عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۸۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
یادداشت شفاهی/حجت‌الاسلام زائری
مدیر مجموعه فرهنگی «سرچشمه» گفت: شخصیت، منش، سابقه و عملکرد مرحوم حاج علی آهی ثابت می‌کرد و نشان می‌داد که مداحی و خدمتگزاری آستان اهل بیت(ع) با ذاکری فقط صرف داشتن صدای زیبا نیست.
عقیق:«علی آهی» رئیس هیأت مدیره خانه مداحان اهل بیت(ع)؛ پیرغلام با اخلاص و مهربان، با سواد، با اخلاق و با ادب اهل‌ بیت(ع) و پرچمدار عرصه ستایشگری بود.

این پیرغلام اهل بیت(ع) تا روزهای آخر عمر خود همچنان به شاگرد پروری و تربیت مداحان جوان و حضور در جلسات هفتگی خانه مداحان و بیان نکات آموزشی مشغول بود و همواره در این مجالس با وقار جلوی در می‌نشست و خود را صاحب عزا می‌دانست و در مصیبت اهل‌بیت عصمت و طهارت اشک می‌ریخت.

مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال گذشته طی دیداری که مداحان اهل بیت(ع) با ایشان داشتند، مرحوم حاج علی آهی رئیس سابق خانه مداحان را از جمله مداحان متعهد، پایبند، خیرخواه و پرتلاش برشمردند.

شانزدهم فروردین ماه یادآور وداع مرحوم آهی از این جهان به دیار باقی است. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب «سرچشمه» در یادداشتی شفاهی به بیان ابعاد شخصیتی این ذاکر و پیرغلام حسینی پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

در عین حال که همه خدمتگزاران، ذاکران و مادحان آستان مقدس اهل بیت(ع) از ارزش، ارج و قرب ویژه‌ای به دلیل انتسابشان به اهل بیت علیهم‌السلام برخوردارند ،اما مرحوم حاج علی آقای آهی چند ویژگی داشت که ایشان را از دیگران متمایز می‌کرد. به صورت خلاصه به ذکر این موارد می‌پردازیم:

1- تسلط ادبی و آشنایی ایشان با ادبیات کهن و شعر و همچنین ذوق ادبی و شناختی که نسبت به اوزان اشعار داشتند.

2- اطلاعات علمی و سابقه‌ای بود که مرحوم حاج علی آقای آهی در دروس حوزوی و معلومات دینی داشته و در این زمینه بسیار عالی تحصیل کرده بود و شاید در حدی بودند که ایشان می‌توانستند معمم باشد و مانند یک روحانی، خیلی جدی کار طلبگی و امامت مسجد را انجام دهد، اما ایشان معمم نبود و علیرغم تحصیلات قابل توجهی که داشتند به عنوان ذاکر اهل بیت(ع) نیز شناخته می‌شد.


3- ارتباط گسترده‌ای بود که ایشان با طیف‌های مختلف و متنوع ذاکران اهل بیت(ع)، فعالان مذهبی و دینی و طیف‌های گوناگون که شاید بعضاً خیلی هم مشابه هم نبودند و با توجه به حساسیت‌های مرحوم آهی بعضی از آن‌ها نیز به جهاتی هم چندان مورد پسند ایشان نبودند و همین مسأله باعث شده بود که حاج علی آهی یک زعامتی پیدا کنند.

4- در کنار همه این موارد، همراهی جدی ایشان با انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) از جمله نکات مهم زندگی مرحوم حاج علی آهی بود؛ ایشان در طول تمام سال‌ها چه در دوران قبل از پیروزی انقلاب به عنوان یک عنصر فعال در ساماندهی تظاهرات و فعالیت‌های انقلابی مردم و چه در دوران بعد از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از یاران حضرت امام خمینی(ره) در کمیته‌های انقلاب، فعالیت‌های متنوع انقلابی داشت.

5- نکته دیگری که شاید جزو ویژگی‌های برجسته مرحوم حاج علی آهی باشد این است که استمرار ارتباط ایشان با مسجد بود، ایشان مسجد امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان یک پایگاه اداره می‌کرد و سابقه‌ای که ایشان در تأسیس مسجد داشت، سپس حضور جدی و مستمر این ذاکر اهل بیت(ع) در مسجد در واقع یک جور جمع بین توجه به قرآن و نماز با توجه به اهل بیت(ع) بود. بنابراین حضور در مسجد به عنوان یک پایگاه در کنار فعالیت مرحوم حاج علی آهی در هیأت‌های مذهبی و فعالیت‌های هیأتی و حسینیه، جمع بین مسجد و حسینیه را در منش ایشان می‌شد دید که بسیار ارزشمند بود.

6- شخصیت، منش، سابقه و عملکرد مرحوم حاج علی آهی ثابت می‌کرد و نشان می‌داد که مداحی و خدمتگزاری آستان اهل بیت(ع) با ذاکری فقط صرف داشتن صدای زیبا نیست بلکه حال معنوی و رفتار صحیح ایشان در زندگی روزمره، همچنین تخلق مرحوم آهی به آداب دینی بود که این جایگاه را برای ایشان رقم زده بود.

7- مرحوم آهی در عین آشنایی با ادبیات و تسلط به فنون ذاکری آن چیزی که در ایشان بارز بود، رفتار صحیح دینی، مذهبی و حال معنوی و خوشی بود که ایشان به لحاظ روحی و معنوی داشت.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین