عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
کارشناسان شبکه های وهابی برتری حضرت زهرا (س) نسبت به پیامبران غیراز حضرت محمد (ص) را منکر شدند.
عقیق: کارشناسان شبکه های وهابی، مقام حضرت زهرا (س) که از همه پیامبران غیر از رسول خدا (ص) بالاتر است را تکذیب کرده ومدعی شدند حتی در منابع شیعه هم روایتی در این مورد وجود ندارد.


از نظر اسلام ارزش انسان ها در پیشگاه خداوند متعال به تقوای آنان است، خداوند در قرآن کریم « سوره حجرات، آیه 13» می فرماید: «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!».


طبق این آیه شریفه هر چه درجه تقوی بالاتر باشد، فرد متقی نزد خداوند گرامی تر است و این درجات در میان انبیاء و معصومین (ع) نیز وجود دارد ، همه انبیاء از نظر درجه در یک سطح نیستند و در مرتبه انبیاء، ملاکات و معیارهای بسیار دقیقی وجود دارد  که خداوند متعال بر اساس آنها، بر درجات و مقام انبیاء می افزاید.


اما در مورد مقام حضرت زهرا (س) روایات زیادی آمده است که دلالت بر بزرگی مقام ایشان در نزد خداوند می کند، آن هم  با تعابیری که درباره هیچ کدام از دیگر معصومین (ع) نیامده است.

از جمله بعضی از احادیث پیامبر اکرم (ص) که هم در منابع شیعه و هم در منابع برادران اهل سنت آمده است:


آنگونه که در کتاب های « اسد الغابه، ج 7، ص 224 و کنز العمال، ج 13، ص 674 و همچنین ینابیع المودة، ج 1، ص 170» آمده : رسول اکرم (ص) فرمودند: «همانا خداوند با غضب فاطمه (س) غضب می کند و با رضایت او راضی می شود.»


همچنین در « کنز العمال، ج 6، ص 29 و میزان الاعتدال، ج 2، ص 131» آمده: رسول اکرم (ص) فرمود: «نخستین کسی که وارد بهشت می شود فاطمه (س) دخترم است.»


اما در مورد اینکه مقام حضرت زهرا (س) از همه پیامبران بالاتر است، دو روایت را که در کتب مختلف آمده است، در اینجا نقل می کنیم:


علامه مجلسی از کتاب «علل الشرایع ص 179، باب 143، ج 1» که این حدیث در « بحار الانوار، ج 43، ص 12، حدیث 5 و کشف الغمه، ج 2، ص 464» نیز آمده است ، حدیثی از جابر از امام صادق (ع) نقل می کند، «که از آن حضرت پرسیدم: چرا فاطمه زهرا (س) را زهرا نامیده اند؟ حضرت فرمود: زیرا خداوند او را از نور عظمت خود آفرید. پس وقتی که آن نور تابید، آسمان زمین روشن شد و چشمان ملائکه را خیره ساخت، آنان سجده کردند و پرسیدند ای پروردگار ما، این نور چیست؟ پس خداوند به آنان وحی کرد که نوری از نور من است که در آسمان زمین، آن را از عظمت خود خلق نموده ام و آن را از صلب یکی از پیامبرانم خارج کرده ام و آن را بر تمام پیامبران برتری بخشیده ام و از این نور، امامانی خارج شده اند که برای برپایی فرمان من قیام می کنند و مردم را به حق من هدایت می کنند و من آنها را بعد از پایان یافتن وحی و نبوت جانشین خود در زمین کرده ام.»


این روایت با صراحت دلالت دارد بر اینکه حضرت زهرا (س) بر تمام انبیاء برتری دارد.


از امام صادق (ع) حدیثی در « ناسخ التواریخ، ج 1، ص 46 و علل الشرایع، ص 178، باب 143، حدیث 3 و بحار الانوار، ج 43، ص 10 و اصول کافی، ج 1، ص 524، حدیث 10» است که حضرت فرمودند: «اگر حضرت علی (ع) نبود که با حضرت زهرا (س) ازدواج نماید از زمان حضرت آدم تا روز قیامت هیچ گونه کفو و همتایی برای آن حضرت پیدا نمی شد.»


این روایت نیز دلالت می کند که مقام و درجه هیچ کس به جز حضرت علی (ع) به مقام حضرت زهرا (س) نمی رسد. البته وجود مقدس خاتم الانبیاء پیامبر اکرم (ص) از این بیان خارج است و در جای خود ثابت است که آن حضرت اشرف مخلوقات الهی است.


مسلم است که ائمه (ع) راستگو ترین افراد هستند و در این کلام خود، حقیقتی را بیان کرده اند که از پیامبر اکرم (ص) به آنها رسیده است. و پیامبر اکرم (ص) نیز از خود چیزی نمی گوید؛ بلکه آنچه را از خداوند به او رسیده است بیان می کند. و خداوند متعال هر مقامی را بر اساس شایستگی و سعی و تلاش فرد به او می بخشد و در « سوره النجم، آیه 39 » فرموده است:« وَ أَنْ لَیْسَ لِلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعی؛  و اینکه برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست.»


منبع:رسا

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین