عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
گزارش عقیق از جلسه اخلاق حجت الاسلام پناهيان در مسجد امام صادق(ع)
مناجات های شهید چمران را که مطالعه می کنیم، می بینیم این شهید والا مقام با خدا چقدر زیبا سخن می گوید. ما در دوران نوجوانی مست مناجات های شهید چمران بودیم.
به گزارش عقيق، حجت الاسلام پناهيان شب گذشته در مسجد جامع امام صادق (ع) و در سلسله مباحث اخلاقي كه هر هفته برگزار مي شود، به بيان مطالبي در ارتباط با  نيازهاي وجودي انسان براي رسيدن به ظرفيت لازم جهت ملاقات با خداوند پرداخت كه در ذيل نكات مهم آن را ملاحظه مي كنيد:

** يكي از خصوصيات انسان، لذت طلب بودن او و بطور صحيح تر بي نهايت لذت طلب بودن اوست و هيچ چيز جز خود خداوند نمي تواند پاسخگوي اين نياز انسان باشد. انسان ها به شدت به دنبال خير هستند و هر خيري را كه بدست بياورند، به دنبال اكمل آن مي گردند كه اين حس و نياز نيز تنها پاسخش خداوند متعال است.

** ما در اين دنيا آمده ايم تا با يك سري از وسائل و كارهايي كه انجام مي دهيم، ظرفيت درك خداوند را پيدا كنيم.

** بالاترين عذاب در صحراي محشر اين است كه خداوند با انسان صحبت نكند. جهنم اينقدر انسان را بدبخت نمي كند كه حرف نزدن پروردگار با بنده، اين كار را مي كند.

کسی که ذکر خدا را بگوید و مشتاق او نشود، خودش را مسخره کرده

** روايت داريم فردي كه به ذكر خداوند بپردازد و مشتاق او نشود، خودش را مسخره كرده است . اهم ذكرهاي خداوند، نماز است. نماز را بايد دريابيم كه هر چه هست در نماز است. هرکس می خواهد ظرفیت خود در راستای رضایت و درک خداوند را بالا ببرد باید نمازش را دریابد.

** ما بايد در راه رسيدن به كمال و درك خداوند گام هاي موثري برداريم كه از جمله ي آن ها، داشتن اخلاق خوب است. بايد توجه داشت كه اخلاق خوب داشتن كافي نيست و در راستاي رسيدن به رضاي الهي بايد زجر هم كشيد. ظرفيت ملاقات خداوند را در سعي توامان با زجري كه صحيح عنوان شده مي توان يافت.

مناجات های شهید چمران من را مست می کرد

** مناجات های شهید چمران را که مطالعه می کنیم، می بینیم این شهید والا مقام با خدا چقدر زیبا سخن می گوید. در یکی از این مناجات ها داریم که شهید چمران به خدا می گوید: خدایا ممنونم که من را با درد و رنج آشنا کردی. 

** ما در دوران نوجوانی مست مناجات های شهید چمران بودیم. در دوران جوانی نیز خاطرات شهید والا مقام ابوترابی به آن مناجات ها اضافه شد.

** برخی حاضرند تا صبح نماز بخوانند، اما حاضر نیستند که غرور خود را کنار گذاشته و دست مادر خود را ببوسند.

** با انتخاب هدف صحیح است که می شود در دل آتش به پا کرد. باید به خودمان بنگریم که تا چه حد در خود ظرفیت درک و ملاقات خداوند را ایجاد کرده ایم.

** ظرفیت روح انسان با زجر مورد قبول اسلام بالا می رود. صحبت از زجر انسان، صحبت از غضب الهی نیست. اصلا زجر انسان ربطی به غضب یا رحمت پروردگار نداشته و نباید این مباحث با هم اشتباه گرفته شوند.

سختی ها دو نوع است، تقدیری و تکلیفی

** سختی کشیدن به دو نوع متفاوت تقسیم می شود: سختی تقدیری و سختی تکلیفی. در برابر سختی های تقدیری باید رضایت و در برابر سختی های تکلیفی باید اطاعت داشته باشیم.

** از امام صادق (ع) سوال شد که تا چه زمانی باید در مخالفت با هوای نفس خود بکوشیم که ایشان فرمودند: تا آن لحظه ای که وارد بهشت می شوید.

** کسی باید جزء مسئولین مملکتی –چه رئیس جمهور و چه شورای شهر- باشد که مردم را با دیدگاه های اسلام و قرآن آشنا کند وگرنه خیانت کرده است.

** شاید بگویید حاج آقا شما موعظه ات را انجام بده و برو، دیگر چه کاری به سیاست داری؟ ! نه اینگونه نمی شود. نمی شود که ما بیائیم و مردم را موعظه و به بهترین راه های اسلام بخوانیم، از آن طرف مسئولین کار را خراب کنند.

به گزارش عقیق، سلسه مباحث اخلاقی در مسجد جامع امام صادق (ع) واقع در میدان فلسطین، هر هفته دوشنبه شب ها، بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود.

انتهای پیام//

گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین