عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۸۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۷
من با تنهايي انس گرفته بودم، هنگام شب درها را مي‏بستم و پرده‏ها را مي‏کشيدم و نماز مي‏گزاردم، سپس چراغ را خاموش کرده به بستر مي‏رفتم.

عقیق: پديدار شدن انساني همچون فاطمه(س) در عالم وجود و پاي گذاردن او بر فرش زمين پديده بسيار عظيم و حادثه‏اي فوق‏العاده بزرگ است که علاوه بر شايستگي تام پدر و مادر و صلاحيتهاي آنان نياز به مقدمات و رعايت آداب و قوانين خاصي دارد.

پيامبر مکرم اسلام(ص) براي پديدار نمودن نور فاطمه(س) يک اربعين روزه‏داري و عبادت و تهجّد و ذکر و فکر دارند و خديجه در گوشه تنهائي نيز به عبادت مشغول است تا در پايان اين چهل شبانه روز رياضت و خودسازي با خوراکي بهشتي نطفه فاطمه زهرا(س) منعقد گردد.

روزي پيامبر اکرم(ص) با علي(ع) و عده‏اي از اصحاب از جمله عمار ياسر، حمزه و عباس در ابطح نشسته بودند. جبرئيل به‏صورت اصلي خود نازل شد و گفت:«اي محمد(ص) خداوند به شما سلام رسانده مي‏فرمايد: بايد چهل روز از خديجه کناره‏گيري کني.» بدين‏جهت آن حضرت ديگر به‏خانه نرفت، روزها روزه بود و شبها تا صبح به عبادت مي‏پرداخت. پيامبر(ص) براي رفع دلتنگي همسر وفادارش عمار را به خانه فرستاد و به او فرمود: «به خديجه (س) بگو: اين که تو را ترک کردم از روي بي‏مهري نيست، بلکه به دستور پروردگار است، گويا امر مهمي در کار است. نگران مباش که شما در نيکي برتري داري و زن شايسته‏اي هستي، خداوند تعالي روزي چند بار به تو بر ملائکه افتخار مي‏کند، هر شب در خانه را ببند و در بستر خود بياساي. من تا پايان مدت تعيين شده از سوي خداوند حکيم در خانه فاطمه بنت‏اسد خواهم بود.» حضرت خديجه(س) روزها از فراق شوي مهربان خويش مي‏گريست. از اينکه تا مدتي سيماي مبارکش را زيارت نمي‏کرد بسيار اندوهگين بود. جبرئيل پس از چهل روز بر رسول خدا(ص) نازل شد و عرض کرد: «اي محمد(ص) خدا به تو سلام مي‏رساند و مي‏فرمايد: امشب خود را براي هديه و کرامت من مهيا ساز.» پس از آن ميکائيل طبقي را که دستمالي از حرير بهشتي روي آن کشيده شده بود پيش روي آن حضرت گذاشت و عرض کرد:«پروردگارت فرمود: امشب با اين خوراک افطار کن.»

حضرت علي(ع) در اين‏باره فرمود: پيامبر(ص) هر شب هنگام افطار به من مي‏فرمود: «در را بگشا تا هر کس ميل دارد با پيامبر افطار کند.» اما آن شب فرمود: «در خانه بنشين و نگذار کسي وارد شود زيرا اين خوراک بر غير من حرام است.» پيامبر(ص) پارچه حرير را از روي طبق غذا برداشت. در آن طبق يک خوشه خرما، يک خوشه انگور، و جامي از آب بهشت بود. رسول خدا(ص) از آن خوراک ميل کرد تا سير شد سپس آب بهشتي را نوشيد تا سيراب گشت. پس از آن جبرئيل با کوزه بهشتي آب بر دست مبارک آن حضرت ريخت و ميکائيل دست ايشان را شست و اسرافيل دست حضرتش را با دستمال خشک کرد بعد از آن بقيه طعام دوباره به آسمان برگشت چون رسول اکرم(ص) براي نماز آماده شد جبرئيل عرض کرد: «در اين هنگام لازم نيست نماز مستحبي به جاي آري، همين الان به خانه خديجه برو و در کنار او باش، زيرا حق‏تعالي اراده کرده است در اين شب از نسل تو ذريه پاکيزه‏اي خلق کند.» از اينرو پيامبر(ص) روانه خانه خديجه شد حضرت خديجه(س) ماجراي چهل روز هجران و وصال دوباره‏اش را چنين بازگو کرده است:

«من با تنهايي انس گرفته بودم، هنگام شب درها را مي‏بستم و پرده‏ها را مي‏کشيدم و نماز مي‏گزاردم، سپس چراغ را خاموش کرده به بستر مي‏رفتم. شب چهلم، در بين خواب و بيداري متوجه شدم که کسي در مي‏زند سئوال کردم: چه کسي در خانه مرا مي‏زند، در حالي‏که جز وجود مقدس پيامبر(ص) کسي حق ندارد کوبه در را به صدا در آورد. ناگاه از پشت در صداي دلنوازي شنيدم که فرمود: منم محمد(ص) در را باز کن. چون آن صداي روح‏بخش را شنيدم با اشتياق بسيار از جا برخواستم و در را گشودم. پيامبر(ص) وارد شد و اين بار بر خلاف عادت ديرينه‏اش هنگام خواب آب طلبيده و تجديد وضو مي‏کرد و دو رکعت خوانده و سپس وارد بستر مي‏شد، يک راست به بستر آمد طولي نکشيد که من نور حضرت زهرا(س) را درون خود يافتم.»(1)

 

پی نوشت ها:

1_(جلوه‏هاي رفتاري حضرت زهرا «عليها السلام» / عذرا انصاري/ ص 135،132)

211008

            


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین