عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
قرائتی عنوان کرد:
گروه اندیشه: رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه اردوهای جهادی باید به صورت یک کار دائمی و ریشه‌ای دربیاید،گفت: تا کار واجب هست، کار مستحب نکنید؛ تا کار ارزان هست، کار گران نکنید؛ تا کار ماندگار هست کار لحظه‌ای نکنید؛ تا کار عام‌المنفعه هست، کار خاص‌المنفعه نکنید و به فکر عموم باشید، تا مسجد نداریم، حسینیه نسازید چراکه بیشتر حسینیه‌ها فقط در ایام خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
عقیق:حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، عصر روز گذشته، ۱۸ تیرماه در همایش جهادگران رضوی که در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه اردوهای جهادی باید به صورت یک کار دائمی و ریشه‌ای دربیاید، اظهار کرد: حدود دو سال پیش جلسه‌ای با مسئولان داشتم و گفتم هر جوان با اخذ دیپلم باید یک مهارت و در دانشگاه مهارت دیگری بیاموزد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: مشکل ما این است که متخصصان ما مهارت ندارند و باید پشت میز بنشینند در حالی که ما هشت میلیون میز نداریم و هیچ رئیس‌جمهوری هم نمی‌تواند این تعداد شغل ایجاد کند.
وی با بیان اینکه سربازان باید در پادگان مهارت بیاموزند، اضافه کرد: احادیث دیگری مخصوص رفتن به مناطق محروم وجود دارد که ثواب‌های مختلفی از جمله ۱۰۰۰ سال عبادت، ۱۰ طواف، دو ماه روزه، اعتکاف در مسجدالحرام، ۲۰ حج و ... برای آن ذکر شده است؛ دلیل تفاوت این ثواب‌ها آن است که مکان، زمان و آدم‌ها تفاوت دارند؛ هم‌چنان که ضربه امیرالمؤمنین(ع) در جنگ خندق آن ارزش را داشت و نه در جنگ خیبر و یا اینکه ثواب پرتاب کفش به سمت رئیس‌ جمهور آمریکا توسط خبرنگار عراقی چون در مقابل دوربین‌ها بود به اندازه ۳۰ سال تبلیغ من است.
یا خودمان کاری کنیم یا واسطه شویم
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به احادیث، خروج از ولایت خداوند و تدبیر برای صرف مال در راهی غیر از راه خداوند را نتیجه کار نکردن برای خدا در صورت توانایی عنوان کرد و ادامه داد: اگر کسی نمی‌تواند کاری بکند، دیگران را تحریک کند؛ شرایط سنی و مشغله‌های امام(ره) اجازه نداد ایشان به جنگ برود اما دیگران را تشویق به رفتن به جنگ کرد؛ لذا نباید بیکار باشیم، یا باید خودمان کاری کنیم یا واسطه شویم.
وی با بیان این مطلب که انواع خدمات مالی، آبرویی، معنوی، نظامی، سیاسی، روانی، فرهنگی و خدمات ویژه که غیرمسلمان‌ها انجام می‌دهند، در قرآن آمده اما دست ما از این کتاب الهی خالی است، اظهار کرد: در موضوع خدمات مالی، ۵۰۰ آیه در قالب انفاق، صدقه، خمس، زکات، کفاره، اطعام، ایثار، قرض‌الحسنه و ... در قرآن بیان شده است.
وی اضافه کرد: مهم‌تر از خدمت مالی، خدمتی است که کلیدی باشد؛ آموزش خیاطی به دختران دائمی است اما اگر مسجد بسازیم، فقط در شب قدر و عاشورا استفاده می‌شود؛ از همین رو سعی کنیم دائمی و چند منظوره خدمت‌رسانی داشته باشیم.
رئیس ستاد اقامه نماز، سوادآموزی و توجه به نماز را یکی از خدمات دائمی برشمرد و بیان کرد: اگر نمی‌توانیم کسی را باسواد کنیم، کارهای مقدماتی را انجام دهیم و از نهضت سوادآموزی مربی بگیریم؛ در حال حاضر بسیاری از زائران حرم رضوی با قرائت اشتباه در نماز به این حرم می‌آیند و می‌روند و این در حالی است که نهاد یا مجموعه‌ای نیست از فرصت این حضور استفاده کرده و نمازشان را تصحیح کند.
رسیدگی به مناطق محروم جزو دین ماست
وی با بیان اینکه مسئله رسیدگی به مناطق محروم جزو دین است، اظهار کرد: ما به روستاییان بدهکاریم چراکه تمام لباس‌های ما یا از پنبه و گیاه است و یا از پوست حیوانات این در حالی است که بعد از ۳۷ سال به مناطق محروم سر می‌زنیم.
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به آیه «وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ ...، مردان و زنان بی‌همسر را همسر دهید»(نور/۳۲) و با بیان اینکه دوسوم گناهان مربوط به شهوت است، توضیح داد: ازدواج باید آسان شود، مخصوص جوان‌ها هم نیست؛ حدیث داریم هر کس در سن بالای ۴۰ سال ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده اما حدیث دیگری داریم هر کس در جوانی و زود ازدواج کند، دوسوم دینش را حفظ کرده است و جوانی که ازدواج کرده باشد، نیازی به ماهواره احساس نمی‌کند.
وی در ادامه به نیت خالصانه تأکید کرد و ادامه داد: بنده سوادی ندارم اما اجازه دادم هرکس می‌خواهد کتاب‌هایم را چاپ کند؛ کتاب‌های من در ۱۰ میلیون تیراژ منتشر شده اما کتاب آن کسی که آرم برایش مهم بوده پنج هزار تا منتشر شده که آن هم روی دستش مانده است.
وی همچنین با تأکید بر اولویت‌بندی کارها بیان کرد: اگر فامیل فقیر است، کمک به جای دیگر ثواب ندارد و اگر واجبی بر زمین مانده اما مستحب انجام دهی، فایده‌ای ندارد؛ لذا پرداختن به مستحبات بدون توجه به واجبات باعث می‌شود اعتقادات از بین برود.
توجه به اخلاص، تکبر نداشتن و مقدم‌ کردن شایسته‌تر از خود در کارها، پرهیز از عمل جانب‌دارانه و تعصبات بی‌جا، توجه به نشردادن سواد و ... از دیگر مواردی بود که حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به آیات قرآن به بیان آن‌ها پرداخت.
حجت‌الاسلام قرائتی خطاب به گروه‌های جهادی با بیان اینکه حضور در روستاها باعث می‌شود، در آینده حرف روستاییان را درک کنید، ادامه داد: پیامبر(ص) هم دو سال چوپان بوده است و بعد از آن خداوند می‌فرماید: «فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ، و اما [تو نيز به پاس نعمت ما] يتيم را ميازار و گدا را مران»(ضحی/۱۰ و ۱۱)؛ ظاهر امر فعالیت جهادی کار در روستاست اما برای خود فرد فایده دارد باید از این فرصت استفاده کرده، کار کلیدی بکنید و حرف دل‌هایشان را بشنوید.
رئیس ستاد اقامه نماز در بخش دیگری از سخنانش به بیان جند تذکر پرداخت و بیان کرد: تا کار واجب هست، کار مستحب نکنید؛ تا کار ارزان هست، کار گران نکنید؛ تا کار ماندگار هست کار لحظه‌ای نکنید؛ تا کار عام‌المنفعه هست، کار خاص‌المنفعه نکنید و به فکر عموم باشید، تا مسجد نداریم، حسینیه نسازید چراکه بیشتر حسینیه‌ها فقط در ایام خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی در همین راستا اضافه کرد: جایی ۲۰ میلیون تومان برای تواشیح خرج کرده بودند؛ گفتم این کار حدیث دارد؟ ضرورت دارد؟ به ویژه برای تواشیح عربی؛ این درحالی است که یک میلیون تومان هم برای اذان که در موردش آیه «اذ نادی ...»، «اذا نودی ...» داریم خرج نمی‌کنند؛ همچنین قرآن ۱۰ میلیارد تومانی که هر سوره‌اش با چوب درخت یک میوه نوشته شده باشد! به این کار چه می‌شود گفت؟ آداب و رسوم اگر خوب است خداوند می‌فرماید: «... فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ ...، پس به هدايت آنان اقتدا كن»(انعام/۹۰) اما اگر اشتباه است، باید شکسته شود.
حجت‌الاسلام قرائتی در همین موضوع ادامه داد: دوماه محرم و صفر عروسی باید تعطیل باشد؛ چه روایت یا فتوایی داریم در این مورد؟؛ بله، حرمت عاشورا باید نگاه‌ داشته شود اما دو ماه هیچ سند و پشتوانه‌ای ندارد؛ کار باید منطقی باشد؛ خط کوفی نوشته‌اند روی پشت بام آن‌هم با کاشی‌کاری؛ من فارس‌زبانم نوشتن کوفی جه فایده‌ای دارد و چه کسی می‌تواند آن را بخواند؟ و یا در مورد معماری اسلامی؛ چه کسی گفته است شاه عباس محور اسلام است و بناهای بناشده توسط وی به سبک معماری اسلامی است؟
وی در ادامه با اشاره به صلواتی که پس از قرائت قرآن بین قاریان قرآن رایج است، اظهار کرد: سند این صلوات کجاست؟ چنین صلواتی نداریم و دروغ است؛ ۱۰ مرتبه یاحسین گفتن را بر اساس کدام مبنا می‌گویند؟؛ بله، ما به امام حسین(ع) متوسل می‌شویم اما ۱۰ مرتبه برای خداست؛ بسیاری از کارهای ما مبنا ندارد؛ برخی هم دین‌شان را از عرفا می‌گیرند؛ این عارف اگر فقیه هم باشد، صحیح است اما در غیر این‌صورت حرفش صحیح نیست؛ در مورد بسیاری از این ذکرها گفته‌ام مبنا ندارد؛ بنابراین حرف عرفا باید بررسی شود زیرا مأمور به فقهیم نه عرفان.
کار شراکتی؛ یکی از اصول کار جهادی
حجت‌الاسلام قرائتی کار شراکتی را یکی از اصول فعالیت‌های جهادی دانست و توضیح داد: در جلسه‌ای که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، عرض کردم یکی از مشکلات ما این است که امامان جماعت مساجد پیر شده‌اند و به همین دلیل توانایی ارتباط با نسل جدید را ندارند بنابراین، این امام جماعت باید شخص دیگری از فرزندان طلبه یا شاگردانش را انتخاب کند تا سایر کارها مانند عیادت از بیمار محل، تبریک به ممتاز تحصیلی محله و ... را انجام دهد؛ وقتی خداوند به حضرت موسی(ع) گفت، نزد فرعون برو فرمود: «وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي، و او(هارون) را در كار من شريك گردان»(طه/۳۲)؛ امام خمینی(ره) هم شریک گرفت؛ سخنرانی می‌کرد و روضه را مرحوم کوثری می‌خواند.
در اولویت‌بودن نماز در آموزش، دوری از کاری غیرمتعارف و داشتن ظاهر معمولی، توجه به رضایت همسر و مادر در اردوهای جهادی و شرط رضایت این دو برای موفقیت، کارنکردن برای دنیا ضمن استفاده کردن از آن و ... دیگر نکاتی بود که حجت‌الاسلام قرائتی در سخنان خود به آن‌ها اشاره کرد.
از همین کارهای کوچک جریان‌سازی کنید
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به آیه «... وَالَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يُهَاجِرُوا مَا لَكُمْ مِنْ وَلَايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ ...، و آن‌ها كه ايمان آوردند و مهاجرت نكردند هيچگونه ولايت (و تعهد و مسئوليت) در برابر آن‌ها نداريد»(انفال/۷۲) خطاب به گروه‌های جهادی حاضر بیان کرد: نیرو جذب کنید و از محلی‌ها نیز استفاده کنید؛ هرکس خواست از سخنرانی‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌های من استفاده کند در خدمت هستم؛ گروه‌هایی تشکیل دهید و برای نوجوانان احکام بگویید؛ کتاب‌ داستان راستان برایشان بخوانید و از همین کارهای کوچک جریان‌سازی کنید.


منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین