عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۳۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴
عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با بسیج مداحان:
ستار هدایت‌خواه در گفت‌وگویی به بیان برخی از اصول مهم ستایشگری اهل بیت (ع) پرداخت و توسلات پنهانی مداحان را یک اصل مهم برشمرد.
عقیق:ستار هدایت‌خواه، از فعالان فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با بسیج مداحان به بیان برخی از اصولی که در عرصه ستایشگری اهل بیت (ع) کارآمد و ضروری است پرداخت که متن کامل مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

اولین اصل مداحی اصل معرفت است. مداح باید کسی را که قصد مدح او را دارد، بشناسد و نسبت به او معرفت داشته باشد و خود این معرفت نیز ابعاد مختلفی دارد. تمامی رفتارهای ما در همه عرصه‌های زندگی ریشه در نوع معرفت ما دارند و این معرفت هست که تعیین کننده جهت گیری حرکت و میزان ثبات ما در این مسیر است.
اصل دومی که مداح به آن نیاز دارد، اخلاص است. اخلاص یعنی انگیزه الهی داشتن. مداح می‌خواهد در روح و جان مخاطبانش تأثیر بگذارد و احساسات آن‌ها را برانگیزد و به همین دلایل، باید اخلاص داشته باشد. اگر مداحی اخلاص داشته باشد، کلامش در گوش جان مستمعان اثر می‌کند.
 نیت و انگیزه؛ به منزله سوخت برای یک مداح
تعبیر من این است که نیت و انگیزه حکم سوخت برای یک موشک را دارد. اگر موشکی سوخت یا خرج کمی داشته باشد، طبیعی است که برد اندکی هم دارد. اما اگر خرج و سوخت موشکی زیاد باشد، برد آن نیز بیشتر است. علاوه بر این موارد موضوع دیگری که برای مداح نیاز است، تاریخ شناسی و شناخت تاریخ زندگانی ائمه اطهار (علیهم السلام) است.
مداح باید یک آشنایی اجمالی با تاریخ اسلام داشته باشد تا وقتی یک موضوع را مطرح می‌کند، هم با واقعیت تاریخی سازگار و هم مستند باشد. مستندخوانی و مستنددانی مداح از مهم‌ترین مقوله‌های عرصه ستایشگری خاندان عصمت و طهارت (ع) است. مداح حتی نباید به مطالب موجود در کتب مختلف نیز اعتماد کند بلکه باید به سراغ کتاب‌های تایید شده و متقن برود. موضوع دیگری که برای مداحان ضروری به شمار می‌رود، آشنایی با ادبیات عرب است. در مواقعی که مداح می‌خواهد به دعاخوانی و مناجات بپردازد باید این موضوع را فرا گرفته باشد. اگر به این موضوع توجه نشود، ممکن است با عوض شدن یک زیر و زبر یا فتحه و کسره کفر گفته شود.


رفتارهای مداحان زیر ذره بین قرار دارد
ستایشگر اهل بیت (ع) باید خودش را از لحاظ اخلاقی بسازد. وقتی مردم یک شخص را به عنوان مداح اهل بیت (ع) بشناسند، خواه ناخواه آن فرد را به عنوان الگوی خودشان انتخاب می‌کنند. مداح اگر در رفتارهایش دقت لازم و کافی را نداشته باشد منجر به الگودهی منفی می‌شود و اثری منفی هم بر روی مخاطبین دارد. مداحان زیر ذره بین قرار دارند و مردم تمام کارهایشان را زیر نظر می‌گیرند. مداحی آل الله (ع) پاداش اخروی عظیمی دارد و اجر بزرگی را برای حاملان این عنوان در نظر گرفته‌اند. به همین دلیل شیطان در کمین است تا نگذارد مداحان به این پاداش اخروی دست پیدا کنند. مراقبت و توسلات دائمی می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از فریب خوردن مداح باشد.
مداحان باید توسلات پنهانی داشند
مداحان همان طور که وسیله توسل مردم به اهل بیت (ع) هستند، خودشان نیز باید دارای توسلات پنهانی باشند و نفسشان را از آفات و فریب‌های دنیوی حفظ کنند. رفتار آخری که در مداحان مهم است، مردم داری است. مداحان باید هم در هیئت و هم در خارج از هئیت با مردم به عطوفت و مهربانی رفتار کنند و خود را برتر از آن‌ها ندانند.

منبع:بسیج مداحان
ستار هدایت‌خواه، از فعالان فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان به بیان برخی از اصولی که در عرصه ستایشگری اهل بیت (ع) کارآمد و ضروری است پرداخت که متن کامل مصاحبه را در ادامه می‌خوانید. اولین اصل مداحی اصل معرفت است. مداح باید کسی را که قصد مدح او را دارد، بشناسد و نسبت به او معرفت داشته باشد و خود این معرفت نیز ابعاد مختلفی دارد. تمامی رفتارهای ما در همه عرصه‌های زندگی ریشه در نوع معرفت ما دارند و این معرفت هست که تعیین کننده جهت گیری حرکت و میزان ثبات ما در این مسیر است. اصل دومی که مداح به آن نیاز دارد، اخلاص است. اخلاص یعنی انگیزه الهی داشتن. مداح می‌خواهد در روح و جان مخاطبانش تأثیر بگذارد و احساسات آن‌ها را برانگیزد و به همین دلایل، باید اخلاص داشته باشد. اگر مداحی اخلاص داشته باشد، کلامش در گوش جان مستمعان اثر می‌کند. نیت و انگیزه؛ به منزله سوخت برای یک مداح تعبیر من این است که نیت و انگیزه حکم سوخت برای یک موشک را دارد. اگر موشکی سوخت یا خرج کمی داشته باشد، طبیعی است که برد اندکی هم دارد. اما اگر خرج و سوخت موشکی زیاد باشد، برد آن نیز بیشتر است. علاوه بر این موارد موضوع دیگری که برای مداح نیاز است، تاریخ شناسی و شناخت تاریخ زندگانی ائمه اطهار (علیهم السلام) است. مداح باید یک آشنایی اجمالی با تاریخ اسلام داشته باشد تا وقتی یک موضوع را مطرح می‌کند، هم با واقعیت تاریخی سازگار و هم مستند باشد. مستندخوانی و مستنددانی مداح از مهم‌ترین مقوله‌های عرصه ستایشگری خاندان عصمت و طهارت (ع) است. مداح حتی نباید به مطالب موجود در کتب مختلف نیز اعتماد کند بلکه باید به سراغ کتاب‌های تایید شده و متقن برود. موضوع دیگری که برای مداحان ضروری به شمار می‌رود، آشنایی با ادبیات عرب است. در مواقعی که مداح می‌خواهد به دعاخوانی و مناجات بپردازد باید این موضوع را فرا گرفته باشد. اگر به این موضوع توجه نشود، ممکن است با عوض شدن یک زیر و زبر یا فتحه و کسره کفر گفته شود. رفتارهای مداحان زیر ذره بین قرار دارد ستایشگر اهل بیت (ع) باید خودش را از لحاظ اخلاقی بسازد. وقتی مردم یک شخص را به عنوان مداح اهل بیت (ع) بشناسند، خواه ناخواه آن فرد را به عنوان الگوی خودشان انتخاب می‌کنند. مداح اگر در رفتارهایش دقت لازم و کافی را نداشته باشد منجر به الگودهی منفی می‌شود و اثری منفی هم بر روی مخاطبین دارد. مداحان زیر ذره بین قرار دارند و مردم تمام کارهایشان را زیر نظر می‌گیرند. مداحی آل الله (ع) پاداش اخروی عظیمی دارد و اجر بزرگی را برای حاملان این عنوان در نظر گرفته‌اند. به همین دلیل شیطان در کمین است تا نگذارد مداحان به این پاداش اخروی دست پیدا کنند. مراقبت و توسلات دائمی می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از فریب خوردن مداح باشد. مداحان باید توسلات پنهانی داشند مداحان همان طور که وسیله توسل مردم به اهل بیت (ع) هستند، خودشان نیز باید دارای توسلات پنهانی باشند و نفسشان را از آفات و فریب‌های دنیوی حفظ کنند. رفتار آخری که در مداحان مهم است، مردم داری است. مداحان باید هم در هیئت و هم در خارج از هئیت با مردم به عطوفت و مهربانی رفتار کنند و خود را برتر از آن‌ها ندانند.

منبع: سازمان بسیج مداحان www.basijmadahan.ir

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین