عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۴۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
درنشست کاربرد طب اسلامی مطرح شد
بحران­های بیماری عصر کنونی نتیجه دوری از سبک زندگی اسلامی، این همه بیماری و مشکلات روحی و روانی نتیجه جدا شدن ما از معارف و فرهنگ متعالی اهل بیت(علیهم السلام) است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان در نشست علمی "نقش  و جایگاه طب اسلامی در تبلیغ معارف دینی"، طب را علمی مهم و سرنوشت ساز عنوان کرد و اظهار داشت: روایات اسلامی علم را به دو علم، علم الادیان و علم الأبدان تقسیم نموده، تمام آثار و فواید آن را در این دو عرصه منحصر نموده، آثار علوم دیگر در کنار این دو علم را بسیار ناچیز ذکر می کنند.

نویسنده کتاب «طب الرسول» با بیان این که روایات اسلامی، علم ادیان را علم فقه و علم ابدان را علم طب ذکر می کنند، اظهار داشت: نیاز به طب از روزی که حضرت آدم پا بر روی زمین نهادند وجود داشته است.

وی ضمن تأکید بر این که الگوپذیری مسلمانان در تمام عرصه ها، باید از سیره نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) باشد، خاطرنشان کرد: تمام انسان ها محتاج طب الهی نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) بوده، مسلمان باید در عرصه های مختلف، به ویژه طب نیز از سیره های پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) بهره گیری نمایند.

سخنران این نشست سبک زندگی را از مهمترین عرصه های تأثیرگذار بر روحیه آدمی ذکر کرد و اذعان داشت: بعد از صنعتی شدن اروپا، جهانیان تحت تأثیر سبک زندگی غربی قرار گرفته، سبک زندگی اصیل خود را از دست دادند، در این میان مسلمانان نیز مستثنی نشدند.

وی به تلاش های جهاد گونه علما برای نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی در میان جوامع مختلف اشاره نمود و ابراز داشت: سبک زندگی اسلامی از پیچدگی ها و ظرایف زیادی برخوردار بوده، تمامی حرکات و سکنات آدمی را مورد توجه قرار داده است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: اگر سبک زندگی اسلامی در جوامع بشری درست نهادینه شود، مردم هیچگاه نیازمند طبیب نخواهند بود.

* بحران بیماری­های عصر کنونی حاصل دوری از سبک زندگی اسلامی

وی بحران های بیماری عصر کنونی را نتیجه دوری از سبک زندگی اسلامی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: این همه بیماری و مشکلات روحی و روانی نتیجه جدا شدن ما از معارف و فرهنگ متعالی اهل بیت(علیهم السلام) است.

حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان ضمن تأکید بر مدون سازی مباحث طب اسلامی در عرصه های گوناگون، اظهار داشت: در روایات اسلامی گنج­هایی نهفته شده که می توان درمان تمام بیماری ها را در آن یافت.

وی به اهمیت طب اسلامی در سیره ائمه اطهار)علیهم السلام( اشاره نمود و یادآور شد: وجود گنجینه ارزشمند 11 هزار روایت در رابطه با طب اسلامی، حاصل زحمات و تلاش های اهل بیت(علیهم اسلام)، راویان و علمای جهان اسلام است.

سخنران نشست، علم طب را از بهترین بسترها برای ورود به عرصه تبلیغ دین مبین اسلام عنوان کرد و یادآور شد: طب اسلامی مهمترین عرصه برای ورود به مبانی اعتقادی و فرهنگ دینی است، تا بدین وسیله حقانیت معارف متعالی اسلام را به جهانیان معرفی نماییم.

وی به مقاوم شدن ویروس­ها و میکروب­های بیماری زا در مقابل داروهای شیمیایی اشاره نمود و اظهارداشت: از زمانی که استفاده از داروهای شیمیایی در میان جوامع بشری شایع شده، آدمی در دام بیماری های مختلفی گرفتار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان با اشاره به این که تا زمانی که مردم از داروهای شیمیایی استفاده نمی­کردند، بیمارستان­های کشور خالی بود، خاطرنشان کرد: در عصر کنونی، علی رغم گسترش غیر قابل وصف مراکز درمانی، استفاده فزاینده از داروهای شیمیایی، این مراکز را مملو از بیماران جسمی و روحی نموده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هیچ کس منکر خطرات داروهای شیمیایی نیست، یادآور شد: بسیاری از مواد تشکیل دهنده داروهای شیمیایی از مواد حرام و گاهاً نجس درست شده است.

وی با بیان این که طب اسلامی مترقی ترین طب موجود بر روی زمین بوده و از سندی آسمانی برخودار است، تأکید کرد: بر اساس روایات اسلامی، طبیب هر فردی خالق آن است؛ لذا خداوند تبارک و تعالی تنها طبیبی است که در مقابل بیماری درمان آن را نیز اعطا نموده است.

* در طب اسلامی بیماری صعب العلاج معنا ندارد

سخنران مراسم با بیان این که در طب اسلامی بیماری صعب العلاج معنا ندارد، خاطرنشان کرد: مهمترین شرط طب، باور آدمی است؛ از این رو شرکت های داروسازی غربی به این مهم توجه بیشتری داشته، با نهادینه سازی تلقین تاثیرگذاری در میان بیماران، برنامه های خویش را به پیش می برند.

حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان یادآور شد: با درک حقایق طب، باید طب اسلامی را در میان جوامع بشری نهادینه نمود، ایمان و باور به حقانیت معارف الهی، خود درمانی برای تمام دردهای آدمی است.

نویسنده کتاب «طب الرسول» با بیان این که با طب اسلامی می توان فرهنگ و دین مبین اسلام را در جهان گسترش داد، افزود: در عصر کنونی غرب به خوبی عمق تأثیرگذاری طب اسلامی را شناخته، این مولفه ها را مورد توجه قرار می دهد.

وی با تأکید بر این که خداوند متعال بهترین ابزار را در اختیار مسلمانان قرار داده، تا بدین وسیله معارف حقه الهی را به جهانیان معرفی نمایند، تصریح کرد: عرصه طب، یکی از مهمترین مولفه هایی است که مسلمانان می توانند با تمسک به آن در راستای ترویج معارف ناب الهی گام های مستحکم تری بردارند.

نویسنده کتاب چهار جلدی «دراسة فی طب الرسول المصطفی (صلی الله علیه و آله)» با بیان این که طب اسلامی نیازمند تعمیق در مبانی و معارف ناب الهی است، خاطرنشان کرد: ورود کنندگان به طب اسلامی باید ضمن اهتمام هرچه بیشتر به تعمیق در آموزه های اسلامی، خود را غرق در معارف حقه الهی کنند.

سخنران این نشست با بیان این که در طب اسلامی دو نوع درمان مورد توجه قرار می گیرد، اذعان داشت: نخستین عرصه درمان، درمان عوارضی و دیگری درمان ریشه ای است.

حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان به تفاوت های اساسی طب اسلامی و طب سنتی اشاره نمود و ابراز داشت: طب اسلامی اهتمام جدی بر درمان ریشه ای بیماری دارد؛ به گونه ای که به جرأت می توان گفت؛ طب سنتی طبی تحریف شده بوده، بیشتر راه کارهای درمانی خود را با استفاده از مصرف الکل دنبال می کند، که این مهم در طب اسلامی حرام شمرده می شود.

گفتنی است؛ در ادامه این نشست علمی، حاضران در جلسه سوالات خود را در راستای ویژگی های طب اسلامی  مطرح نمودند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین