌هایی که از کودکی به مسجد می‌روند و در جمع نماز می‌خوانند نمازخوان تر می‌شوند، چرا که اصل حضور در جمع مشوق حضور انسان است حتی خود بزرگسالان هم در یک جمع مذهبی روح عبادیشان بیشتر است چه رسد به بچه‌ها.

متأسفانه کم‌رفتن به مسجد و مجالس دینی و مذهبی باعث می‌شود که بچه‌ها هم رغبت عبادت را نداشته باشند، این نکته برای ما وظیفه است، اسلام می‌گوید که بچه‌ها را به نماز خواندن تشویق کنید ولی فرمان ندهید بلکه از هر وسیله‌ای که بهتر است برای تشویق به عبادت و نماز استفاده کنید. باید ما برنامه مسجد رفتن برای بچه‌ها داشته باشیم تا آنها روح عبادت در وجودشان متجسم شود.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین