عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
در درس تفسیر عنوان کردند:
این مفسر قرآن با بیان اینکه همه اتفاقاتی که از نظر ما غیرطبیعی است براساس علم صورت گرفته و می گیرد عنوان کرد: تلقیح و تغییر جنسیت نیز براساس اصول علمی است.
عقیق:به نقل از ایکنا، آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی در اولین جلسه درس تفسیر در مسجد اعظم به تفسیر سوره احقاف پرداخت و گفت: سوره احقاف با بررسی محتوای آن نشان می‌دهد که مکی است زیرا در این سوره اصول دین مانند توحید و ... مطرح است.

وی ادامه داد: احقاف که جمع حقف است به سرزمین قوم عاد گفته شده و این کلمه فقط یکبار در قرآن ذکر شده است.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به نامگذاری سوره‌های قرآن تصریح کرد: سوری که نام آنان در روایات آمده این سوره ها به همان نام است در غیر این صورت عَلَم بالغلبه است، تفاسیر قبل از هزار سال معمولا می گویند در تفسیر سوره ای که به بقره و ... نامیده شده و نام سوره را مستقیم بیان نکرده اند وگرنه معارف فراوانی در این سوره ها هست که وجهی ندارد به نام‌های کنونی گذاشته شود و همان طور که گفتیم علم بالغلبه است.

این مفسر قرآن با اشاره به مشابهت احقاف و احقاب عنوان کرد: احقاب که در سوره نبا آمده است چیز متفاوتی از احقاف است، که معنای آن کمتر از یک قرن و تقریبا 80 سال است ولی احقاف به سرزمین قوم عاد گفته می‌شود.

عزت و حکمت؛ تار و پود قرآن کریم

وی با بیان اینکه درست است که سور مکی درباره اصول دین است، اما برخی به لحاظ معاد، برخی توحید و برخی به دلایل دیگر اهمیت یافته است گفت: نزول قرآن از سنخ آویختن حبل متین است نه انداختن مانند باران، زیرا نزول باران از سنخ تجافی است و تار و پود این طناب متین، عزت و حکمت است و کسانی که به آن اعتصام کنند از عزت و حکمت برخوردار می شوند و اگر کسی از آن محروم شده «اخذته العزة بالاثم» کرده است و عزت بی‌جهت است که در آخرت باعث ذلت با جهت می‌شود.

وی افزود: مطالب صدر حوامیم هفتگانه درباره جلال و عظمت و شکوه قرآن کریم است و در ادامه احقاف نیز بعد از این جلالت فرموده که نظام به حق خلق شد که غیر از آن است که عالمانه خلق شده است؛ در داستان موسی آمده است که «قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى»(50 طه) که به سه نظام فاعلی، داخلی و غایی اشاره کرده است زیرا نظامی که نبوده و هستی یافته است کسی او را آفریده است که این آیه فاعل را مشخص کرده که خداست؛ نظام داخلی این است که هر چه را خلق کرده عالمانه و محققانه خلق کرده است زیرا همه گیاهان و حیوانات و موجوادت را آفرید و همه لوزم مورد نیاز را در اختیار او قرار داد و سپس هدف غایی عالم را معرفی کرد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه همه اتفاقاتی که از نظر ما غیرطبیعی است براساس علم صورت گرفته و می گیرد عنوان کرد: تلقیح و تغییر جنسیت نیز براساس اصول علمی است حتی مثلا برای اینکه غذایی مسموم شود و یا بمب و اعدام و ترور و انفجار باید از راه عالمانه باشد از این رو، علم، باطل نیست صرف آن در راه بیجا باطل است مگر نارالله الموقده کار آسان و کمی است اما همه عالمانه است اینکه چه کسانی چه مقدا بسوزد و چه کسی و با چه چیزی بسوزد و ... همه عالمانه است.

قیامت؛ روز روشن شدن حقیقت

وی افزود: نظام خلقت گذشته از سه ضلعی که شرح شد کل مجموعه با حقیقت آمیخته شده یعنی مصالح ساختمانی آن با حق است و فریب و نیرنگ را نمی پذیرد و ظلم و نیرنگ را بالا می آورد زیرا با ساختار عالم هماهنگ نیست لذا در آیات ابتدای احقاف فرموده «مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ و ...» و این طور نیست که هر کس کاری کرد می گذرد و تمام می شود البته برخی از این مسایل در عالم ظهور می کند و مابقی نیز در قیامت. زیرا این همه اختلاف آراء و نحله ها و ... نمی تواند همیشه مختلف فیه باشد بلکه در ذلک الیوم به همه آنها خاتمه داده می شود و معلوم می شود حق با کیست.

این مرجع تقلید اظهار کرد: اگر قرآن را به خوبی بررسی کنیم هیچ اختلافی در آن دیده نمی شود با اینکه در طول 23 سال نازل شده است؛ مفسران و قرآن‌پژوهان از دیر زمان درباره قرآن کارهای گروهی و جدی کردند و آیات و سور را شمردند، جملات و کلام و کلمات آن را معلوم کردند و اینکه کلمات چند حرف دارد نیز مشخص شده است و حرکات را نیز تعیین کردند و تعداد فتحه و کسره و تشدید و ... را شمردند و البته با نبود وسایل و ابزار، گروهی کار کردند تا ثابت کنند که قرآن یکدست است و هیچ اختلافی در آن نیست که مرحوم فیض در وافی این مسئله را ذکر کرده است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه سوم سوره ملک و اینکه اختلاف مایه برکت است گفت: اگر معادن و زمین و آسمان و ... را بررسی کنیم خواهیم دید که ناهماهنگی در آفرینش دیده نمی شود و فرمود ما هیچ فوت و تفاوتی در عالم نداریم و همه چیز در سر جای خود و یکدست است.

چرایی احترام به مرقد امام(ع)

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت علم تصریح کرد: ما اگر به مرقد امام احترام می گذاریم به علت این است که کارهایی کرده اند که صد برابر ارزشمندتر از کار نیوتن است و اگر غرب پیشرفت کرده است و الان دورترین ستاره ها را از نزدیک می بینند و وجب به وجب آن را بررسی کرده اند چون دارای نظم علمی است.

این مفسر قرآن عنوان کرد: افعال و اقوال خدا با هم هماهنگ است از این رو رجوع به قرآن برای تبیین ساختار عالم که فعل خداست انجام می شود.

مراد از علم دینی

وی تاکید کرد: دانشگاه ما غرق دین هستند ولی نمی دانند مانند ماهی که در آب است، آنها فعل خدا را بحث می کنند زیرا هر علمی که موضوعش فعل خداست، دینی است ولی آنچه فعل انسان است ممکن است دینی و یا غیر دینی باشد، یک فیزیکدان کار غیر دینی ندارد البته قبول و نکول عالِم مسئله دیگری است و فرض ندارد که شیمی و فیزیک و ریاضی و زمین شناسی غیر دینی داشته باشیم.

این مفسر قرآن بیان کرد: البته اینها اگرچه از علوم طبیعی بحث می کنند اما غافل اند و باید بدانند درباره کار خدا بحث می کنند؛ چطور می گوییم وقتی بحث از قرآن و تفسیر می کنیم، علم دینی است ولی خدا چنین کرده است دینی نیست؟ لذا نظام بر حق و کارها و گفته های خدا یکدست و با هم هماهنگ است.

قرآن، تفسیر ساختار خلقت است

وی اظهار کرد: قرآن تفسیر ساختار خلقت است و نظام هستی وجود عینی آیات قرآن کریم است، از این رو آن دانشمند مسیحی که صوت العدالت الانسانیه را نوشت مسلمان نبود اما کارش کار دینی بود پس برای علما متدین و مومن و غیرمومن داریم اما برای علم، دینی و غیردینی نداریم.

وی با اشاره به استدلال باطل کفار و مشرکان اظهار کرد: کسی محترم است که کاری کرده باشد؛ غیر خدا دستشان خالی است نه با استقلال و نه با مشارکت و نه با ظهیر و پشتیبان ذره ای را مالک نیستند؛ از این رو فرمود غیرخدا چه سمتی دارند که سر به آنان می سپرید و آنان را می پرستید البته می ماند مسئله شفاعت، که شفاعت را غیر از خدا اذن نداده است و نمی دهد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین