عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
در "محفل مرتضی" برگزار می شود
یه مناسبت ولادت امیرالامومنین حضرت علی (ع)، فردا بعد از نماز مغرب و عشاء، مراسم جشنی در مرکز اسلامی "محفل مرتضی" در کراچی پاکستان، برگزار می‌شود.
عقیق:امشب چهارشنبه شب 20 آوریل به مناسبت ولادت امیرالامومنین حضرت علی (ع)، مراسم جشنی در مرکز اسلامی "محفل مرتضی" در کراچی پاکستان، بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

در این مراسم آقایان و بانوان مسلمان پیرو راه این امام معصوم به طور جداگانه می‌توانند شرکت کنند. مداحان اهل بیت(ع) این مراسم را آقایان دانش رضوی، شبار مصطفی، یاسر رضا یاسر و وجیه الحسن زیدی تشکیل داده و سخنران آن اریبا هادی صاحب است.

تایخچه ایجاد مرکز اسلامی محفل مرتضی در کراچی

این مرکز اسلامی در اوایل سال 1960 توسط تعدادی از خانواده‌های شیعیان که از شرق آفریقا به پاکستان آمده بودند، ایجاد شد. پس از انقلاب زنگبار در سال 1964 و قتل‌عام‌های آن زمان، بسیاری از خانواده‌ها به کراچی مهاجرت کرده و در پی ایجاد تانزانیا، تعداد زیادی از خانواده‌های مسلمان به مهاجران آواره تبدیل شده و به پاکستان آمدند. شیعیان مهاجرت کرده از شمال آفریقا مشکلات زیادی در حفظ مجالس و مراسم مذهبی ‌شان داشته و با دیگر گروه‌های مسلمان در کراچی نیز در ارتباط نبودند. به همین دلیل این مسلمانان بعدازظهرها در خانه یکی از بزرگانشان تجمع یافته و تبادلات فرهنگی و دینی انجام می‌دادند. پس از مدتی این اجتماعات گسترده‌تر شده و به سخنرانی‌های مذهبی و جلسات دینی خصوصا در ایام ماه رمضان مبدل شد. تا این که در سال 1972 این گروه نیاز به یک جایگاه مذهبی و اجتماعی را احساس کرده و مکانی را در جاده علامه اقبال اجاره کردند و به طور رسمی فعالیت خود را در سال 1973 آغاز نمودند. چیزی نگذشت که محفل مرتضی در جامعه شیعیان خوجه و دیگر سازمان‌های شیعیان رسمیت پیدا کرد. در سال 1991 پناهندگان جنگ سومالی نیز به پاکستان آمدند و محفل مرتضی و سازمان‌های تابعه آن برای خانواده‌های پناهجویان محل سکونت، آموزش و تحصیلات و سایر خدمات و کمک‌ها ارائه کردند. هرچند بی‌ثباتی‌ها و خشونت‌های رخ داده در کراچی به طور مستقیم و غیرمستقیم به بسیاری از اعضای جامعه شیعیان را آسیب رسانده و بسیاری از خانواده‌ها مجبور شدند دوباره به آفریقا بازگردند. 

سازمان‌های تابعه محفل مرتضی

بزم سکینه سازمان مستقلی است که از اعضای بانوان محفل مرتضی تشکیل شده و برنامه‌های سخنرانی و مسابقاتی برای جمع آوری کمک‌های مالی برای مدارس و کلینک‌های پزشکی برگزار می‌کند. و اخیرا نیز قصد ساختن مسجد جدیدی را دارند.

مدرسه المرتضی نیز در سال 1995 تشکیل شد، تا اصول دین را به زبان انلگیسی به دانش آموزان مسلمان شیعه در این کشور تدریس کند. این مدرسه که در آغاز تنها 10 دانش آموز داشته و فقط در روزهای شنبه فعالیت داشت، اکنون بیش از 210 دانش آموز از 10 بخش کراچی، از جمله شاخه دختران را شامل می‌شود.

تسهیلات غسل و کفن این مرکز اسلامی‌ نیز خدمات مربوط به جامعه شیعیان در پاکستان را انجام می‌دهد.

همچنین کمیته مدیریت زنان محفل مرتضی به امور بانوان مسلمان، خصوصا سالمندان می‌پردازد.

از اعیاد مهم برگزار شده توسط این مرکز نیز جشن میلاد نبی و مراسم جشن نیمه شعبان، ولادت حضرت مهدی (ع) هستند.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین